تحرکات آمریکا، توان بازدارندگی را محک می زند؟

مانور نظامی یمنی ها و چشم انداز صلح پایدار

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران بر این باور بودند که احیای روابط ایران و عربستان سعودی عملا به پایان جنگ در یمن خواهد انجامید. هر چند از شدت تجاوزات به این کشور (یمن) تاحد زیادی کاسته شده است، اما تا زمان برقراری صلح دائمی در یمن از طریق مذاکرات یمنی – یمنی راه بسیار زیادی مانده است. هنوز برخی از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای چشم به ترسیم مسیر جدیدی در یمن با هدف تحقق اهداف و منافع خود دارند. لذا حفظ آمادگی نظامی و میدانی در کنار هوشیاری سیاسی و دیپلماتیک کماکان اولویت خود را دارد. از این رو نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در منطقه نظامی مرکزی استان مأرب یک رزمایش گسترده و تمرین نظامی با استفاده از گلوله‌های واقعی و سلاح‌های سبک، متوسط و سنگین برگزار کردند.
مانور نظامی یمنی ها و چشم انداز صلح پایدار

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ناظران بر این باور بودند که احیای روابط ایران و عربستان سعودی عملا به پایان جنگ در یمن خواهد انجامید. هر چند از شدت تجاوزات به این کشور (یمن) تاحد زیادی کاسته شده است، اما تا زمان برقراری صلح دائمی در یمن از طریق مذاکرات یمنی – یمنی راه بسیار زیادی مانده است. هنوز برخی از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای چشم به ترسیم مسیر جدیدی در یمن با هدف تحقق اهداف و منافع خود دارند. لذا حفظ آمادگی نظامی و میدانی در کنار هوشیاری سیاسی و دیپلماتیک کماکان اولویت خود را دارد. از این رو نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در منطقه نظامی مرکزی استان مأرب یک رزمایش گسترده و تمرین نظامی با استفاده از گلوله‌های واقعی و سلاح‌های سبک، متوسط و سنگین برگزار کردند.

آن طور که مهر به نقل از شبکه المسیره گزارش داده است، در این رزمایش چتربازهای وابسته به نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه منطقه نظامی مرکزی استان مأرب نیز شرکت داشتند. نیروهای مسلح یمن در جریان رزمایش مذکور موفق شدند مواضع دشمن فرضی را منهدم کرده و با مشارکت نیروهای چترباز مواضع آنها را تحت محاصره خود درآورند.

نیروهای مسلح یمن و مشخصاً نیروهای منطقه سه نظامی این کشور چند روز قبل نیز یک مانور گسترده در منطقه صرواح واقع در استان مأرب تحت عنوان روز ولایت برگزار کردند. این مانور با حضور محمد العاطفی، وزیر دفاع، مبارک المشن الزایدی، فرمانده منطقه سه نظامی، محمد عبدالکریم الغماری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در کنار یگان‌های پیاده نظام و تجهیزات توپخانه ای و تک تیراندازها و پهپادها برگزار شد. هلی کوپترهای نیروهای مسلح یمن نیز در این مانور تحت حمایت نیروهای توپخانه ای، اقدام به بمباران گسترده مواضع دشمن فرضی کردند. نیروهای یمنی نیز در جریان مانور مذکور، مواضع دشمن فرضی را پاکسازی کردند و بعد از آن، حمله گسترده به این مواضع نظامی از محورهای مختلف صورت گرفت.

محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در جریان این رزمایش تاکید کرد که نیروهای یمنی قدرت نظامی خود را با توجه به نیازهای مرحله کنونی و چشم اندازهای آتی به نمایش گذاشتند. ما به آمادگی دائم نیروهای مسلح یمن برای رویارویی با تمام چالش‌های پیش رو نیاز داریم. العاطفی بیان کرد که نیروهای مسلح یمن امروزه به مرحله بسیار بالایی از توانمندی‌های نظامی و تسلیحاتی و آمادگی در سطوح منطقه دست پیدا کرده‌اند. ما در نیروهای مسلح یمن در برابر راهبردهای مختلفی و در رأس آنها دستیابی به تمام ادوات و تجهیزات نظامی که یک جهش منحصربه فرد و پیشرفته در سطوح نظامی به شمار می‌رود برای مبارزه با تهدیدات کنونی و آتی قرار داریم.

