یک سفر و چند هدف

وقتی داد جانیان از شدت جنایت در می آید

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
شدت تجاوزات و جنایات صورت گرفته توسط شهرک‌نشینان در بیش از شش ماهی که از روی کار آمدن تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی می گذرد، وضعیت را به قدری بغرنج، بحرانی و صدالبته غیرقابل دفاع و غیرقابل توجه کرده است که حتی انتقاد بزرگ ترین حامی راهبردی صهیونیست‌ها یعنی ایالات متحده آمریکا نیز در آورده است تا جایی که در یک موضع گیری کم سابقه اقدامت صورت گرقته توسط صهیونیست ها را تروریستی قلمداد می کند.
وقتی داد جانیان از شدت جنایت در می آید

حسین فاطمی، روزنانه نگار

دیپلماسی ایرانی: شدت تجاوزات و جنایات صورت گرفته توسط شهرک‌نشینان در بیش از شش ماهی که از روی کار آمدن تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی می گذرد، وضعیت را به قدری بغرنج، بحرانی و صدالبته غیرقابل دفاع و غیرقابل توجه کرده است که حتی انتقاد بزرگ ترین حامی راهبردی صهیونیست‌ها یعنی ایالات متحده آمریکا نیز در آورده است تا جایی که در یک موضع گیری کم سابقه اقدامت صورت گرقته توسط صهیونیست ها را تروریستی قلمداد می کند. در همین راستا متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه پیرامون جنایت صورت گرته در روستای «برقة» صراحتا بیان داشت که ما از بازداشت این دو شهرک نشین به عنوان عاملان این جنایت استقبال می‌کنیم. میلر اذعان کرد که انتخاب عبارت «حمله تروریستی» در واکنش به حمله این شهرک‌نشینان اشتباه نیست. ما نگران هستیم و برای همین این حمله را تروریستی خواندیم. ما خواهان تحقق عدالت با جدیت در تمام اقدامات خشونت آمیز صرف نظر از هویت جانیان هستیم.

آن طور که خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است، شهرک‌نشینان صهیونیست جمعه به روستای «برقة» در شرق رام‌الله در مرکز کرانه باختری حمله کرده و جوان ۱۹ ساله فلسطینی، "قصی جمال معطان" را به شهادت رساندند. بعدا پلیس رژیم صهیونیستی "الیشاع یارد"، عضو سابق حزب قدرت یهود به رهبری ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و "یحیئیل اندور" را به دلیل دست داشتن در این حمله بازداشت کرد.کرانه باختری در دوره اخیر شاهد حملات گسترده شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به نادیده گرفتن این جنایت‌ها متهم شده است. بر اساس گزارش دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل شهرک نشینان از اوایل ۲۰۲۳ حدود ۶۰۰ حمله را به فلسطینی‌ها و املاکشان در کرانه باختری انجام داده‌اند.

وقتی داد جانیان از شدت جنایت در می آید

در این میان نکته حائز اهمیت و جالب توجه آنجاست که علاوه بر انتقاد صریح مقامات آمریکایی از شدت جنایات صورت گرفته علیه فلسطینیان از زمان روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو حتی خود مقامات صهیونیستی نیز نسبت به تشدید تجاوزات، نگاهی مشابه پیدا کرده و آنها هم به تروریستی بودن این دست اقدامات معترفند. کما اینکه دانیال هگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد تروریسم یهودی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری به تشدید مقاومت علیه نیروهای اسرائیلی و شهرک نشین‌ها منجر می‌شود.

ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما عنوان داشت که دانیال هگاری اذعان دارد که که طی ماه‌های اخیر جنایت‌های نژادپرستانه و تروریسم نژادی علیه فلسطینی‌ها افزایش یافته است.هگاری در خصوص اقدامات شهرک نشین‌ها گفت که این تروریسم است و روش دیگری برای توصیف آن وجود ندارد.  وی گفت که باید به این پدیده (یعنی تروریسم یهودی) رسیدگی شود.  این دست مواضع و اعترافات مویدی بر آن است که شدت جنایات صورت گرفته حتی داد جانیان را هم در آورده است.

