غیرممکن بودن هیدروهژمون افغانستان در قبال ایران

ترکیه نمی تواند الگوی طالبان باشد

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۸۷۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: افغانستان نمی توانند از هیرمند با استفاده از موقعیت هیدروپلتیکی خود، مانند کشور ترکیه که توانسته با استفاده حداکثری از منابع آبی دجله و فرات و استفاده از موقعیت هیدروپلتیکی خود با محدود کردن میزان آب ورودی این رودها به عراق و سوریه، باعث مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی و تاثیرات سیاسی، امنیتی و زیست محیطی جدی بر وضعیت این کشورها شده، را به ایران تحمیل کند. سامانه آبی هیرمند جایگاهی که آب دجله و فرات به عنوان یکی از مناطق استراتژیک خاورمیانه و اصلی ترین سیستم رودخانه ای غرب آسیا محسوب می شود را ندارد. 
ترکیه نمی تواند الگوی طالبان باشد

نویسنده: سعید دانشمند، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: افغانستان در قبال ایران یک هیدروهژمون است؟ افغانستان کشوری با اقتصاد کشاورزی سنّتی و میزان پایینی از سطح آگاهی (سواد عمومی و تخصصی)، و فاصله‌ی روشن از زندگی نوین صنعتی شناخته می شود. این ویژگی‌ها یک کشور عقب مانده را در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نشان می دهند. بنابراین، افغانستان کشوری است که بافت کلی اجتماعی آن از معیار‌های نوین جهانی فاصله دارد. از جمله آنکه میزان شهرنشینی و زندگی شهری در این کشور پایین است. جامعه این کشور عقب مانده یک جامعه قومی و قبیله‌ای است که ملّت سازی در این کشور، روند درستی را طی نکرده و یا اصلا شکل نگرفته است. این کشور دارای یک اقتصاد ضعیف و شکننده است. 

افغانستان نمی توانند از هیرمند با استفاده از موقعیت هیدروپلتیکی خود، مانند کشور ترکیه که توانسته با استفاده حداکثری از منابع آبی دجله و فرات و استفاده از موقعیت هیدروپلتیکی خود با محدود کردن میزان آب ورودی این رودها به عراق و سوریه، باعث مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی و تاثیرات سیاسی، امنیتی و زیست محیطی جدی بر وضعیت این کشورها شده، را به ایران تحمیل کند. سامانه آبی هیرمند جایگاهی که آب دجله و فرات به عنوان یکی از مناطق استراتژیک خاورمیانه و اصلی ترین سیستم رودخانه ای غرب آسیا محسوب می شود را ندارد. 

افغانستان فقط یکی از شرایط هیدرو هژمون بودن یعنی تسلط یا تفوّق کشوری مسلط بر منابع آبی در بالادست بر کشور پایین دست یعنی ایران را داراست، اما شرایط های دیگر هیدرو هژمون بودن را که باید دارای مولفه های قدرت در اقتصاد و دیپلماسی و قدرت نظامی است را نسبت به ایران دارا نیست، بلکه اصلاً نمی توان سایر مولفه های قدرت هیدروهژمون دو کشور را با هم قیاس کرد. 

جغرافیا تنها زمانی می تواند سودمند باشد که یک کشور بالا دستی قدرت جغرافیایی را با دیگر قدرت های مالی، اقتصادی، نظامی و دیپلماسی درآمیخته باشد، و این درحالی است که جغرافیای افغانستان به خاطر محصور بودن در خشکی، به دریای آزاد راه ندارد. 

با این حال جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و در پرتو اصل حسن همجواری در سال های متمادی گذشته درباره اجرای معاهده هیرمند و تامین حقابه با مقامات افغانستان مذاکره و گفت‌وگو کرده است. و از طرفی طالبان نماینده ی همه مردم افغانستان نیست، چرا که افغانستان کشوری با اقوام گوناگونی است که هنوز ملت سازی در آن شکل نگرفته است. همچنین ایران مشروعیت طالبان را به عنوان یک دولت فراگیر نپذیرفته و طالبان فقط نماینده ی بخشی از اقوام افغانستان که آنها هم بخشی از پشتون‌ها هستند خواهد بود، مگر اینکه دولت فراگیری شکل بگیرد. 

