چه کسی تاوان نفوذ آمریکا و اسرائیل در قفقازجنوبی را می دهد؟

دالان تورانی یا فتنه ناتو

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۹۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کریدور جعلی زنگه زور یا دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو و غرب به واسطه بازیگر مکار استعمارگر یعنی انگلستان است. 
دالان تورانی یا فتنه ناتو

نویسنده: سعید دانشمند، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: تاریخ و تجارب نشان داده که ورود نیروهای فرامنطقه ای که برای تأمین امنیت کشورهای منطقه وارد عمل شده اند، جز بی ثباتی، نتیجه دیگری را به همراه نداشته است. به بیانی دیگر کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا همواره فقط به دنبال منافع خود بوده اند. 

جمهوری اسلامی ایران هرگونه همکاری نیروهای کشورهای بیگانه در منطقه را، نمونه بارز دخالت و بی ثبات کردن امنیت کشورها در منطقه می داند. 

در اوایل تیر ‌ماه سال جاری دیداری سه ‌جانبه‌ای بین وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در واشنگتن برگزار شد که از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشد، اما باید این نکته را یادآور شد که بعد از ورود آمریکا به این مسئله، تحرکات آذربایجان در منطقه افزایش پیدا کرده است. 

کریدور جعلی زنگه زور یا دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو و غرب به واسطه بازیگر مکار استعمارگر یعنی انگلستان است. 

سفر هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، به تهران برای ارزیابی و محک زدن ایران انجام شد، که با این پیام از طرف ایران به عدم تغییر ژئوپلیتیکی مرزها روبه رو شد، همان پیامی که مقام معظم رهبری قبلاً به آن اشاره کرده بود. 

قفقاز جنوبی، برای ناتو و غرب به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی و وجود ذخایر و منابع طبیعی به ویژه انرژی و همچنین دالان حمل و نقل و ترانزیت و محل اتصال آسیا با غرب دارای اهمیت ویژه ای است. ناتو علی الخصوص آمریکا برای رسیدن به منافع و نفوذ خود در این منطقه مهم، حل مناقشات بین این کشورها را در دستور کار خود قرار داده است. این مهم را در رزمایش خود با ارمنستان به عنوان القای یک ناجی را می توان به وضوح مشاهده کرد. 

علاوه بر مباحث بیان شده آمریکا از نفوذ ایران در جنوب قفقاز به‌خصوص آذربایجان هراس دارد، به دلیل اینکه آذربایجان بیشترین انطباق مذهبی، نژادی و تاریخی را با ایران دارد. 

روسیه در پی ناتوانی در صلح بانی در کریدور مسدود شده لاچین و همچنین تبعات پس از جنگ در اوکراین، و فاصله گرفتن روسیه از تحولات منطقه، به خصوص در مسئله باکو و ارمنستان، ناتوانی ارمنستان در برابر محور ترکیه، آذربایجان و اسرائیل آشکارتر شد؛ این سلسله عوامل باعث شد که دولت غربگرای نیکول پاشینیان در ارمنستان به دنبال این باشد که همزمان علاوه بر همکاری با روسیه، روی همکاری امنیتی با امریکا و اروپا نیز حساب باز کند. و از طرفی همکاری با آمریکا، اهرم فشاری باشد بر جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر در قبال آذربایجان. این نکته را هم باید در نظر گرفت که با توجه به اشتباه محاسباتی روس ها، وضعیت قفقاز جنوبی به دلیل درگیری روسیه در اوکراین و مداخله غرب در قفقاز شرایط را پیچیده تر کرده است. 

ترکیه به عنوان عضو ناتو، نیازهای ناتو، غرب و اسرائیل در قفقاز جنوبی را برآورده می کند. مشکلاتی که برای روسیه ایجاد خواهد شد؛ روسیه همزمان با جنگ اوکراین با تسلط بر بازار انرژی اروپا را تحت فشار قرار داده است. 

در این بین یکی دیگر از اهداف ناتو بخصوص آمریکا برای اطمینان از امنیت انرژی در آینده و فشار بر روسیه است. 

از جمله مشکلاتی که برای ایران از جنگ اخیر قفقاز پیش می آید؛ بازشدن بیشتر پای رژیم صهیونیستی به مرزهای شمال غربی ایران، همچنین استقرار تروریست های تکفیری مستقر در سوریه به مرزهای شمالی ایران و کنترل مرزهای شمال غرب ایران توسط آذربایجان با همکاری ترکیه خواهد بود، تا آنکارا خود را بی نیاز از مسیر ترانزیتی ایران به آذربایجان کند. 

از طرفی با اشغال جنوب ارمنستان مسیر ترانزیت ایران برای تبادل و انتقال کالا به اروپا کامل از دست می رود و جمهوری اسلامی ایران کاملاً وابسته به آذربایجان و ترکیه می شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از معادلات انتقال انرژی به اروپا کنار می رود. حاصل آن که، با گسترش ناتو و حضور بیشتر رژیم صهیونیستی و ترکیه به سمت قفقاز جنوبی امنیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با تهدید های جدی مواجه خواهد شد. و علاوه بر ایجاد مشکلات برای ایران در قفقاز جنوبی، موقعیت و نفوذ خود روسیه هم در بحث امنیتی و هم انرژی نیز به خطر خواهد افتاد.
 

