چه رویکردی به حفظ تمامیت ارضی ارمنستان کمک خواهد کرد

تمایل عجیب ایروان به غرب

۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۴۷۶ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تعاملات نزدیک و گسترده اخیر ارمنستان با انگلستان نیز بسیار حیرت آور و غیرمنطقی است. چون انگلیس طراح اصلی کریدور جعلی زنگزور و محرک اصلی و پشت پرده باکو برای حمله به ارمنستان و اشغال بخش های زیادی از خاک این کشور بوده و قصد دارد با تسهیل اشغال جنوب ارمنستان این منطقه را به کانونی برای حضور نیروهای ناتو، صهیونیست ها، تکفیری ها و تجزیه طلبان ضدایرانی مبدل کند.
تمایل عجیب ایروان به غرب

دیپلماسی ایرانی: در ماه های اخیر و به خصوص پس از تسخیر قراباغ کوهستانی توسط نیروهای باکو و اخراج و آوارگی نزدیک به 120 هزار ارمنی از این منطقه بحث و تبادل نظر در مورد رویکرد مناسب در جامعه ارمنستان به منظور حفظ استقلال و تمامیت ارضی این کشور بالا گرفته و به طور کلی دو نوع دیدگاه در این حوزه مطرح است.

نیروهای نزدیک به دولت ارمنستان و احزاب حامی نیکول پاشینیان با دور شدن از روسیه تاکید می کنند که رویکردی که تاکنون برای دفاع از ارمنستان درپیش گرفته شده بود اشتباه بوده و دیگر نباید تنها به یک کشور برای حفظ امنیت ارمنستان اتکا کرد. از این رو ارمنستان نیاز به شرکای امنیتی متنوع و متعدد دارد و لذا نزدیکی به غرب و ناتو در کنار حفظ روابط سیاسی و امنیتی سطح پایین تر با روسیه در دستور کار قرار گرفته است. دولت ارمنستان از اینکه روسیه در جنگ 2020 کمک جدی به این کشور نکرده، برای حفاظت از ارامنه قراباغ فعال نبوده و هم اکنون نیز اعلام نمی کند که باکو بخش هایی از خاک اصلی ارمنستان را در اشغال خود دارد و باید این مناطق را تخلیه کند، ناراحت و رنجیده خاطر است. 

از سوی دیگر مخالفان دولت ارمنستان و مقامات روسیه نیز از غربگرایی فزاینده نیکول پاشینیان و همکاران وی در دولت، باز کردن تدریجی مقامات امنیتی و اطلاعاتی و نظامی ناتو به ارمنستان و عدم شرکت مقامات ارمنستان در نشست های پیمان سی اس تی او و لفاظی های گاه و بیگاه ضدروسی در ایروان خشمگین هستند. آنها استدلال می کنند که وقتی پاشینیان خود قراباغ کوهستانی را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان دانسته، دیگر نباید توقعی از روسیه داشته باشد.

در این میان باید دید که غرب چرا اصرار دارد ارمنستان را به سمت خود بکشد و آیا مقامات غربی کمکی به حفظ امنیت و استقلال ارمنستان خواهند کرد یا در شرایط حساس این کشور را رها خواهند کرد.

یکی از کشورهایی که بسیار از آن یاد می شود فرانسه است که اخیرا کمک های نظامی نیز به ارمنستان داشته که البته در مورد کیفیت و کارآیی ادوات ارسالی آن به ایروان حرف و حدیث هایی وجود دارد. در عین حال باید توجه داشت که توجه فرانسه به ارمنستان و برخی کشورهای دیگر در آسیای میانه ناشی از اخراج این کشور از قاره آفریقا و کوتاه شدن دست دولت سارکوزی از منابع نی معدنی در گابن، مالی، نیجر و ... است. فرانسه که دیگر قادر به استخراج اورانیوم از نیجر نیست، برای این کار به سراغ کشورهای آسیای میانه آمده است و البته به منابع معدنی متنوع جنوب ارمنستان که فعلا به طور عمده در کنترل روسیه است، چشم طمع دارد. در عین حال تلاش فرانسه و برخی کشورهای دیگر ناتو برای کنترل و نظارت بر راه های ارتباطی و مسیرهای زمینی یا نفوذ در ارتش ارمنستان نیز بیشتر با هدف تهدید ایران و روسیه رخ می دهد و خبر خوشایندی برای این کشورها تلقی نمی شود.

