مسکو پیام تهران را فهمید

دوری از ایران بیشتر به ضرر روسیه است

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۰۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
علاوه‌ بر پیامدهای جغرافیایی – اقتصادی و ژئوپلیتیکی برای همکاری ایران و روسیه یا هر گونه خللی در این همکاری، یک نتیجه محتمل دیگر هم در شرایط جاری بویژه ذهن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مشغول می دارد. ایران با احتیاط و برنامه‌ریزی دقیق، نفوذ خود را در مناطق مسلمان نشین جمهوری فدرال روسیه افزایش داده‌ و پوتین نگران است که تلاش بُرنده تر ایران در این مناطق ممکن است روابط تهران با کرملین را به خطر اندازد. اگر رابطه تهران – مسکو گسسته شود یا حتی اگر تهران بخواهد پیامی به مسکو درباره هزینه‌ این پیامدها بدهد، آنگاه احتمالاً ایران سطح تلاش خود را در این زمینه افزایش می‌دهد که نتایجی غیرقابل پیش بینی برای ثبات داخلی روسیه و حتی یکپارچگی سرزمینی آن به همراه دارد.
دوری از ایران بیشتر به ضرر روسیه است

نویسنده: پاول گوبل Paul Goble، کارشناس باسابقه در زمینه مسائل نژادی و مذهبی در منطقه یوروآسیا و مدیر پژوهش و انتشارات آکادمی دیپلماتیک آذربایجان

دیپلماسی ایرانی: اهمیت روزافزون ایران برای جمهوری فدرال روسیه و دگرش در قدرت نسبی بین دو کشور، در یک زنجیره بگومگوی قابل توجه میان تهران و مسکو برجسته شده است. دوازدهم ژوئیه، مسکو پای یک بیانیه کشورهای عربی خلیج فارس امضا گذاشت که در آن اعلام شده بود اختلاف امارات با تهران درباره جزایر تنگه هرمز باید از طریق مذاکرات یا ارجاع به محاکم بین المللی حل و فصل شود. روز بعد، تهران موضع روسیه را محکوم کرد و سفیر روسیه در تهران را به دلیل اقدامات مسکو فراخواند و خواهان توضیح مسکو در این زمینه شد. وزارت امور خارجه ایران گفت: "سه جزیره برای همیشه متعلق به ایران است و صدور چنین بیانیه‌هایی با روابط دوستانه ایران با همسایگانش در تناقض است"، موضعی که بلافاصله توسط دیگر مقامات و تحلیلگران ایرانی هم تکرار شد.

دو روز پس از آن، در تاریخ 14 ژوئیه، نماینده ویژه کرملین برای خاورمیانه، میخائیل بوگدانوف، به سفیر ایران در مسکو گفت که روسیه به حمایت بی‌قید و شرط از یکپارچگی سرزمینی ایران ادامه می‌دهد. با این حال، در تاریخ 17 ژوئیه، تهران واکنش نشان داد و گفت که این سخنان کافی نیست. روز بعد، در تاریخ 18 ژوئیه، وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، تماس گرفت و گفت که مسکو درباره یکپارچگی سرزمینی ایران، از جمله احتمالاً کنترل سه جزیره کوچک در تنگه هرمز، "هیچ تردیدی" ندارد با این حال، هنوز نشانه‌هایی وجود دارد که این رسوایی پایان نیافته، زیرا تهران از مسکو خواسته ‌است که موضع گیری اش بر سر جزایر ایران را جبران کند.

شدت ناخرسندی ایرانیان از بیانیه مسکو در تفاسیر روزنامه های تهران بازتاب یافت که عنوان کرده‌اند روابط با مسکو می تواند آسیب ببیند چرا که طرف روسی از مهمترین "خط قرمز" ایران عبور کرده است. این واکنش شدید همچنین در اظهارات مقامات ایرانی بازتاب یافت که ایران تمامیت اراضی اوکراین و سایر کشورها را به رسمیت می‌شناسد، موضعی که صراحتا به اشغال کریمه توسط روسیه و تلاش‌های این کشور برای تغییر مرزها با همسایه‌اش با توسل به روش‌های نظامی تعریض دارد. برخی از ایرانی‌ها حتی گفتند که اگر مسکو از حمایتش از گفت وگو درباره سرزمین هایی که ایران جزوی از قلمروی خود می داند، عقب نکشد، دوستی و همکاری تهران با روسیه به پایان خواهد رسید.

