سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: قره باغ بخشی از آذربایجان است/مانور نظامی ارمنستان با امریکا کمک کننده نیست

۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۱ کد : ۲۰۲۱۷۴۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
موضع جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت، روشن و شفافی است. موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سرزمین قره باغ که بارها اعلام شده بر کسی پوشیده نیست. قره باغ بخشی از کشور آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه باید بر اساس چارچوب مشخص تامین شود. ما حضور نیروهای فرامنطقه ای را در منطقه نه تنها کمک کننده نمی دانیم بلکه مخل ثبات می دانیم. امنیت کشورهای منطقه باید توسط همان کشورها تامین شود.
کنعانی: قره باغ بخشی از آذربایجان است/مانور نظامی ارمنستان با امریکا کمک کننده نیست

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات نظامی جاری در حوزه قره باغ و نگرانی های موجود بر سر تحرکات نظامی آذربایجان گفت: ما و کشورهای منطقه از این بابت ابراز نگرانی کرده ایم. مقامات جمهوری آذربایجان به ما اطلاع دادند که هیچ قصد حمله نظامی ندارند و بر اساس نقل و انتقالات معمول، انتقالات نظامی بر اساس فصل زمستان انجام شده است. طبیعی است جمهوری اسلامی نسبت به مرزهایش حساس است و ما اطمینان می دهیم که مرزهای جمهوری اسلامی ایران مرز امنی است و جمهوری اسلامی با اقتدار امنیت مرزها را تامین می کند. هر گونه تحرک نظامی بر کل منطقه تاثیر می گذارد و ما با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم و با مقامات ارمنستان و آذربایجان در ارتباط هستیم.

وی در ادامه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت، روشن و شفافی است. موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سرزمین قره باغ که بارها اعلام شده بر کسی پوشیده نیست. قره باغ بخشی از کشور آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه باید بر اساس چارچوب مشخص تامین شود. جمهوری اسلامی ایران بر تامین حقوق این منطقه و خودداری از انجام هر گونه اقدام تنش زا تاکید کرده است. همچنین تاکید کرده ایم که هیچ گونه تغییرات جئوپلتیکی را نمی پذیریم و این موضع روشن ماست. همچنین بر تمامیت ارضی و استقلال کشورهای ارمنستان و آذربایجان تاکید کرده ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مانور نظامی ارمنستان و امریکا نیز گفت: ما حضور نیروهای فرامنطقه ای را در منطقه نه تنها کمک کننده نمی دانیم بلکه مخل ثبات می دانیم. امنیت کشورهای منطقه باید توسط همان کشورها تامین شود. تجربه نشان داده است که کشورهای فرامنطقه ای همواره منافع خود را دنبال می کنند و حضورشان هیچ گاه مفید نبوده است. نیروهای امریکایی در هر جا که حضور یافته اند نه تنها امنیت نیاورده اند بلکه بی ثباتی و ناامنی به وجود آورده اند. بنابراین از کشورهای منطقه می خواهیم چنانچه با همسایگان خود اختلافات مرزی دارند برای حل اختلافات خود به رایزنی های دیپلماتیک اهتمام بورزند و از چارچوب گفت وگوهای دوجانبه منافع خود را دنبال کنند.

کنعانی درباره رفع انسداد از دارایی های ایران و تبادل زندانی میان ایران و امریکا نیز گفت: موضوع رفع انسداد از دارایی های جمهوری اسلامی ایران و تبادل زندانیان دو موضوع جدای از هم است و ماهیتشان متفاوت است. ما اعلام کرده ایم که بر اساس مسائل انسانی آماده تبادل زندانی هستیم و این اتفاق از مدت ها پیش می توانست اتفاق بیفتد اگر طرف امریکایی این موضوع را به مسائل دیگری از جمله برجام مرتبط نمی کرد. امیدواریم بر اساس تفاهم انجام شده اتفاقات خوبی در این زمینه رخ بدهد. درباره رفع انسداد دارایی های جمهوری اسلامی ایران هم باید بگویم بر اساس تفاهمی که انجام شده امیدوار هستیم طی روزهای آینده این انتقال مالی انجام شود و جمهوری اسلامی ایران بتواند به این دارایی ها دسترسی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران با این پول می تواند تمام کالاهای غیرتحریمی مورد نیاز خود را خریداری و تامین کند. این منطبق بر تفاهم صورت گرفته است و هیچ ارتباطی به آنچه بعضی رسانه ها می گویند که صرفا برای خرید غذا و داروست، ندارد و گمانه زنی ها در این زمینه را غیرمعتبر می دانیم و رد می کنیم. 