تعاملات نزدیک و گسترده اخیر ارمنستان با انگلستان نیز بسیار حیرت آور و غیرمنطقی است. چون انگلیس طراح اصلی کریدور جعلی زنگزور و محرک اصلی و پشت پرده باکو برای حمله به ارمنستان و اشغال بخش های زیادی از خاک این کشور بوده و قصد دارد با تسهیل اشغال جنوب ارمنستان این منطقه را به کانونی برای حضور نیروهای ناتو، صهیونیست ها، تکفیری ها و تجزیه طلبان ضدایرانی مبدل کند.

همچنین باید توجه داشت تلاش ارمنستان برای بهبود روابط با ترکیه اگر چه با نیت کاهش دشمنی و خصومت این کشور که حامی باکو است، صورت می گیرد؛ اما در نهایت به گسترش نفوذ اقتصادی و امنیتی ترکیه در قفقاز جنوبی و بی ثبات شدن این منطقه می انجامد که باز هم به ضرر ارمنستان، ایران و روسیه تمام می شود. 

پیش از این اقدامات بی ثبات کننده ترکیه و آمریکا و غیره در سوریه باعث شد روسیه و ایران با درک آنی تبعات این خطر جدی، به یکدیگر نزدیک شوند و دولت بشار اسد را حفظ کنند. نتیجه درخشان این همکاری می تواند برای حفظ امنیت و ثبات ارمنستان نیز درس آموز و الهام بخش باشد. اگر ارمنستان همکاری با روسیه و ایران را کاهش دهد و به سمت ناتو و غرب چرخش کند نه تنها بحران و بی ثباتی را از خود دور نکرده، بلکه با ایجاد حساسیت در همسایگان و متحدان نزدیک خود آنها را برای تداوم همکاری و حمایت از خود دچار تردید خواهد کرد؛ به خصوص که در شرایط فعلی دولت علیف همکاری های خود با روسیه را در سطح بالا حفظ کرده و می خواهد نهایت استفاده را از ابهام و سردرگمی در سیاست خارجی دولت ارمنستان داشته باشد.

با توجه به تداوم جنگ در غزه و کاهش توان و انگیزه غرب برای حمایت از اوکراین ممکن است در آینده نزدیک روسیه شرایط خود را به اوکراین تحمیل کرده و مرزهای جدید این کشور ترسیم شود. در نتیجه پوتین فرصت بیشتری برای تمرکز بر مسائل قفقاز جنوبی خواهد داشت. بعید است کشورهای غربی که در اوکراین نتوانستند روسیه را عقب برانند، انگیزه ای برای درگیری با پوتین در ارمنستان داشته باشند و لذا اگر ایروان رویکرد غربگرایانه افراطی فعلی را ادامه دهد، با روسیه ای که پایگاه های نظامی متعددی نیز در ارمنستان دارد، دچار مشکل خواهد شد. 

در این شرایط دولت ارمنستان می تواند از توصیه ها و نظرات دلسوزانه مقامات ایران بهره مند شده و یک الگوی مبتنی برهمکاری منطقه ای را در پیش بگیرد. اصرار بر بازکردن پای نیروهای فرامنطقه ای به قفقاز کمکی به حفظ ثبات و امنیت این منطقه نکرده و با توجه به مخالفت قدرت هایی مانند ایران و روسیه با این رویکرد، تاکید بر آن به نفع ارمنستان نخواهد بود. البته این حق طبیعی ارمنستان است که با کشورهای مختلف دنیا رابطه حسنه و مبتنی بر احترام و حفظ منافع متقابل داشته باشد. اما تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی های کشورهای غربی که قصد دارند ارمنستان را به سرپلی برای تهدید امنیت و ثبات ایران و روسیه مبدل کنند و در سه سال اخیر هم جز اقدامات نمادین و خنثی گامی برای دفاع از تمامیت ارضی ارمنستان برنداشته اند، به طور قطع با واکنش متقابل مواجه خواهد شد. 

