چه کسی سود می برد؟

ایران در بریکس

۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۱۶۰۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
امریکایی ها هرگز باور نمی کردند که بسیاری از کشورها یک "باشگاه تحریم" تشکیل دهند. خود امریکایی ها با اقدامات تحریمی خود یکی از آغازگران ایجاد بریکس شدند. امروز این انجمن به هیچ وجه یک بلوف سیاسی نیست، بلکه یک بلوک جدی است که می تواند هم هژمونی دلار در اقتصاد جهانی و هم برتری غرب را در ژئوپلیتیک به طور کلی بشکند.
ایران در بریکس

دیپلماسی ایرانی: بریکس ورود ایران به این اتحادیه را اعلام کرد. آیا می توان این را یک پیروزی نامید؟ کدام گروه سیاسی در داخل کشور برنده آن شد؟ در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی رسما مشخص شد که ایران به همراه پنج کشور دیگر به عضویت این اتحادیه در خواهند آمد. جمهوری اسلامی ایران از اول ژوانویه 2024 به بریکس می پیوندد.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهوری ایران، ورود ایران به بریکس را «موفقیت راهبردی» خواند. محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این واشنگتن بود که در واقع با اقدامات خود به تقویت بریکس و پیوستن ایران کمک کرد.

امریکایی ها هرگز باور نمی کردند که بسیاری از کشورها یک "باشگاه تحریم" تشکیل دهند. خود امریکایی ها با اقدامات تحریمی خود یکی از آغازگران ایجاد بریکس شدند. امروز این انجمن به هیچ وجه یک بلوف سیاسی نیست، بلکه یک بلوک جدی است که می تواند هم هژمونی دلار در اقتصاد جهانی و هم برتری غرب را در ژئوپلیتیک به طور کلی بشکند.

جواد خیران نیا، کارشناس علوم سیاسی و مدیر گروه مطالعات خلیج فارس در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «آیت الله خامنه ای اعلام کرده که نظم موجود در روابط بین الملل متضمن تغییر مراکز قدرت به شرق است. سیاست خارجی کنونی ایران بر این اصل استوار است. از این رو، روابط تهران با چین به شدت توسعه یافت. هدف تهران در بریکس، بهره مندی اقتصادی از امتیازات نظم نوین جهانی، قبل از هر چیز، دور زدن تحریم ها و حرکت به سمت کنار گذاشتن دلار در تسویه حساب های متقابل است.»

نگاه به شرق «ایدئولوژیک» است، این دیدگاه توسط گروه های سیاسی در نظام ایران به عنوان محافظه کاران افراطی وجود دارد. البته، دیدگاه های رقیب در سیاست خارجی در نظام ایران وجود دارد. به عنوان مثال، محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی معتقدند که انتقال قدرت از غرب به شرق هنوز انجام نشده است. بر اساس این دیدگاه، ایران نباید با چین یا روسیه به صورت یک جانبه همکاری کند و باید تعادل را در سیاست خارجی حفظ کند. از سوی دیگر، جهت گیری به سمت شرق که به ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای و بریکس منجر شد، موقعیت محافظه کاران افراطی را در مقابل گروه های سیاسی اصلاح طلب تقویت می کند.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریکس ایران و بریکس عضویت ایران در بریکس برزیل روسیه هند پیوستن ایران به بریکس چین آفریقای جنوبی نشست ژوهانسبورگ


( ۷ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۳
اول ، امریکا با اقدامات تحریمی و تهدید به جنگ سبب بروز نابسامنی اقتصادی در دو دولت اصلاح طلب خاتمی و روحانی شد و زمینه ساز بروز محافظه کاران احمدی نژآد و ریسی شد. دوم ، سلاح اساسی امریکا در خصوص ایران تحریم و انزوا است . زیرا سبب تولید ناکارامدی و شکاف بین ملت و حاکم میشود. دولت مستقر دقیقا و منطبق بر منطق جنگ و راهبرد رهبری عظیم الشان ، بدل ان را با عضویت در شانگهای و بریکس و توافق های منطقه ای به امریکا زده است. سوم . اعضا پیمان شانگهای نباید ذیل فصل هفت و یا تحریم سازمان ملل باشند . پذیریش ایران در ان پیمان یعنی اجماع اعضا بر امنیت ایران و عدم بازگشت ذیل فصل 7 و... چهار م.ایران تحت تحریم های همه جانبه امریکا است و عضویت ایران در بریکس یعنی عبور از نظم وست فالی و اذعان بر وزن ژئوپلیتیک ایران بزرگ محسوب میشود.
علی اس ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۴
از قضا ما بیشترین پیشرفتهای اقتصادی را در دوره خاتمی اصلاح طلب داشتیم داشتیم در دولت بهار با بیش از هزار میلییارد دلا درامد نفت و گاز دوره دوم رشد منفی بیش از 7 درصد در سال را تجربه کردیم تحریمهای سازمان ملل در دوره احمدی نژاد تحت حمایت قاطع اصولگراها اتفاق افتاد که چین و رو سیه هم به تحریمهای ایرا ن رای مثبت دادند تا بتوانند ارتباط ایران را با غرب قطع کنند تا ایران را با شدت تمام وابسته به چین و روسیه بکنند تا بتوانند از ایران به عنوان یک اهرم پرقدرت بر علیه غرب استفاده کنند که این اتفاق هم افتاددر عمل ایران یک ابزار مهم برای چین و روسیه بر علیه غرب برای کسب منافع ملیشان تبدیل شده