سه عنصر مهم در این بحران دیپلماتیک هست که به ویژه نیازمند توجه است. نخست اینکه، مسکو از هر جهت می دانست که اگر از ایده مذاکرات درباره جزایری که مورد ادعای ایران است، حمایت کند، با مشکلاتی روبه رو می شود مشابه آنچه چینی‌ها اخیرا با اقدامی مشابه با آن روبه رو شدند. علاوه بر این، مقامات روسیه باید آگاه باشند که چنین اقدامی الزاما، موقعیت مسکو درباره کریمه و همچنین ارتباطات روزافزون آن با تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد (نزاویسیمایا گازتا، 12 ژوئیه). به واقع کارشناسان در مسکو درباره این ریسک ها به کرملین هشدار داده بودند. یکی از این کارشناسان، خانم کارینه گِوورگیان Karine Gevorgyan بود که صراحتا گفت آنچه روسیه ظاهرا با تمایل به زیر سوال بردن تمامیت اراضی ایران انجام داد، چیزی "بیش از یک جرم بلکه یک خطا بود". او افزود که اکنون احتمالاً تهران موضع خود را درباره کریمه و دیگر مسائل سخت تر خواهد کرد، چیزی که احتمالا دولت روسیه خواهان آن نیست.

دوم، سیر این بگومگوها نشان می‌دهد که نه تنها در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی روسیه مشکلات جدی وجود دارد بلکه سرعتی که کرملین علناً پا پس کشید، نشان می‌دهد که مسکو به وضوح احساس می‌کند که نیازش به ایران، بیش از نیازی است که ایران به روسیه دارد. این نوعی وارونگی در وضعیتی است که بسیاری تصور می کردند که پیشران روابط دوجانبه است، یعنی شرایطی که احتمالا ایران از اکنون به بعد ازآن بهره برداری می کند و خواهان حمایت روسیه از مواضعش می شود بی آنکه لزوما خود را مجبور به حمایت از همه اقدامات مسکو بداند، بویژه در زمینه جنگ اوکراین. در واقع تحلیلگران روسی حتی می گویند که چه بسا تهران آماده محکوم کردن اقدامات نظامی روسیه در اوکراین باشد که یک وارونگی واقعی اقبال برای روسیه است (نزاویسیمایا گازتا، 12 ژوئیه).

سوم، شدت واکنش ایران و آمادگی مسکو برای عقب نشینی نیز نشان می‌دهد که هنگامی که تهران "علاقه خود به توسعه روابط با روسیه را از دست بدهد"، احتمالاً چیزی در آینده تغییر خواهد کرد، حال یا به دلیل انزوای روزافزون روسیه به خاطر جنگش علیه اوکراین، یا به دلیل خطاکاری های مسکو، همانند آنچه اخیرا انجام داد که باعث می‌شود ایران به دنبال متحدان جایگزین برآید. در حال حاضر، احتمال اینگونه تحولات کمرنگ به‌نظر می‌رسد اما اگر روسیه در آینده در ارتباط با ایران، بازهم به دیپلماسی بی‌تدبیر رو آورد، آنگاه این احتمال تقریبا قطعی خواهد شد که تهران دریابد که نمی‌تواند به روس ها اعتماد کند و بهتر است به دیگر کشورها رو آورد. (نزاویسیمایا گازتا، 12 ژوئیه). در حالی که برخی از کارشناسان روس این خطر را کمرنگ جلوه می دهند، دیگرانی مانند گئوورگیان اذعان دارند که این، مسئله ای است که مسکو نمی‌تواند نادیده بگیرد.

سرعتی که لاوروف و وزارت امور خارجه روسیه عمل کردند تا اشتباه نمایندگانشان درباره این سه جزیره کوچک را اصلاح کنند – جزایری که برای ایرانیان هم از حیث نمادین و هم از جهت نظامی اهمیت دارد و نماد قدرت کشورشان است – نشان می‌دهد که رهبری ارشد روسیه نگران است که هر آسیبی به نفوذش در تهران می تواند برای دستاوردهای اخیرش هزینه ساز شود، از جمله تصمیم ایران به پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای، حمایتش از موضع مسکو در دریای خزر و تمایلش به ارسال تسلیحات به روسیه برای جنگ علیه اوکراین.