کلید واژه ها: دالان تورانی دالان زنگه زور جمهوری آذربایجان ناتو قره باغ مناقشه قره باغ انگلیس اسرائیل اسرائیل و آذربایجان ارمنستان نیکول پاشینیان سعید دانشمند ترکیه و آذربایجان ترکیه و ناتو


( ۲۶ )

نظر شما :

ناشناس ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۹
چند مدت قبل همینجا من گفتم که عدد ۴۴ کنایه ای است ساخت اسراییل برای ایران در مقابل عدد ۳۳ . در حقیقت جنوب لبنان در برابر جنوب قفقاز . قره باغ تسلیم خواهد شد چرا که از اساس در آنجا نیروی نظامی قوی و جدی در مقابل محور باکو - اسراییل نیست . مدتی سکوت و مجدد گرد و غبار جدید اینبار برای جنوب ارمنستان و مناطق هم مرز با ایران . و طی چند مرحله اتصال خاک باکو به نخجوان ( کریدور زنگزور ) . صفر تا صد این طرح ساخته و پرداخته ی اسراییل است . اونها با ورانداز کردن چهار گوشه ایران ، منطقه ی جدا افتاده ی نخجوان از باکو را مناسبترین مکان برای ایجاد چالش همیشگی برای ایران یافته اند . انواع ظرفیتهای ممکن را هم دارا است . مسائل قومی ، مذهبی ، آب و هوا ، ترانزیت و ... با برچسب زدن کلمه ی ناتو به این پروژه سعی شده تایید ضمنی غرب را هم به آن بیافزایند . متاسفانه آنطور که باید خانواده ی علیف توسط ایران مدیریت نشد ( طبیعی هم است . با این همه دعوای درون خانگی طی بیست سال گذشته چیزی عجیبی نیست که از اطرافمان غافل بمانیم ) . به مرور زمان قفقاز جنوبی و در ادامه ترکمنستان برای ایران به مثابه جنوب لبنان برای اسراییل خواهد شد . وضعیت داخلی ایران و حماقت اخیر روسیه در اوکراین تنها موانع این طرح را هم با مشکلات زیادی روبرو کرده که فعلا توانی برای مهار این طرح نداشته باشند . کوتاه سخن آنکه دست درازی به خاک ایران نتیجه حتمی و نهایی و اصلی ترین هدف طراحی اخیر است . اینکه ما قرار است چکار کنیم ، معلوم نیست اما اینکه اسراییل قرار است چکار کنند ، اظهر من الشمس است .
دلسوز ایران ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۲
متاسفانه فتنه ترکی رخ داده است لابی ترکها در سیاست و اقتصاد قدرت خود را نشان دادند اقدامات و سیاستهای ایران عقیم خواهد ماند و همزبانان آذری زبان تاوان این حماقت را با جان و مال و ناموس خود خواهند داد
محمد ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۶
نمی شود که ما در تامین امنیت مرزهای خود ناتوان باشیم و این را تقصیر انگلیس و امریکا و ناتو بدانیم . دادن یک اولتیماتوم صریح مبنی بر اینکه اشغال لاچین و ایجاد تنگه زنگزور به معنی اعلان جنگ به ایران است همه فتنه ها را می خواباند اما مشکل از جایی شروع می شود که سیاستمداران ما شجاعت اینکار را ندارند زیرا هنوز فکر می کنند در این جنگ باید طرف آذربایجان را به عنوان کشور مسلمان بگیرند و به این فکر نمی کنند که ما باید از مرز خود دفاع کنیم نه کشور ارمنستان . در واقع آنچه که باید برای ما مهم باشد حفظ ارتباط زمینی با اروپاست نه هر موضوع بی اهمیتی که بین ارمنسنان و آذربایجان وجود دارد. اصلا فرض کنید که رژیم ارمنستان سقوط کرده و آذربایجان به فکر تسخیر کامل آن کشور باشد ، آیا ما باید اجازه بدهیم که چنین اتفاقی بیافتد ؟ تنگه زنگزور یعنی احیای امپراطوری عثمانی و محاصره ایران و قطع ارتباط مستقیم با اروپا
کامران ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۲
اگر مبنا بر شکل دادن دالان ناتو بود که سالهای قبل این کار از طریق گرجستان صورت میگرفت و اشتیاق زیادی در ان کشور برای اینکار وجود داشت .خودتان را فریب ندهید ! تجارت ایران از طریق ارمنستان با اروپا که در حد طنز است ! و اصولا زیر ساختی در ارمنستان برای اینکار وجود ندارد و در نهابت به بن بست گرجستان منتهی میشود . و با بازگشت روستاهای انکلاو اذربابجان در ارمنستان ابن مسیر هم تحت کنترل اذربایجان خواهد بود. مسیر زنگزور حق مسلم اذربابجان است که سرزمین ان به ناحق دو پاره شده است .زنگزوری که در زمان الحاق غیر قانونی به ارمنستان دارای اکثریت اذربایجانی بود.
کامران ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۲