 یک سفر و چند هدف

در میانه اوج گیری بحران ها برای نتانیاهو هیئتی از کنگره آمریکا به اراضی اشغالی فلسطین سفر کرد. این هیئت که متشکل از ۲۲ نفره از عضو دمکرات کنگره به ریاست سناتور حکیم جفریس، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا است، روز دوشنبه با مسئولان فلسطینی و اسرائیلی دیدار کرد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هیئت آمریکایی در دیدار با محمد آشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان در رام الله در مورد راه های احیای روند مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی و حمایت از راه حل دو کشور گفتگو کردند. آشتیه در این دیدار خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کنگره شد.
وی افزود که رژیم صهیونیستی به طور روزانه قوانین بین المللی را نقض کرده و علیه ملت فلسطین دست به جنایت می زند و به شهرک سازی ادامه می دهد که تمامی این مسائل موجب نابودی راه حل دو کشور خواهد شد. محمد آشتیه همچنین خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت دادن اجازه برگزاری انتخابات فلسطینی در قدس اشغالی طبق توافقنامه های امضا شده شد.

وی بر ضرورت اقدام عملی دولت آمریکا در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی و انجام اقداماتی بازدارنده در این زمینه شد. آشتیه همچنین خواستار تعدیل قوانینی شد که تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش را هدف قرار داده و آن ها را به تروریسم ارتباط می دهد. از سوی دیگر، این هیئت آمریکایی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم دیدار کرد. نتانیاهو در این دیدار خواستار ایجاد یک تهدید نظامی حقیقی علیه ایران و بکارگیری آن در فرصت مناسب شد و مدعی شد که ما نمی‌خواهیم شاهد وضعیتی باشیم که ایران با سلاح هسته‌ای بتواند به تهدیدی برای نیویورک و واشنگتن یا هر منطقه دیگری تبدیل شود و بخواهد در مسیر نابودی "اسرائیل" قدم بردارد.

به باور ناظران این سفر هیئت ۲۲ نفره از کنگره آمریکا می تواند با چند هدف همزمان انجام شده باشد که نخستین آن به تلاش آمریکایی‌ها برای کنترل و مدیریت بحران بعد از تصویب لوایح کلیدی اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو باز می گردد چرا که به باور تمام محافل رسانه‌ای و کارشناسی، رژیم صهیونیستی با این شرایط عملا به نقطه بی بازگشت از گسل داخلی گرفته تا جنگ و فروپاشی خواهد رفت.  به همین دلیل واشنگتن با نگرانی و هراس از آینده مبهم این رژیم سعی دارد فضا را به نحو مطلوب کنترل کند.

 دومین هدف ناظر به انجام تحرکات سیاسی با هدف افزایش نظارت ها بر کابینه افراطی نتانیاهو و متقاعد کردن ائتلاف حاکم برای خودداری از تصویب کودتای قضایی است، به خصوص آنکه آمریکایی‌ها و شخص جو بایدن به کررات انتقادات و مخالفت صریح خود را با این اصلاحات عنوان داشته و تاکنون رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به ایالات متحده و دیدار در کاخ سفید دعوت نکرده است. در این میان هدف سوم که بیش از همه پر رنگ به نظر می رسد به داغ شدن تنور انتخابات آمریکا مرتبط است. در این میان هیئت‌هایی از کنگره آمریکا، چه از سوی جمهوری خواهان و چه از سوی دموکرات ها سعی خواهند کرد با افزایش مراودات و حضور خود در سرزمین های اشغالی حمایت سیاسی لابی آیپک را از نامزدهای خود داشته باشند. لذا سفر این هیئت ۲۲ نفره از کنگره به ریاست سناتور حکیم جفریس، رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن علیرغم تمام شکاف سیاسی با نتانیاهو در نظر دارد که از ظرفیت صهیونیست ها برای انتخابات پیش رو استفاده کند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو آمریکا فلسطینیان


( ۲ )

نظر شما :