-    تداوم توان بازدارندگی

با در نظر گرفتن فضای مبهم و گنگ در قبال جنگ یمن و نیز با توجه به دور جدید تحرکات نیروهای ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بی شک آمادگی علمی و تخصصی در میان نیروهای مسلح یمنی و نیز افزایش آموزش‌های لازم برای توسعه صنایع و توانمندی‌های نظامی با هدف پوشش دادن تمام نیازهای نیروهای مسلح از قدرت بازدارندگی استراتژیک گرفته تا توان دفاعی از حاکمیت کشور، بسیار حائز اهمیت است.

به خصوص که منابع خبری از اقدام تحریک‌آمیز جدید آمریکا در راستای تنش‌آفرینی در منطقه با استقرار بیش از ۳۰۰۰ نظامی در غرب آسیا خبر دادند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که در چارچوب طرح پیشتر اعلام شده پنتاگون، بیش از ۳۰۰۰ ملوان و نظامی این کشور وارد خاورمیانه شده‌اند و پیرو این خبر، سنتکام در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «بیش از ۳۰۰۰ ملوان و تفنگدار نیروی دریایی آمریکا از ناوگروه «باتان» (ARG) و یگان ۲۶ فرامرزی، ششم اوت وارد خاورمیانه شدند.» طبق این بیانیه، ناو آبی خاکی «یواس‌اس باتان» و کشتی «(USS Carter Hall (LSD ۵۰» پس از عبور از دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند.

در همین راستا، تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی و توجیه این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که استقرار این ناوگان «بر تعهد قوی و ثابت آمریکا نسبت به امنیت دریایی منطقه» تاکید دارد.خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه سوم اوت (۱۲ مرداد) به نقل از چهار مقام آمریکایی اعلام کرده بود که ارتش آمریکا در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری است که از مسیر تنگه هرمز عبور می‌کنند.

لذا با وجود آنکه ارتش یمن در مرحله کاهش تنش قرار دارد و آماده محقق کردن گزینه صلح دائمی از مسیر مذاکرات یمنی – یمنی هستند، اما در عین حال حفظ توان بازدارندگی می تواند تعیین کننده باشد. البته تا به اکنون، نیروهای یمنی با رویکرد مثبتی نسبت به هر گونه تلاش‌ سیاسی صورت گرفته با هدف تحقق صلح برخورد کرده‌اند. ولی در باید در نظر داشت که تحقق صلحی فراگیر و عادلانه مستلزم فضا و بسترهای مساعدی است که در یک نگاه واقع بینانه هنوز به طور کامل محقق نشده است. شاید از همین رو است که محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در جریان رزمایش روز یکشنبه صراحتا عنوان داشت که یمن در عین استقبال از تحرکات سیاسی برای برقراری صلح، هیچگونه اقدام فریبکارانه و نمایشی از سوی دشمن در خصوص اجرای توافق‌های گذشته مبنی بر پاسخگویی به خواسته‌های مشروع ملت یمن را نمی‌پذیرند.

وی تاکید کرد که ما از نزدیک ماهیت چالش‌هایی را که مداخلات آمریکا و انگلیس به ویژه در زمینه سنگ اندازی در مسیر صلح ایجاد کرده‌اند، رصد می‌کنیم. آنها تفکرات خصمانه خود را به طرف مقابل دیکته می‌کنند تا توافقات گذشته در راستای اجرای اهداف شرورانه آنها ناکام بماند. قدرت‌های استعمارگر آمریکا و انگلیس در حالی دَم از صلح در یمن می‌زنند که عملاً عکس تمام گفته‌های خود عمل می‌کنند. این سیاست‌های دوگانه دیگر برای جهانیان رسوا شده است و ملت‌های محور مقاومت به خوبی از این سیاست‌ها خبر دارند.

العاطفی بیان کرد: ما خطاب به ائتلاف متجاوز علیه یمن و در رأس آن عربستان و امارات می‌گوئیم که منافع امت و پیشرفت اقتصادی و امنیتی آن در تقویت همکاری‌ها میان دولت‌ها نهفته است. نظام‌های سعودی و اماراتی مطمئن باشند کسی که به دیوار آمریکا و انگلیس تکیه داده سرنوشتش نابودی و شکست خواهد بود. متجاوزان از خشم ملت یمن و مجاهدان این کشور در امان نخواهند بود و ما تمام امکانات و قدرت‌های تاکتیکی لازم برای تغییر معادلات درگیری و ترسیم معادلات مؤثر و جدید را در اختیار داریم.

کلید واژه ها: عربستان آمریکا یمن


( ۴ )

نظر شما :