جالب ترین موضوع در مورد کشور مخلوق استالین این است که به خودی خود توان زیست ندارد .در زمان شوروی وابسطه به رانت اعطالی بولشویک ها و بعدها با اشغال اراضی اذربابجان و تاراج و بهره مندی از ان .جمعیت این کشور دست ساز از ۵ میلیون به ۲ میلیون کاهش داشته . این موجودبت به خودی خود قابلیت زیست ندارد.
احمد ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۸
"تاریخ و تجارب نشان داده که ورود نیروهای فرامنطقه ای که برای تأمین امنیت کشورهای منطقه وارد عمل شده اند، جز بی ثباتی، نتیجه دیگری را به همراه نداشته است" واقعا حرف درستی است نمونه دخالت در عراق یمن سوریه ولبنان است؟
مهندس مهراب لاهیجانی ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۸
نقشه غرب برای ایران : حذف ترکیه از کریدور عرب مد در واقع دعوت به جنگ ان کشور با ایران و اکراینزه شدن ترکیه برای ایران است. سناریوی غرب ، سیل کمک تسلیحاتی به ترکیه به منظور : درگیری با ایران به منظور تحمیل خفگی راهبردی و حذف ایران از نقشه کریدور های امنیت ساز. انسداد مسیر تنفس روسیه از ایران به جنوب . موانع : قربانی شدن و پرداخت هزینه سنگین ترکیه (همانند اکراین) در روز اول جنگ همه مبادی واردات انرژی ترکیه منهدم میشود . ترکیه 500 میلیارد دلار بدهی سر رسید شده دارد و اقتصاد توریست محور او به مویی بند است. اتحاد عمیق تر بین ایران و روسیه و چین. اعلام تسلیح هسته ای ایران ، چون ایران ناچار است برای جلوگیری از هجوم به زیر ساخت های خود و تحمیل هزینه فوق سنگین (همانند روسیه ) چماق اتمی را بالا ببرد. در صورت عدم توقف نزاع ، با انفجار یک بمب هسته ای تاکتیکی ترکیه مجبور به تسلیم سرزمینی میشود.
محمد ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۸
از طریق ارمنستان ایران به اروپا ترانزیت ندارد. چون جاده ای استانداراد موجود نیست و صعب العبور هست
خسرو ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۹
دوست جوان ما نشنیده است که ارمنستان و آمریکا مانور برگزار می کنند ؟ اطلاع ندارد که خود ارمنستان در بن بست جغرافیایی است و بجایی راه ندارد؟ آمدن تکفیری ها به آذربایجان ممکن نیست وبا دیگران تناقض دارد و لیکن در هرحال ایران کشور دومینات منطقه است و دشمنانش را در هر کجا هدف می‌گیرد آمریکا طرفدار سرسخت ارمنستان است بنابراین مذاکره با آمریکا نمی تواند محرک آذربایجان شود
علی ۰۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۲
به دلسوز ایران : ادعای وجود لابی تورکی در سیاست ایران خنده دار است چون در این صورت باید روابط حسنه ای با کشور های تورک همسایه داشتیم . نگران جان و مال و ناموس تورکهای آذربایجان ایران (نه همزبانان آذری زبان )هم نباشید به فکر جان و مال و ناموس ! خودتان باشید ما مشروطیت و جنگ تحمیلی هشت ساله را مدیریت کردیم اگر چیزهایی در کشور صحیح پیش نمی رود دقیقاٌ به تمامیت خواهان فاشیست مربوط است.
خسرو ۰۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۱
یادداشت مهراب لاهیجانی شک بین ۴ و ۶ هست
علی ۰۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۵
پانترک در ابتدا سعی می‌کند دروغ‌گویی کند. تحریف تاریخ و جعلیات انجام و در آخر وحشی‌گری و کشتار و خونریزی زن و کودکان همون چیزی که الان در قرهباغ میبینیم. مرز ایران و ارمنستان باقی میماند در غیر اینصورت جمهوری باکو کشور سی ساله رو به یک زمین سوخته تبدیل خواهیم کرد که هیچ جنبنده‌ای در آنجا باقی نماند
آریایی ۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۱
یه علی: جنگ اصلا در مناطق شما پانترکها نبود بلکه در مناطق کردنشین و عرب نشین ایران بود و بیشترین خسارت هم اینها دیدند. شما فقط برای خودتان بودجه بیشتر جور کردید که در نهایت هم از آنها برای وطن فروشی استفاده کردید. انقدری که شما از باکو و استانبول حرف می‌زنید از ایران صحبت نمی‌کنید و حرف اجنبیها را به حرف هموطن خودتان ارجح میدانید (اگر واقعا در ایران باشید) از ایران و اسلام برای اهداف قومی قبیله ای خرج نکنید.