«تل‌آویو» با چراغ سبز امریکا بمباران مناطق مسکونی در نوار غزه را از سر گرفت

پایان وقفه

۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۳۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
باتوجه به تمدید یک‌روزه آتش‌بس موقت در واپسین ساعات صبح پنجشنبه تقریباً بدیهی بود که صهیونیست‌ها از صبح جمعه، دور جدید کشتار و تجاوز خود را در غزه آغاز می‌کنند کمااینکه در بیانیه دیروز جمعه حماس تأکید شد که رژیم اشغالگر با تعامل با تمامی پیشنهادها برای تمدید آتش‌بس طی شامگاه پنجشنبه مخالفت کرد چراکه از قبل برای ازسرگیری تجاوزات جنایتکارانه  تصمیم داشته است.
پایان وقفه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: باتوجه به تمدید یک‌روزه آتش‌بس موقت در واپسین ساعات صبح پنجشنبه تقریباً بدیهی بود که صهیونیست‌ها از صبح جمعه، دور جدید کشتار و تجاوز خود را در غزه آغاز می‌کنند کمااینکه در بیانیه دیروز جمعه حماس تأکید شد که رژیم اشغالگر با تعامل با تمامی پیشنهادها برای تمدید آتش‌بس طی شامگاه پنجشنبه مخالفت کرد چراکه از قبل برای ازسرگیری تجاوزات جنایتکارانه  تصمیم داشته است.

در پی عدم تمدید آتش‌بس و ازسرگیری حملات رژیم صهیونیستی به نوارغزه، تا شب گذشته و زمان تهیه این گزارش منابع از شهادت 109 فلسطینی در حملات این رژیم خبر دادند. به گزارش ایسنا، خبرنگار الجزیره با اعلام تعداد شهدای دیروز خبر داد، ده‌ها نفر نیز در این حملات زخمی‌ شده‌اند. بنا بر آنچه وزارت بهداشت نوارغزه اعلام کرده، به محض پایان‌یافتن آتش‌بس، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت‌های جدیدی در نوارغزه می‌شود. خبرنگار روسیا‌الیوم گزارش داد که حملات توپخانه‌ای شدید شرق و همچنین شمال شهر غزه را هدف قرار داد. براساس اعلام الجزیره توپخانه صهیونیست‌ها جنوب نوارغزه را گلوله‌باران کرد.

همچنین درگیری‌ها در بیش از یک محور در شهر غزه و شمال نوارغزه، رخ داد. رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هواپیماهای نظامی اسرائیل تمام نقاط نوارغزه را بمباران می‌کنند. این رادیو (ارتش رژیم صهیونیستی) به نقل از یک منبع سیاسی ارشد نوشت که با تمام قدرت به نبرد بازگشته‌ایم. وی افزود: «هیچ مذاکره‌ای برای آزادی گروگان‌ها انجام نمی‌شود.»
 
چرا بی‌بی جنگ را دوباره آغاز کرد؟

در شرایطی که عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه در تحقق اهداف خود ناکام مانده، نخست‌وزیر این رژیم روز پنجشنبه ادعا کرد که او مصمم به حذف حماس است. لذا چنین برمی‌آید که این رژیم از قبل برای آغاز تجاوزات و کشتار در غره  تصمیم جدی داشته است. بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا بر پایبندی تل‌آویو به تحقق هدف جنگی این رژیم برای «حذف حماس» تأکید کرد. نتانیاهو که بعد از دیدار با بلینکن در بیت‌المقدس در یک کنفرانس خبری حضور داشت گفت؛ به وزیر خارجه امریکا گفته عاملان تیراندازی (پنجشنبه) قدس «همانند حماس» هستند که روز هفتم اکتبر از غزه به اسرائیل حمله کردند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد، من به او گفتم: «ما سوگند خورده‌ایم و من سوگند خورده‌ام که حماس را حذف کنیم.» او اضافه کرد که جنگ در غزه تا زمان ریشه‌کن شدن کامل این گروه و آزادی همه «گروگان‌ها» ادامه پیدا خواهد کرد.

اما این ادعا یک سوی ماجرا است. در یک نگاه تحلیلی کاملاً آشکار است که به‌دلیل تزلزل پایه‌های کابینه بی‌بی و کنار رفتن او از صحنه سیاست در رژیم صهیونیستی، نتانیاهو راهی جز تداوم کشتار و تجاوز در غزه و فرسایشی‌کردن جنگ ندارد تا بتواند سقوط خود و کابینه‌اش را به تأخیر بیندازد. این درحالی است که تارنمای رسانه امریکایی «پولیتیکو» در تحلیلی باعنوان «بنی گانتس به لحظه سرنگونی نتانیاهو چشم دوخته است» نوشت: از هم‌اکنون تمام چشم‌ها به بنی‌گانتس ژنرال بازنشسته (صهیونیست) دوخته شده است تا علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست به اقدام بزند.