همچنین، علاوه‌ بر پیامدهای جغرافیایی – اقتصادی و ژئوپلیتیکی برای همکاری ایران و روسیه یا هر گونه خللی در این همکاری، یک نتیجه محتمل دیگر هم در شرایط جاری بویژه ذهن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مشغول می دارد. ایران با احتیاط و برنامه‌ریزی دقیق، نفوذ خود را در مناطق مسلمان نشین جمهوری فدرال روسیه افزایش داده‌ و پوتین نگران است که تلاش بُرنده تر ایران در این مناطق ممکن است روابط تهران با کرملین را به خطر اندازد. اگر رابطه تهران – مسکو گسسته شود یا حتی اگر تهران بخواهد پیامی به مسکو درباره هزینه‌ این پیامدها بدهد، آنگاه احتمالاً ایران سطح تلاش خود را در این زمینه افزایش می‌دهد که نتایجی غیرقابل پیش بینی برای ثبات داخلی روسیه و حتی یکپارچگی سرزمینی آن به همراه دارد.

احتمالاً مسکو این جنبه ها را هم در ذهن دارد و به همین دلیل است که لاوروف به چنین سرعتی عمل کرد. اما اینکه آیا حرف و سخن روس ها در این زمینه وافی است یا نه، یک سوال باز خواهد ماند. تهران اکنون آشکارا دید که روس ها هر گاه منافع دیگری مطرح باشد، چگونه رفتار می کنند، پس احتمالا تمایلی ندارد که اطمینان‌ بخشی های سطحی را بپذیرد. بنابراین، کرملین ممکن است دریابد که پل ارتباطی اش با اقیانوس‌های جهان به همان اندازه‌ ی پل کریمه آسیب پذیر است.
 
منبع: اندیشکده جیمز تاون / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: ایران و روسیه روابط ایران و روسیه سرگئی لاوروف تهران و مسکو روسیه و شورای همکاری ولادیمیر پوتین جزایر سه گانه تنب بزرگ تنب کوچک ابوموسی


( ۴۸۸ )

نظر شما :