او درباره سفر نماینده اتحادیه اروپا به ایران و دیدارش با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان نیز گفت: نماینده ویژه خلیج فارس اتحادیه اروپا که جدیدا منصوب شده است ابراز تمایل کرده بود به ایران سفر کند. ما با اتحادیه اروپا موضوعات مختلفی را برای گفت وگو داریم. ما همواره بر مشورت و همکاری متقابل با همه کشورها تاکید داریم و همواره گفته ایم که گفت وگوها باید فراگیر باشد و مبتنی بر مسائل داخلی کشورها نباشد. در این چارچوب او با معاون سیاسی وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار داشته و گفت وگوهای سازنده ای انجام شده است. 

وی درباره توافق امنیتی ایران و عراق نیز گفت: بر اساس توافق انجام شده با دولت عراق برای خلع سلاح نیروهای تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان موعد پایانی این توافق 28 شهریور ماه است، این موعد به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. این موضوع به صراحت توسط ما اعلام شده و به مقامات جمهوری عراق و مقامات محلی اقلیم کردستان عراق نیز منتقل شده است. خوشبختانه دولت عراق در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و گفته که به تعهدات خود پایبند است. آقای نخست وزیر عراق هم در این زمینه اظهارات خوبی را بیان داشته است. سفر مقام اقلیم کردستان از حزب اتحاد میهنی نیز که به تهران آمده برای گفت وگوهای دو جانبه و در چارچوب روابط کلان ایران و عراق است و به هیچ وجه درباره تمدید موعد پایانی، گفت وگو نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست جاری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: «موضوع فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در دو محور جامع پادمان و حل و فصل برجام و مسائل باقی مانده، مطرح می شود. البته این یک نشست دوره ای است که در نشست های مرتب آژانس مطرح می شود. در این چارچوب گفت وگوهایی انجام شده و انجام خواهد شد. ما امیدواریم نشست آژانس در قالبی کاملا حرفه ای برگزار شود و مدیرکل آژانس فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت خود عمل کند. آژانس یک سازمان فنی و حرفه ای است و به هیچ عنوان نباید از آن به عنوان یک ابزار فشار بر دیگر کشورها استفاده شود. 

او درباره توافقنامه بلندمدت ایران و روسیه و اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که گفته است این توافقنامه فراگیرتر و مفصلتر از توافق سابق خواهد بود نیز گفت: خوشبختانه مناسبات دوجانبه میان دو کشور ایران و روسیه در حوزه های مختلف در حال رشد و ارتقاست. موضوعات عدیده ای درباره مسائل دوجانبه از جمله مسائل تجاری، اقتصادی، فرهنگی حتی هنری و ورزشی و گردشگری میان دو کشور وجود دارد و در نشست های مختلف گفت وگوها و تبادل نظرها درباره تمامی این موضوعات انجام می شود. برای این که مناسبات دو کشور بتواند نقش راه مناسبی داشته باشد و دولت ها بتوانند به پیگیری روابط دوجانبه بپردازند، گفت وگوهایی در حال انجام است و پیش نویسی نیز میان دو کشور رد و بدل شده است که به محض تکمیل رایزنی ها زمینه لازم برای امضای توافق نهایی فراهم خواهد شد.

کنعانی درباره تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه نیز گفت: در ارتباط با اقدام تاسف بار تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس این اتفاق را به شدت محکوم می کنیم. این تعرض به در بخش بیرونی سفارت انجام شده است. تلاش برای تعرض به بخش کنسولی در حقیقت تعرض به حقوق شهروندانی است که برای دریافت خدمات کنسولی به سفارت مراجعه می کنند. ما مراتب اعتراض خود را هم در تهران و هم در پاریس هم به صورت کتبا و هم در دیدار با مقامات فرانسوی ابلاغ کردیم. از آنجا که ممکن است چنین اتفاقی با توجه به شرایط بار دیگر رخ دهد، از کشورهای اروپایی خواستیم که تدابیر لازم برای تامین امنیت سفارتخانه هایمان اتخاذ کنند. دولت فرانسه مسئول تامین امنیت سفارت جمهوری اسلامی ایران است. سفیر فرانسه در تهران نیز در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه گفت که ما این اقدام را محکوم می کنیم. ما خواستار روشن شدن افراد دست داشته در این اقدام شده ایم.