در این تحلیل بااشاره به آغاز عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی باعنوان طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر گذشته (۱۵ مهرماه) با فرماندهی جنبش حماس و شعله ‌ور شدن دوباره اختلافات زیرخاکستر سیاستمداران صهیونیست بر سر قدرت آمده است: از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر، اسرائیلی‌ها (سران صهیونیست) تا حدود زیادی اختلافات سیاسی حزبی خود را کنار گذاشتند اما درنهایت، فشارهای ناشی از اختلافات شروع به نمایان‌شدن کرده است. به نوشته پولیتیکو، با پایان‌یافتن این مرحله از جنگ در غزه، به‌نظر می‌رسد که هفته‌های پیش‌رو به یک بازی پایانی بالقوه برای نتانیاهو بدل شود چراکه بسیاری از صهیونیست‌ها وی را مسبب و مسئول اشتباه امنیتی فاجعه‌بار ماه گذشته می‌دانند که منجر‌به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در قالب طوفان‌الاقصی شد.

این تارنما در تحلیل خود با بیان اینکه گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پیش از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی نسبت به مسیر «افراطی» نتانیاهو و متحدانش که برای رژیم اسرائیل در پیش گرفته بودند، هشدار داده بود، افزود: گانتس برای حفظ اتحاد (بین سران صهیونیست باوجود اختلافش با نتانیاهو و قرارداشتن در جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی) به کابینه جنگ نتانیاهو پیوست اما با این حال، «نیمرود گورن» (Nimrod Goren) تحلیلگر مؤسسه خاورمیانه هرگونه ترک کابینه جنگ از سوی گانتس را پیامی هشدار‌دهنده برای نتانیاهو می‌داند. وی معتقد است، این لحظه مهمی خواهد بود، زمانی که بنی گانتس تصمیم به ترک کابینه جنگ نتانیاهو بگیرد. در آن صورت، گفتمان عمومی سیاسی (در سرزمین‌های اشغالی) یک شبه تغییر خواهد کرد.

پولیتیکو در حالی در تحلیل خود به احتمال سرنگونی نتانیاهو و بر سر کار آمدن گانتس پرداخت که نظرسنجی‌های انجام شده از جمله نظرسنجی روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز از کاهش شدید مقبولیت نتانیاهو و تقویت جایگاه سیاسی گانتس حکایت دارد. این نظرسنجی که در ۱۵ و ۱۶ نوامبر(۲۴ و ۲۵ آبان) و پیش از برقراری آتش‌بس غزه انجام شده، نشان می‌دهد که ۵۲ درصد افراد نظرسنجی شده، «بنی گانتس» را گزینه مناسب برای نخست‌وزیری می‌دانند و تنها ۲۷ درصد «بنیامین نتانیاهو» را فرد مناسب اعلام کرده‌اند و ۲۱ درصد نیز اعلام کرده‌اند که نظری در این باره ندارند.

با این شرایط، باید بعد از جنگ به احتمال زیاد شاهد تشدید اختلافات و درگیری‌های داخلی در بین سران صهیونیست بر سر قدرت و سقوط کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی دوباره در این رژیم و همچنین محاکمه و زندانی شدن نتانیاهو بود که در سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری قرار است جلسات استماع شاهدان آن از هفته آینده از سرگرفته شود. در چنین شرایطی نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری به تداوم این جنگ نیاز وافری دارد.
 
تلاش انداختن توپ آغاز جنگ به زمین حماس
 

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به پایان آتش‌بس در غزه مدعی شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آتش‌بس موقت را نقض کرده است. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه و در واکنش به از سرگیری حملات غزه مدعی شد که جنبش حماس به وظایف خود برای تبادل اسرا پایبند نبوده و موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. به گزارش ایرنا، این دفتر ادعا کرد: حماس به وظیفه خود بر اساس طرح آزادی زنان ربوده شده عمل نکرده و به اسرائیل راکت شلیک کرده است. دفتر نتانیاهو گفت: با بازگشت جنگ، کابینه اسرائیل تأیید می‌کند که به اهداف جنگ برای آزادی ربوده‌شدگان (اسیران صهیونیست) و نابودی حماس و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیلی‌ها نیست، پایبند است.

همزمان، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم با توسل به دروغ، ادعا کرد که حماس توافق را نقض کرد و راکت‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرد. وی گفت، ارتش رژیم صهیونیستی مجدداً حملات را در رویارویی با حماس در نوار غزه فعال کرده است. در مقابل این دروغ‌پردازی‌ها، حماس طی بیانیه‌ دیروز جمعه خود اعلام کرد، رژیم صهیونیستی بعد از اینکه در طول شب، تعامل با تمامی پیشنهادها برای آزادی بازداشت‌شدگان دیگر را رد کرد، مسئول ازسرگیری جنگ و تجاوزات نازیستی علیه نوار غزه است. حماس این را هم گفته که ما اشغالگر را مسئول از سرگیری جنگ و تجاوز به غزه می‌دانیم. در طول شب مذاکراتی برای تمدید آتش‌بس انجام شد؛ طی آن حماس مسأله تبادل اسیران و افراد مسن را مطرح کرد. همچنین حماس پیشنهاد تحویل جسدهای افراد بازداشت شده کشته شده به دلیل حملات اسرائیل را داد. همچنین پیشنهاد تحویل جسدهای خانواده بیباس و آزادی پدرشان را داد تا بتوانند در مراسم تدفینشان شرکت کنند. علاوه بر آن، پیشنهاد تحویل دو بازداشت شده اسرائیلی را داد.

