با حملاتی که انجام می دهد

ایجاد بحران انسانی ترکیه در سوریه

۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۷۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
محافل حقوق بشری در گزارش‌های اخیر خود از این مطلب می گویند که پیامدهای فاجعه‌بار عملیات نظامی ترکیه در ماه اکتبر، همچنان ادامه دارد. این بمباران سیستماتیک، که در ۴ اکتبر آغاز شد، آسیب شدید و ماندگاری را به زیرساخت‌های بشردوستانه‌ی شکننده منطقه وارد کرده که با شروع زمستان باعث شده است مردم بدون سوخت، برق و آب کافی، به مشکلات زیادی دچار شوند.
ایجاد بحران انسانی ترکیه در سوریه

دیپلماسی ایرانی: حملات هوایی ترکیه به شمال سوریه به صورت مکرر غیرنظامیان بسیاری را در سوریه دچار بحران کرده است که اقدامی ناقض حقوق بشری به حساب می‌آید‌. 

به گزارش دیپلماسی ایرانی، محافل حقوق بشری در گزارش‌های اخیر خود از این مطلب می گویند که پیامدهای فاجعه‌بار عملیات نظامی ترکیه در ماه اکتبر، همچنان ادامه دارد. این بمباران سیستماتیک، که در ۴ اکتبر آغاز شد، آسیب شدید و ماندگاری را به زیرساخت‌های بشردوستانه‌ی شکننده منطقه وارد کرده که با شروع زمستان باعث شده است مردم بدون سوخت، برق و آب کافی، به مشکلات زیادی دچار شوند.

ترکیه بمباران و حملات سیستماتیکی را در مناطق کُردنشین سوریه در شب چهارم اکتبر آغاز کرد که به کشته شدن ۴۸ نفر از جمله ۹ غیرنظامی و ۴۷ زخمی از جمله ۱۵ غیرنظامی منجر شد. حملات نظامی ترکیه، با ۲۵ هواپیمای جنگی و ۶۴ حمله پهپادی انجام شد که به‌طور عمدی تأسیسات حیاتی از جمله میادین نفتی، نیروگاه‌ها، ایستگاه‌های آب، بیمارستان، ایستگاه‌های تولید گاز و سایت‌های صنعتی را هدف قرار دادند.

گفتنی است این فاجعه‌آمیزترین حمله نظامی آنکارا در شمال شرق سوریه از سال ۲۰۱۹ بود، که زیرساخت‌های حیاتی را ویران کرد و برق و آبِ خانه ها، کمپ‌های آوارگان، بیمارستان ها، نانوایی‌ها، کارخانه‌ها، داروخانه‌ها و مدارس را از کار انداخت.

این مسئله تاثیر عمیقی بر جمعیت غیرنظامی دارد و در حالی که راه‌حل‌های موقتی، امکان از سرگیری نسبتاً سریع کمک‌های اولیه بشردوستانه را فراهم کرده است و حتی با حمایت سازمان‌های غیردولتی مختلف، نهادهای شبه‌دولتی حاضر در منطقه، فاقد ظرفیت اقتصادی و لجستیکی برای بازسازی کامل تمام زیرساخت‌ها در جهت فعالیت در منطقه هستند.

بر اساس این گزارش از سال ۲۰۱۲ میلادی، مردم شمال و شرق سوریه با حملات مداوم هوایی و زمینی، وخامت اوضاع اقتصادی، قطعی آب و کمبود شدید کالاهای اساسی مواجه بوده‌اند. وضعیت ناپایدار بشردوستانه و زیرساختی در کشورهای منطقه، تأثیر حملات هوایی اخیر ترکیه را تشدید کرده است.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه ترکیه و سوریه حمله ترکیه به کردهای سوریه حمله ترکیه به شمال سوریه حقوق بشر


( ۱۴ )

نظر شما :