ایران علی رغم اینکه با دولت ارمنستان پیمان امنیتی و نظامی خاصی منعقد نکرده، همواره حامی حفظ امنیت و ثبات و مرزهای آن بوده و اگر دولت آقای پاشینیان در کنار روابط گسترده فرهنگی و اقتصادی، برای حفظ امنیت و ثبات و یکپارچگی این کشور دیدگاه های تهران را مورد توجه قرار دهد، آینده روشن تری در انتظار آن خواهد بود. ایران هرگز متحدان صادق و وفادار خود را تنها نگذاشته و آنچه که در یک دهه اخیر در یمن و فلسطین و لبنان و سوریه و عراق رخ داده می تواند برای مقامات ارمنستان آموزنده و رهگشا باشد. 

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان بریتانیا انگلیس انگلیس و ارمنستان فرانسه و ارمنستان آذربایجان و ارمنستان ارمنستان و ترکیه ایران و ارمنستان احسان موحدیان قره باغ نیکول پاشینیان زنگه زور دالان زنگه زور


( ۱۷ )

نظر شما :

ناشناس ۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۳
عمده دلیل اصلی شکست ایران در جنگهای قفقاز خیانت ارامنه بود بطوریکه ایران تا قبل از این جنگها تا نزدیکی‌های مسکو متصرف اراضی قفقاز شمالی و جنوبی بود اینها علی رغم کمک هایی که ایران در طی 30 سال اشغال قره باغ به آنها نمود باز از پشت به ایران خنجر خواهند زد
حامد ۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۱
کجایش عجیب است؟ ترکیه و باکو که تنها در فکر نسل کشی ارامنه هستند، روسیه به ارمنستان خیانت کرد و ایران هم منفعل است. ارمنستان چه راهی جز همکاری با غرب دارد!؟
Aysan Maral ۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۵
آقای . موحدیان، ارزیابی شما شبیه درک شما از تاریخ است. آیا می دانستید که آقای سارکوزی دیگر رئیس جمهور فرانسه نیست؟ دوره ریاست جمهوری او در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. به نظر می رسد که بیزاری شدید شما نسبت به ترک ها مانع درک شما از شرایط واقعی می شود. به نفع ایران است که روابط مثبت با ترکیه و آذربایجان را تقویت کند، زیرا این امر به توسعه منطقه شمال غرب ایران کمک می کند. با این حال، به نظر می رسد که افرادی مانند شما ممکن است تمایلی به پذیرش پتانسیل رشد در آن زمینه نداشته باشند و به طور مداوم اطلاعات نادرست را از طریق کانال های مختلف منتشر کنند. به تدریج افراد مهمی در مرکز تصمیم گیری در میان جمعیت ترک در ایران متوجه افرادی مانند شما می شوند که دشمنی عمیق خود را با ترک ها پنهان می کنند و در عین حال ادعا می کنند که این به خاطر امنیت ایران است. تحلیل ابتدایی نقشه ایران نشان می دهد که همسایگان شمالی آن عمدتاً از کشورهای ترک تشکیل شده اند. از این رو، برای هر فرد عاقل منطقی خواهد بود که از حمایت از روابط خصمانه با ترک ها به نفع دولت فقیر ارمنستان با ایدئولوژی بیمار ارمنستان بزرگ از خزر تا مدیترانه خودداری کند
ایرانی ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۲
دلیل اصلی شکست در جنگهای قفقاز بی عملی مردم آن منطقه برای جنگیدن برای ایران بود. آنها زمانی هم که تبریز را روسها گرفتند و هر کاری دلشان خواست در این شهر کردند، حاضر به حرکت دادن خودشان نبودند.
حامد ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۳