در بیانیه حماس آمده است: ما تأکید می‌کنیم که مردم پایدار ما روی خاک خود و مقاومت قهرمانانه‌اش و در رأس آن گردان‌های القسام که در حال حاضر در تمامی محورها با تجاوزات مقابله می‌کنند و عملیات قهرمانانه خود را از سر می‌گیرند، اهداف این تجاوز جنایتکارانه را به شکست خواهند کشاند و اراده ارتش شکست‌خورده رژیم اشغالگر را درهم خواهند شکست و فصل‌الخطاب با مردم فلسطین خواهد بود که در مقابل ماشین تروریستی صهیونیستی مورد حمایت امریکا پایدار هستند. البته دفتر اطلاع‌رسانی غزه هم در بیانیه‌ای تصریح کرد: «جامعه بین‌الملل مسئول ادامه جنگ اسرائیل علیه نوار غزه است. رژیم اشغالگر به بمباران و هدف قرار دادن تعداد زیادی از خانه‌ها و مناطق امن در چندین استان نوار غزه ادامه می‌دهد اما مردم ما نیز حق دارند که به دفاع از خود با تمامی ابزارها ادامه دهند و حق آنهاست که به آزادی و استقلال خود دست یافته و کشورشان با پایتختی قدس را داشته باشند.

لفاظی امریکا

در همین راستا، به دنبال عدم تمدید آتش‌بس و آغاز حملات شدید اشغالگران به غزه، امریکایی‌ها عملاً با ژست حقوق بشری از تجاوزات رژیم صهیونیستی دفاع کردند. دراین‌باره جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا طی یک لفاظی دیپلماتیک سعی در توجیه روشن شدن دوباره موتور کشتار صهیونیست‌ها داشت و گفت: ما از یک آتش‌بس دائمی در غزه حمایت نمی‌کنیم. ما از ایده وقفه بشردوستانه در این باریکه حمایت می‌کنیم. می‌خواهیم این وقفه بشردوستانه تمدید شود. اما در نهایت این مسأله به اسرائیل و حماس بستگی دارد.

این درحالی است که اکسیوس نوشت: به گفته سه منبع، ژنرال هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا گفت که انتظار می‌رود عملیات نظامی اسرائیل در غزه، از جمله در بخش جنوبی غزه، «بیش از چند هفته دیگر» طول بکشد.

بلینکن روز پنجشنبه در فلسطین اشغالی با نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ او دیدار کرد. به گفته دو منبع آگاه، در همان دیدار احتمال انجام عملیات صهیونیست‌ها در جنوب غزه موضوع اصلی گفت‌و‌گو بود. یک منبع این بحث را تبادل نظر صریح خواند که اشاره‌ای به اختلافات فزاینده بین امریکا و رژیم صهیونیستی در مسیر آینده در مورد عملیات در غزه دارد. دو نفر از این منابع گفتند که بلینکن کسی بود که این بحث را آغاز کرد و از نتانیاهو خواست تا در مورد برنامه‌هایش برای جنوب غزه توضیح دهد و از او پرسید که اسرائیل فکر می‌کند تا چه زمانی عملیات نظامی در محدوده فعلی خود ادامه خواهد داشت؟

 همچنین یک منبع گفت بلینکن از صهیونیست‌ها نخواست که عملیات را متوقف کنند، اما ابراز نگرانی کرد و گفت که هرچه این کارزار نظامی شدید ادامه یابد، فشار بین‌المللی بر امریکا و اسرائیل برای توقف آن بیشتر خواهد شد. به گفته سه منبع، بلینکن در صحبت با کابینه جنگ، از صهیونیست‌ها خواست اقدامات بیشتری برای اطمینان از اینکه عملیات نظامی در جنوب غزه منجربه تلفات غیرنظامی بیشتر نشود، انجام دهد. این سه منبع گفتند که نتانیاهو، گالانت، وزیر جنگ و هالوی به بلینکن گفتند که عملیات زمینی در جنوب غزه تلفات غیرنظامی کمتری نسبت به حملات هوایی خواهد داشت. در مقابل آنچه گفته شد، جنبش حماس در بخشی از بیانیه دیروز (جمعه) خود اعلام کرد که دولت امریکا و رئیس‌جمهورش بایدن، به‌طورکامل مسئول ادامه جنایت‌های جنگی صهیونیستی در نوار غزه هستند.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا حماس فلسطین نوار غزه بنیامین نتانیاهو بنی گانتس آنتونی بلینکن


( ۱ )

نظر شما :