علی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۹
روسها یک چیزی را خوب فهمیدند آنهم تعطیل بودن سیاست خارجی ماست
ابراهیم قدیمی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵
روسیه برای دوستان خود در سراسر جهان مخصوصا خاور میانه که پیرامون امنیتی روسیه وهمواره مورد نظر تغییر شرایط توسط غرب هم است احترام قائل است وایران نیز امنیت خود را در ارتباط با امنیت وهمکاری جمعی منطقه از جمله روسیه باید جستجو کند۔نمی توان حلیم اروپای استعمار گر را بهم زد و با روسیه ضد استعمار ادعای دوستی داشت۔اروپای استعمار گر اگر حلیمی در خاورمیانه میخواهد برای خود بپزد باید با دستهای خود انرا هم بزند۔نه با دستهای سیاستمداران منطقه۔وًعیت اوکراین نشان میدهد که غرب دنبال فدا کردن کشورهای منطقه جهت تضعیف روسیه و چین است۔
علیرضا ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۱
روسیه صدها سال است از راه دوستی یا دشمنی به ایران ضربه زده میزند و خواهد زد دوستی یا این کشور مانند دوستی خاله خرسه هست خرس وقتی گرمش میشود بچه خود را زیر پا میگذارد روسیه نه شریک راهبردی خوبی است نه اعتمادی به آن هست کسانیکه یا روس‌ها پیمان اخوت بسته اند جز خیانت به ایران کاری نکرده اند
محمد ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۳
جمهوری اسلامی سر خورده از روسیه و سرگردان و حیران در دنیای سیاست . خود کرده را تدبیر نیست
محمد ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۴
هیچوقت کشورهای قدرتمند هم مرز نمی توانند با هم متحد شوند، شاید در دوره ای از هم حمایت کنند یا همکاری متقابل داشته باشند ولی به خاطر خیلی از مسائل، همیشه با هم در رقابت و حتی گاها تقابل هستند و در طول تاریخ هرچند با تغییر حکومت ها این اصل رقابت و تقابل از بین نخواهد رفت. بعنوان نمونه رقابت و جنگ ایران و عثمانی در قدیم و مسائل امروزی بین ایران و ترکیه. هند و پاکستان، فرانسه و آلمان، ایران و شوروی در طول تاریخ. ژاپن و چین و .... ساده لوحانه اس که فکر کنیم روزی روزگاری ترکیه، عراق، روسیه یا حتی پاکستان با ما متحد هستند، شاید در برخی مقاطع با هم تفاهم داشته باشیم ولی هیچوقت اختلافات ریشه ای حل نخواهد شد چرا که قدرتمند شدن و نفوذ ما در منطقه همیشه با منافع همسایگان ما منافات دارد.
استوار ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۴
نوکران بی جیره و مواجب کاخ سیاه کرملین و پوتین وقاحت و بی چشم و رویی و وطن فروشی را از حد گذرانده اند. روسیه ای را ضد استعماری می خوانند که نکبت همسایگی شومش صدها سال است باعث ضرر و زیان بدبختی ماست. چشم به روی این واقعیت بسته اند که هزاران کیلومتر مربع از سرزمین ما را اشغال و جدا کرده و پس ازجنگ دوم جهانی اگر پایمردی قوام و دیگر وطن پرستان ایرانی و تهدید آمریکا نبودآذربایجان را از خاک ایران جدا کرده بود. در جنگ ایران و عراق موشک ها و هواپیماهای روسی کشور مارا ویران کردند و امروزبا خباثت تمام مانع عادی شدن روابط کشور ما با جهان است. لعنت بر روسها و سرسپردگان بی وطنشان.
امیر ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۰
روسیه به اعراب امضا داد و به ایران یه مشت حرف مفت اونم در حد سفیر تفاوت امضا و حرف مفت رو همه میدونن مثل سوخو ها که وعده بود شش قطعنامه که دلخوش بودیم روس‌ها وتو کنند که نکردند و اس۳۰۰ که وقتی دادن دیگه به درد نمی‌خورد بازم جاداره تا خود تهرانم بدن تو مزایده
Wespina ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۱
روس‌ها به محض اینکه بتونه یه امتیاز خوب از غرب بگیره ایران قربانی میکنه
علی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۳
بنظرم نبایست تمام تخم مرغها رادرسبدروسبه وچین چید. چون احتمال سواستفاده چین وروسیه ازمامیشه ودومما خودمونو محدودمیکنیم درجهان تنها به چندکشور وفرصت بهره بردن ازدیگرکشورا رو ازدست میدیم روسیه اشتباهی مرتکب نشده چون اونم بدنبال منافعشه ما خوش خیالیم وروابط خارجیمون غلطه وسیاست مدارنیستیم. سیاست یعنی بهره بردن ازکشورها درجهت منافع خودنه اینکه هم پیمان درست کردن ومحدودکردن خود وضربه زدن ب منافع خوددرجهت دیگرکشورها
رضا ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۴
بنظره من منافع در دنیای امروزحرف اول رومیزنه نه هم پیمان و پیمانها... ماباید باهمه کشورها درجهت منافع بیشترتلاش کنیم بنظرم روسیه کاراشتباهی نکرده که باکشورهای عربی دوست شده ماخوش خیال و روابط خارجیمون غلط بنا شده ک فقط باچندکشور مثل چین وروسیه رابطه داریم وخودمونو محدودبه این دوکشورکردیم. اینگونه روابط محدوداحتمال سواستفاده کشورها راازما میدهد فرصتهای اقتصادی راازدست میدهیم. تمام تخم مرغ ها را نباید در سبد روسیه و چین چید
محمد ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۵
عامل‌بدبختی‌وتجزیه‌ایران
علیداد ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۲