احسان جان موحدیان (نماینده معنوی حزب داشناک مقیم ایران ) خیلی احساساتی شده و از دست رهبر خود آقای بارون پاشینیان عصبانی و دلخور شده است. ای کاش رهبران ارامنه از مشاوره های دلسوزان پان ایرانی استفاده کنند و به دامان فرانسهء آفریکایی کش و پیر استعمار ( انگلیس) نیفتند. البته احسان جان و دلسوزان دیگر هنوز رخت عزای شکست در قره باغ را از تن برون نیفکنده اند. و نمی دانم با چه رویی هنوز دست به قلم هستند!!!!!!؟؟؟؟
علیرضا ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۷
ابن حجم از نااگاهی در تمثال برخی که اینجا کامنت میگذارند واقعا نوبر است .مردم اذربایجان ۲۸ سال در طی دو جننگ بزرگ قفقاز در مقابل روسیه مقاومت کردند انهم به تنهایی و بی هیچ کمکی از داخل!
به ناشناس و علیرضا ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲
علت شکست ایران در جنگهای قفقاز جنایات محمود کلانتر و دودمان قاجار در کشتار و سلاخی مردم گرجستان و قفقاز بود و البته به یغما بردن ناموس و دختران قفقازی در دربار و حرمسرای شاهان قاجار (بالاخص ناصر الدین شاه و حاکمان قبل و بعد ان ) بعد انتظار داری مردم ارامنه یا گرجستان از حاکمان قاجار ایران حمایت کند ؟؟؟؟حماقت محض است .همان تبریز 13بار مورد تجاوز عثمانی رفت .چرا فقط مردم تبریز مقاومت کرد نه مردم گرجستان و ارمنستان یا داغستان ؟؟؟؟؟ایا انها فراموش کردند چه بر سر انها اورده اید ؟؟؟؟؟ارمنستان با وجود دو دشمن قسم خورده تاریخی (باکو و ترکیه ) و سیاست متوهمانه و نسل کشی پانترکیسم
حمید ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳
((تسخیر قراباغ)) ، ((نیروهای باکو)) ، ((اخراج و آوارگی نزدیک به 120 هزار ارمنی)) ، ((خاک اصلی ارمنستان را در اشغال)) و ...... آقای موحدیان ما تا چه زمانی محکوم به خواندن ادبیات کذب و آشوب طلبی شما هستیم؟ آیا منطقه را میشناسید؟ آیا از علم جغرافیا و جغرافیای سیاسی و انسانی شمالغرب و همسایگان آنجا آگاهی دارید؟یادداشت های شما بسیار سخیف و مغرضانه میباشد.سه کشور ترکیه،ارمنستان و آذربایجان در حال صلح میباشند و طبق خواسته های کشور عزیزمان ایران،منطقه نیاز به صلح و آرامش دارد ولی با بیانات شما بایستی هر روز در شمالغرب درگیری و جنگ باشد تا ذهن نژادپرستی شما و دوستانتان آرام بگیرد. خواهشا کمی مطالعه و بررسی و روش تحقیق درست را در برنامه های روزانه قرار دهید. با تشکر.
ایرانی ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۲
اتفاقا هر کمکی میشد به شمال غرب ایران در مقابل روسیه شد، چون که قاجارها آنجا را خانه خودشان می‌دانستند. اما مردم شمال ارس به ایران خیانت کردند و حکومت روسیه را پذیرفتند.
خسرو ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۹
باکو کدام قسمت از خاک ارمنستان رادر اشغال دارد ؟ کدام ۱۲۰هزار ارمنی؟؟ اخراج نشده اند بلکه خودشان به وطن اصلی شان ارمنستان برگشته اند چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و حقوق بین الملل ، قره باغ را متعلق به آذربایجان می‌دانند چرا نمی دانید؟ واقعا خبر دارید که قرار است جنوب ارمنستان اشغال شود ؟ همه فهمیدند که جنگ در قره باغ تمام شده ، ولی موحدیان هنوز بی خبر است ، من پیشنهاد میکنم موحدیان در مورد کشمیر و اختلافات هند و پاکستان قلم فرسایی کند چون تحلیل هایش در قفقاز واقعا خیلی سطحی بود و اشتباه از آب در آمد
آرارات ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۸