وی درباره تعیین سفیر جدید کشورمان در فرانسه نیز گفت: در خصوص تعیین سفیر ایران در فرانسه هم روند اداری در حال انجام است و انشاء الله به زودی انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حوزه نفتی آرش نیز گفت: این مساله کاملا فنی است و در چارچوب مسائل فنی و حقوقی مذاکرات در این زمینه در حال انجام است و ما حقوق خود را درباره این حوزه نفتی در رایزنی با کشورهای کویت و عربستان دنبال می کنیم.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران قره باغ مناقشه قره باغ آذربایجان ارمنستان امریکا برجام سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ایران و فرانسه ایران و ارمنستان


( ۳ )

نظر شما :

حامد ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸
این همه انفعال در مقابل فعالیت تکفیریها و صهیونیست‌ها در باکو باعث لطمه تاریخی به ایران خواهد شد.
ناشناس ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۷
چراغ سبز ایران به ترکیه و باکو برای تجاوز و کشتار ارامنه .چرا نمی گویند در زمان شوروی حکومت سوسیالیستی باکو با خود مختاری جمهوریت ارامنه موافقت کرده است ؟؟؟؟؟؟
یه بابایی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۸
این دیگه از اون حرفاست آقای سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهور اسلامی !:"برای حل اختلافات خود به رایزنی های دیپلماتیک اهتمام بورزند و از چارچوب گفت وگوهای دوجانبه منافع خود را دنبال کنند." بابا طرف ج.آذربایجانی تو روز روشن با کلی نیرو اومده پشت مرزهای ارمنستان و هیچ بعید نیست به کمک ترکیه و اسراییل یه شبه بریزن مرز سیوینک رو از ایران جدا کنن (ولازمم نیست این اتفاق تو مرز ایران بیفته میتونن بالاتر این کار رو بکنن) ویکپارچگی سرزمینی یه عضو سازمان ملل با مرزهای شناخته شده رو شب و روز تهدید میکنن بعد این آقا داره دم از گفتگوهای دیپلماتیک دوطرف جنگ میزنه !!!. بعد هم خواهشن این فیتیله آمریکاستیزی احساسی رو برا مصلحت ایران هم شده یه جاهایی بکشید پایین .ما نمیدونیم پشت پرده سیاست آمریکا تو قفقاز چیه ولی این و خوب میدونیم که از قضا آمریکا تنها ابرقدرتی که به یکپارچگی کشورها خیلی بیشتر از قدرتهای دیگه اهمیت میده (حداقل واسه ایران که اینجوری بوده !) و اگه تو قفقاز نباشه جاشو ترکیه و اسراییل پر میکنن که تو این مشگل صدبرابر خطرناکتر از امریکا واسه سرزمین ایران هستند!!
ایرانی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۰
بعضی وقتها آدم احساس می‌کند اظهارات رسمی تحت تاثیر هیاهوهای پانترکها است! تا همین امسال اصلا هیچکس به مانورهای ارمنستان و آمریکا اشاره ای نمی‌کرد درحالی که این موضوع چندبار در گذشته اتفاق افتاده است. ولی امسال که جریان خائن پانترکیسم برای توجیه حضور نظامی اسرائیل در باکو و قطع مرز ایران و ارمنستان با اشغال سیونیک، مانور ارمنستان و آمریکا را پیراهن عثمان کرده‌اند، در اظهارات رسمی ما هم به این موضوع اشاره می‌شود!!!! چرا یکبار به مانورهای اسرائیل و باکو و حضور تکفیریها و سلفی‌ها در باکو اشاره نمیکنید؟ چرا به برنامه ریزی ترور و سرقت در باکو علیه ایران اشاره نمیشود؟
فرهاد ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۰
باکو و نخجوان خودشان در اصل جزئی از ایران بوده اند. اگر باکو به ارمنستان جهت قطع مرز بین المللی ایران و ارمنستان حمله کند با توجه به عهدنامه های ایران و روسیه دیگر نباید از طرف ایران به رسمیت شناخته شده و زمینه بازگشت آن مناطق به ایران فراهم‌ شود. عدم اقدام در برابر زیاده خواهی های باکو یک خیانت تاریخی خواهد بود.