مقامات ارشد امریکایی در پکن مذاکره کردند

گفت وگو برای کاهش تنش

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۸۹۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
معاونان وزیر امور خارجه آمریکا و چین در این نشست درباره ثبات روابط میان دو کشور که پس از سرنگونی یک بالون شناسایی چینی توسط ارتش آمریکا در ماه فوریه امسال رو به وخامت رفته است، تبادل نظر کردند.
گفت وگو برای کاهش تنش

نویسنده: ‌توموکو آشیزوکا 

دیپلماسی ایرانی: وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجم ماه ژوئن اعلام کرد که دنیل کریتن برینک، معاون وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوسیه، به پکن پایتخت چین سفر و با ما ژائو ژو، معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا درباره این سفر تصریح کرد، معاونان وزیر امور خارجه دو کشور در این دیدار تلاش کردند که برای حفظ روابط میان دو دولت «بحثی صریح و سازنده» داشته باشند.

معاونان وزیر امور خارجه آمریکا و چین در این نشست درباره ثبات روابط میان دو کشور که پس از سرنگونی یک بالون شناسایی چینی توسط ارتش آمریکا در ماه فوریه امسال رو به وخامت رفته است، تبادل نظر کردند. به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، سارا بران، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در امور چین و تایوان و همچنین نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین در این نشست حضور داشتند. ساران بران در این نشست درباره مسائل تایوان به صراحت تاکید کرد: «ایالات متحده پیرامون مسائل تایوان کوتاه نخواهد آمد و از منافع و ارزش های آمریکا دفاع خواهد کرد.»‌

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه چین بیانیه ای را منتشر و بر «موضع قاطع»‌ خود پیرامون تایوان و دیگر مسائل تاکید کرد. اما با این حال هر دو طرف در این نشست توافق کردند که ارتباطات خود را حفظ کنند. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی که روز پنجم ماه ژوئن برگزار شد، اظهار داشت،‌ دنیل کریتن برینک در این نشست نگرانی جدی واشنگتن به اقدامات خطرناک ارتش چین در قبال هواپیما و ناوشکن های شناسایی ارتش آمریکا را به طرف چینی گوشزد کرده است. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه با اشاره به اینکه: «به ویژه زمانی که (روابط چین و آمریکا)‌ متشنج است و خطر اشتباه محاسباتی وجود دارد یا زمانی که ارتش چین بدون دلیل رویکرد تهاجمی از خود نشان می دهد، مطلوب است که دو کشور با یکدیگر گفت وگو کنند»‌ بر اهمیت حفظ روابط دو کشور تاکید کرد. جان کربی همچنین در این مصاحبه مسائل حقوق بشر چین را نیز مطرح کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارم ماه مه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رویکرد خطرناک اخیر ارتش چین با اشاره به اینکه: «چنانچه ارتباط شفافی میان دو کشور وجود نداشته باشد و در این میان اتفاقی رخ دهد، وضعیت بیش از حد تصور دشوار خواهد شد و در یک مدت زمان بسیار کوتاه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد» بر ضرورت گفت وگوی میان چین و آمریکا تاکید کرده است.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا چین چین و امریکا پکن واشنگتن و پکن اختلافات چین و امریکا سقوط بالن چینی


( ۴ )

نظر شما :