با سلام تحلیل های اقای موحدیان طبق روال گذشته واقع بینانه، غیر مغرضانه و بر اساس واقعیت های میدانی و منافع ملی ایران ارائه شده است متاسفانه شرایط پیچیده و تحولات پی در پی در منطقه و نقاط پیرامونی وضعیت خاصی برای ارمنستان که در چند سال اخیر در سایه این تحولات شاهد بحران های متوالی در حوزه امنیت ملی ، حفظ تمامیت ارضی و سیاست خارجی بوده ،بوجود اورده است . صرفنظر از سیاست خارجی غیر قابل دفاع حکومت ارمنستان، رویکرد روسیه در چند سال اخیر در قبال ارمنستان و تحولات در قراباغ همچنین ملاحظات دستگاه دیپلماسی ایران در این زمینه فضای مناسبی برای حکومت ارمنستان برای توجیه رویکرد خود در بعد داخلی و خارجی ایجاد کرده است به نظر من دستگاه دیپلماسی ایران برای حفظ منافع ملی و راهبردی کشور در قفقاز نیاز به بازنگری در سیاست های محافظه کارانه کنونی را دارد. قدر مسلم مقابله با سیاستهای تهاجمی و اهداف اشکار و پنهان ضد ایرانی ائتلاف علیف و اردوغان و عمال پانترک داخلی انها که با توسعه طلبی ارضی و تهدید سیاسی و نظامی ای ارمنستان زمینه حضور رژیم صهیونیستی، ناتو و کشورها غربی در منطقه را فراهم نموده اند اولین اولویت در تغیر این رویکرد می باشد
علی ۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۱
کجای تمایل ارمنستان به غرب عجیب است آنها هم مثل اسرائیل وصله ناجور منطقه و عمال غربی ها هستند و تمایلشان به غرب کاملاٌ عادی است این شما هستید که می خواهید تحلیلی نادرست از وضعیت ارمنستان و همسایه های آن را در ذهن خواننده قالب کنید. تورکها چه در ایران چه در آذربایجان و تورکیه ساکنان اصلی منطقه هستند وقفقاز و قره باغ و ایروان و..... همه نامهایی تورکی هستند و کوچاندن ارمنی ها و یهودیان به سرزمینهای دیگر اقوام مشمول زمان نبوده و از یاد نخواهد رفت وهمیشه متجاوز محکوم است وبواسطه تحلیل های شما ارمنستان یا دقیق تر ارمنی ها ، هیچ وقت نمی توانند خود رابا فرهنگ منطقه سازگار کنند.
به AYSAN MARAL ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۷
از قرار معلوم شما که تهمت عدم شناخت و درک تاریخ را به اقای موحدیان می زنید کمتر اعتقادی به حقایق تاریخی دارید وگرنه تا این اندازه جای مظلوم و ظالم را به اشتباه نمی گرفتید اتفاقا بر خلاف ترکیه و جمهوری اذربایجان که اولی پرچمدار تجاوز به کلیه همساگان از جمله عراق، سوریه ، یونان،ارمنستان، .…..و دومی با جعل تاریخ و فرهنگ در صدد غصب تاریخ، فرهنگ،و سرزمینهای ایران،ارمنستان و گرجستان است ،ایران از معدود کشورهای منطقه است که حداقل در دوران معاصر به هیچ کشوری از جمله کشور های همسایه حمله نظامی نداشته و به همین دلیل رویکرد حسن همجواری در قبال کلیه همسایگان از جمله ترکیه و اذربایجان مهمترین الویت سیاست خارجی ایران در چند دهه گذشته بوده است و متهم نمودن ایران به عدم تمایل و درک این موضوع جابجایی صندلی مظلوم و ظالم است مروری بر ادبیات نفرت پراکنه قومی و نژاد پرستانه رهبران حکومت های مادام العمر جمهوری اذربایجان و ترکیه بهترین شاخص برای ارزیابی تمایل انها به ایجاد روابط با همسایگان از جمله ایران است
ایراندوست ۲۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵
ترکها مهاجرینی از مغولستان فعلی و دشت قبچاق بوده اند که سرزمین ساکنین اصلی را با جنگ گرفتند.