با وجود اعتراض های صریح

آزردگی تهران، دوری از مسکو را موجب نمی شود

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۳۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
مسائل منطقه ای باید در سطح منطقه حل شود و همکاری مسکو و تهران جداست و بر مبنای سود متقابل بنا شده است.
آزردگی تهران، دوری از مسکو را موجب نمی شود

نویسنده: کسنیا لوگینووا

دیپلماسی ایرانی: تهران به دلیل بیانیه امضا شده توسط روسیه در پی گفتگوی راهبردی با شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، به مسکو اعتراض کرد. به ویژه، مقامات ایرانی یکی از نکاتی را که در آن، کشورها از رویکرد امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه گانه در تنگه هرمز حمایت کردند، خوششان نیامد. صحبت از ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است که ایران آنها را متعلق به خود می داند. در نتیجه، روسیه موظف شد که موضع خود را در این مورد تغییر دهد.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این مذاکرات حضور داشت. در این نشست، وزرای امور خارجه بحرین، قطر، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور داشتند. در نتیجه، طرفین یک سند و برنامه اقدام مشترک برای پنج سال آینده تصویب کردند.

آندری اونتیکوف، شرق شناس و روزنامه نگار، توجه را به این واقعیت جلب می کند که مشخص نیست، موضوع مربوط به جزایر مورد مناقشه به طور کلی در بیانیه نهایی چگونه منعکس شده است. وی می گوید: «از این گذشته، مسکو رابطه بسیار غیرمستقیمی با این موضوع دارد. در متن بیانیه هیچ چیز ماوراء الطبیعی که به نوعی بتواند، ایران را آزرده کند، بیان نشده است. شاید تهران نیاز به پاسخگویی به این سوال را احساس می کرد. و این کشور این کار را انجام داد.»

در مورد اظهارات کارشناسان ایرانی مبنی بر تجدید نظر در روابط با روسیه، به گفته اونتیکوف، در حال حاضر، یک پیشینه اطلاعاتی اضافی برای جلب توجه به این موضوع ایجاد شده است. وی معتقد است که فقط در صورتی می توان اختلاف میان کشورها را تصور کرد که تهران بخواهد، سیاست خود را به شدت تغییر دهد، به طور کامل از مسکو و پکن دور شود و به امریکایی ها نزدیک شود. با این وجود، هیچ نشانه ای از چنین توسعه رویدادها وجود ندارد. برعکس، نزدیک شدن و همکاری ثمربخشی میان دو کشور وجود دارد.

مسائل منطقه ای باید در سطح منطقه حل شود و همکاری مسکو و تهران جداست و بر مبنای سود متقابل بنا شده است.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تهران و مسکو جزایر سه گانه تنب بزرگ تنب کوچک ابوموسی روسیه و شورای همکاری


( ۱۲ )

نظر شما :

خسرو ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۶
در کجای همکاری ایران و روسیه سود متقابل وجود دارد ؟ تهران با تحویل شاهد ۱۳۶ به روسیه به جهات کاریزمای مردمی صدمه دیده است ولی روسیه حاضر نشده هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۵ یا ۵۷ یا اس ۴۰۰ به ایران تحویل دهد در رقابت نفتی با ارزان فروشی نفت به مشتریان ایران ، رقابت ناسالم ایجاد کرده است و در سوریه با چشم پوشی از حملات اسرائیل به مواضع نیروهای نیابتی ایران ، منافع ایران را لگد مال کرده است
ناشناس ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۹
به نظر می رسد از حماقتی که سر قضیه جزایر کرده اند پشیمانند اما غرورشان اجازه بیان مستقیم آن را نمی دهد .