نظر دولت ایران برای روس ها وچینی ها مهم نیست واین را در اجلاس کشورهای حاشیه خلیج ثابت کردند ما ابزاری دردست آنها هستیم برای دادن معادن ونفت چکار به قیمت خیلی ارزانتر از دنیا موارد کردن اجناس بنجل آنها باقیمت چند برابر مثل تانک‌های تی۶۲وتی۷۲ومیگهای۲۵و۲۹ومتاسفانه به تاراج بردن همه چیزهای گرانبهای ما واصلا برای روس مهم نیست که ما عمل آنها را درجنگ اکراین مخالفت کنیم یا خیر چون از نظر آنها ما درحد واندازه ای نیستیم که در مجامع جهانی حرفمان خریدار داشته باشد وخودمان به لطف روسیه طرد شده جامعه جهانی هستیم. آنوقت همه تقصیرهای را گردن غرب میاندازیم
علیداد ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۳
باسلام. به نظر سیاستمداران وخبرگان امور سیاست ونظامی. .آیا. محکوم کردن یا نکردن روسیه ازطرف دولت ایران تاثیری در تصمیمات و اقدامات روسیه میگذارد ؟شاید همراهی ایران از دولت روسیه فقط برای خوش آمد روس‌ها وگرفتن ادوات نظامی از ایران باشد و گاهی هم درقطعنامه های شورای امنیت طرف ایران را بگیرد آنهم تلویحی وتا جای که به منافع ملت روس ضربه ای وارد نشود ..ولی مخالفت ما با روس‌ها. ما درحد واندازه ای از نظر روس‌ها نیستیم که تاثیری در رفتار آنها ایجاد کند فقط نسبت به ما سخت گیر ونامهربان میشوند .بنابراین ما ابزاری دردوست روس وچین هستیم وله خودمان وعده الکی ندهیم
رصا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۵:۱۴
روسیه خیانتکار ونامرد هست جای هیچ شکی نیست
رضا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۲
باعث تأسف که به دنبال روابط با کشوری هستید که کل دنیا باهاش قطع رابطه کردند
مراد ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۴
خب ،به ضرر روسیه باشه!؟ مگر مسؤلین ،ناراحت اند ازاین موضوع؟!؟ مرگ براستعمار کمونیست چین وروسیه؟!؟
علی ذاکر ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۹
بهتر است سفیر روس اخراج شود تا روسیه بفهمد. به تمامیت ارضی ایران نمی توان شوخی کرد.
هادی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۹
دولت ایران هم بهتره حق ملت راازهرگونه رابطه خارجی بادیگرکشورهامهمتردرنظرداشته باشدهیچ گونه بخششی شامل حال دشمنان تمامیت عرضی ایران نداشته باشد.
ناشناس ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۷
ولی در عوض دوری از چین و روسیه برای ایران تماما سود داره
بهرام ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۱
در کشور ما ایران هم سیاستمداران، حرف ها و نظریه های مختلفی را در همه امور بیان میکنند. ولی آنچه حایز اهمیت است، دیدگاه دولت ها در این مورد است که دولت روسیه هم به صراحت آنرا بیان نموده و در جهت اهداف ایران سخن گفته و خود را همسو با ایران قلمداد کرده‌ است. بنابراین حرف های هاشیه ای صحیح نبوده و بیش از این نباید این موضوع کش دار شده و ادامه پیدا کند.
ناشناس ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۷
غرب دوستان در بخش کامنتها ، چه حمله ای کرده اند ؟! میشه یکیتون یک دلیل بیاورد که چرا غرب سالمتر از شرق است ؟ بابا بی انصافها حالا روسیه یه زمانی بخشی از ایران را گرفته ، با چین چه پدر کشتگی دارید ؟! اینجاست که بویی به مشام می رسد . اونم اینه که از نظر فرزندان فکری تقی زاده " هر کی آمریکا باهاش مشکل داره ، بد است و بر عکس " روحت شاد تقی زاده . این جماعت به جای اینکه سالهای اخر عمرت که پشیمان افکار غرب پرستانه ات بودی ، کپی کنند افکار دوران جوانی و میانسالیت را که حاصل خامی آن دوران بود را ، کپی کرده اند .
بهنام ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۳
هرچقدر از روسیه دور باشیم بخدا نجات یافتیم، روسیه بما هرگز هواپیما نخواهد داد،وقتیذغرق بشه ما را نیز غرق خواهد کرد
رضا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۲
سلام هیچ کشوری دوست ما نیست ما هم از آمریکا و انگلیس ضربه خوردیم و بر علیه دولت مصدق کودتا کردند ، بی طرفی ایران در جنگ جهانی را نادیده گرفتند و ایران را اشغال و با ایجاد قحطی مصنوعی ملیونها نفر از هم وطنان ما را به کام مرگ کشیدند ، و پس از بیست سال التماس مسئولین ما برای بر قراری روابط با گرفتن امتیازات فراوان نقد از دولت روحانی تف هم کف دستش نگذاشتن، و روسیه تزاری تا شوروی کمونیستی هم همیشه به ایران خیانت کردن ،سگ زرد برادر شغاله در تمام موارد فوق روسیه و غرب در کنار هم بودن حتی در جنگ تحمیلی عراق هم سخو های روسیه کنار سوپر اتاندارد های فرانسه و مواد شیمیایی آلمان و آواکسهای غرب در خدمت صدام بودند . در بهم زدن میز برجام هم اروپا همراه آمریکا بود و به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند . بیچاره ما که مشتی غرب گدا و مشتی شرق گدا هر کدام با محکوم کردن یک طرف طبلیغ طرف مورد نظر خودشان را می‌کنند. جاهل هستند یا خائن خدا داند . زنده باد ایران مستقل و جوانان تلاشگر و دانشمند ایرانی
سردار ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۹
انشاالله که قطع بشه
پروانه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۳
ای کاش برای همیشه دور میشد