هبت الله مجددی ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳
خوب شما چرا به جای امریکا ناراحت هستید؟ این مناطق که بمباران شده در اصل توسط نیروهای امریکایی و مزدوران پ.ک.ک از حیطه نفوذ دولت سوریه خارج شده و برای تاسیس کشوری زاپاس برای اسراییل اماده است،و هزاران نظامی امریکایی سرگرم اموزش و تجهیز تروروریستها هستند، ولی ناراحتی شما کمی مشکوک است، که چرا از حملات ترکیه به تروریستها ناراحت هستیذ،مگر شما ادعای دشمنی با آمریکا را ندارید؟ پس چرا از کشته شدن مزدورانش در سوریه ناراحت هستید؟
خسرو ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۶
ترکیه ، پ ک ک و دیگر عناصر تجزیه طلب کردی را هدف قرار داده است و با مردم عادی کاری ندارد نیروهای شبه نظامی pyd که تحت نفوذ و سلطه آمریکا و زیر نظر آمریکایی‌ها هستند با حمله به پاسگاه‌های ترکیه و کشتار نظامیان و مردم عادی مرتکب جنایت شده اند و ترکیه آنها را مجازات می‌کند البته با اطلاع و حمایت ایران --- چون پ ک ک بعنوان پیاده نظام آمریکا دشمن ایران هم هست
حامد ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۸
ترکیه فرقی با اسرائیل ندارد و در مواردی بدتر هم هست. اشتهای کشتار غیرنظامیان و پاکسازی قومی قرنهاست در بین سران ترکیه وجود دارد. اگر اسرائیل بین بمباران هایش به بیمارستان و مدرسه هم حمله میکند، ترکیه تنها تمرکز حمله اش را روی این اهداف می‌گذارد. اینها صد در صد جنایت جنگی است و نباید بی پاسخ بماند.
قویطاس ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۶
اردوغان از حمله اسراییل به غزه استفاده می کنه و با ایجاد حمایت صوری از غزه بشدت داره زیرساختهای مناطق شمال سوریه نابود می کنه. حالا ماده گرگها وحشی میان از این وحشی حمایت می کنند
خسرو ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۵
کدام محافل حقوق بشری؟ همان هایی که از اسراییل حمایت میکنند ؟طبق کدام اسناد ترکیه مناطق کردنشین را بمباران کرده است ؟ نکنه pyd و پ ک ک که پیاده نظام آمریکا در سوریه هستند را تطهیر بکنند ، نتانیاهو قصاب غزه دیروز بخاطر حمایت ترکیه از فلسطین و غزه ، از پ ک ک و تجزیه طلبی کردی حمایت کرد این تجزیه طلبان دشمن ایران هم هستند غافل نشویم ایران بزرگترین حامی فلسطین است اسرائیل برای دشمنی با ایران هم که شده ، از پژاک حمایت می‌کند
ناشناس به خسرو ۰۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۴
شکایات مردم و حاکمان عراق و سوریه از تجاوزات و احداث پایگاه ترکیه در عراق و سوریه و بمباران مناطق مسکونی و کوچ اجباری و...حمایت زبانی و تبلیغاتی ترکیه اردوغان از فلسطین و غزه شوی سیاسی است که شما ساده لوحان و پانترکها را قوت قلبی دهد .اسراییل دشمن ایران است (نظام)اما ترکیه دشمن و حامی تجزیه و موجودیتی تاریخی فرهنگی و مردمی ایران است .ترکیه حامی گروههای تروریستی و تجزیه طلب ترکی ترکمنی اویغوری ازبکی و....است
رضا ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۳
عزیزان لطفا دقت کنید. اون مناطق کردنشین نیست غالبا عرب نشینه که با حمایت آمریکا به اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک (پ.ی.د) در آمده است. کردها حتی ده درصد این مناطق هم نیستند.
کوروش ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۶
اون مناطق همه در طول تاریخ کردنشین بوده. کدام مدرک می‌گوید که عرب نشین بوده؟ اینکه اسم عربی رویش گذاشته اند؟ خوب اسم تبریز در اصل از زبان پهلوی است پس در طول تاریخ فارس نشین بوده! ضمنا این چطور هدف قرار دادن پ ک ک است که فقط غیرنظامیها کشته میشوند؟ در همین چند روز یک کارگردان ایرانی هم در آنجا کشته شده. چرا کسی از پ ک ک در این حملات کشته نمی‌شود!!؟
کوروش ۰۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۶
این رابطه پ ک ک و اسرائیل و تعمیم دادن آن به کل کردها هم به یک مضحکه برای پانترکهایی که حتی سواد اتفاقات معاصر را هم ندارند تبدیل شده است که در ازای گرفتن شیتبل هایشان از میت برای فردای ایران نفرت پراکنی کنند. ولی هیچوقت نمی‌گویند که اوجالان رهبر پ ک ک را موساد تحویل ترکیه داد! نمیگویند که همین امروز که اردوغان عربده می‌کشد کشتی های ترک تمام نیازهای ارتش اسرائیل را تامین میکنند! نمی‌گویند که باکو هر سال بیشتر از قبل از اسرائیل اسلحه می‌خرد و علیف هر سال از سران اسرائیل میزبانی می‌کند و مانور مشترک برگزار می‌کند ولی عکس یک مقام کرد را در کنار مقامات اسرائیلی نمی‌توانید پیدا کنید! نه عزیزم. آن کسی که زاپاس و تضمین اسرائیل است ترکیه و باکو وهمینطور جریان پانترکیسم هستند.