پیشبرد اهداف طالبان در افغانستان، حرکتی رو به جلو نیست بخصوص در مسائل اجتماعی واقتصادی. نگاه به آینده در افغانستان نشان از بدتر شدن اوضاع در افغانستان به رهبری امارات اسلامی خواهد بود، مگر آنکه نگاه جامعه جهانی و کشورهای منطقه به سیاست ها و حاکمیت طالبان تغییر کند. 

حاصل آنکه اختلاف بر سر نحوه تخصیص آب مشترک هیرمند برخاسته از نقص قوانین از طرف افغانستان در این خصوص است. با این بیان که در سطح بین المللی استنباط غالب بر این است که اگر واحد سیاسی بالادست قویتر از واحد سیاسی پایین دست باشد، رسیدن به توافق دشوارتر خواهد بود. زیرا نگاه کشورهای فرادستی به آب، نگاه ابزاری برای دستیابی به اهدافی فراتر از آب است. اما در مورد افغانستان که دارای یک اقتصاد ضعیف و شکننده است این مهم صدق نمی کند، و شرایط در آینده نه چندان دور متفاوت خواهد بود.

کلید واژه ها: افغانستان طالبان هیرمند رودخانه هیرمند آب رودخانه هیرمند ایران و افغانستان ایران و طالبان ترکیه طالبان و ترکیه


( ۲۲ )

نظر شما :

هموطن ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۸
ایران می تواند بر طبق معاهده رضاشاه با وساطت آتاتورک که 3000 کیلومتر مربع دشت ناامید را در ازای تامین حقابه سیستان به افغانستان واگذار کرد حداقل با شکایت به سازمان های بین المللی یک اهرم فشار را برای بازپس گیری این دشت به دلیل عدم امکان اجرای تعهدات طرف مقابل، فعال نماید. به نظر می رسد که این مشکل 150 ساله با توجه به ذات و ماهیت طلبکار، حیله گر و فریبکارانه مردم افغانستان که استاد دبه درآوردن و ایجاد حالت تعلیق و سر کار گذاشتن هستند، هرگز حل نخواهد شد. بسیار دردناک است که مردم نمک نشناس افغانستان که با حضور دهها میلیونی خود در ایران حجم عظیمی از آب را مصرف می کنند حتی آنهایی که با طالبان مخالف هستند و به آن فحش می دهند، درخواست ایران را زورگویی دانسته و خواستار فروش آب به ایران شده اند؟؟! این درحالی است که حضور میلیون ها کارگر قاچاق افغانستای باعث بیکاری گسترده و ورشکستگی بسیاری از استادکاران ساختمان و کارگاه های تولیدی شده و فرصت های شغلی بسیاری را از ایرانیان جوانان سلب کرده است. افزایش تورم به دلیل افزودن میزان نقاضای نان، لبینات، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ، کالاهای مصرفی و مسکن و گسترش جرم و جنایت و فحشا نیز از دیگر عوارض حضور غیرقانونی میلیون ها نفر افغانستانی است. اخراج گسترده کارگران فصلی قاجاق و مجازات سخت قاچاق چیان انسان، صرف نظر از موضوع حقابه، یکی از راه های سریع کاهش مشکلات تورم و بیکاری در کشور است.
ایرانی ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۹
این مقاله تایید می‌کند که حاکمان ترکیه هم مثل طالبان افکار تروریستی دارند که کاملا درست است.
ناشناس ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۲
به هموطن . اون رضا شاه و اون وساطت آتاترک رو خوب اومدی . دمت گرم . واقعا دمت گرم . فقط نفهمیدم می خواستی از رضا شاه انتقاد کنی یا تاییدش . در هر صورت هر بلایی که امروز سرمان می آید به علت حکامی است که به جای رضای خدا و خلق خدا دنبال رضایت بیگانگان مخصوصا از نوع چشم و مو رنگیش ، بودند .
به ایرانی نماها ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۸
افرین از کجای مقاله یا سطرش این چنین نتیجه گیری کردی خخخخ
دلسوز ایران ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۶
ترکیه الگوی هر کشور نژاد پرست است ،فرقی ندارد باکو باشد یا تل آویو ،در ایران هم امید قومگراهای پانترکی دشمن تمدن فرهنگ و تاریخ ایران است ،تمام دشمنان ایران دوستان ترکیه هستند همین تایید حرف بنده است
ایرانی ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۸
از مساله استفاده از آب برای رسیدن به اهداف پانترکی. اگر سواد داشته باشید شما پانترکها و از کمپهای آموزشی میت خارج شوید و درباره معنی ترور مطالعه کنید، شاید متوجه بشوید.