رونمایی از کتاب

ارمنستان و مسایل امنیتی پیرامون

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۸۷۰ اخبار اصلی کتابخانه
از کتاب «ارمنستان و مسایل امنیتی پیرامون» نوشته گقارد منصوریان و بشیر اسماعیلی طی مراسمی در کلیسای وانک شهر اصفهان رونمایی شد.
ارمنستان و مسایل امنیتی پیرامون

دیپلماسی ایرانی: مراسم رونمایی از کتاب «ارمنستان و مسایل امنیتی پیرامون» نوشته گقارد منصوریان و بشیر اسماعیلی در کلیسای وانک شهر اصفهان برگزار شد. 

این کتاب که توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، پیرامون مسائل ژئوپولیتیک و تهدیدات امنیتی در منطقه قفقاز جنوبی است. 

در کنار موضوعات فوق، مباحثی در خصوص تاریخچه ارمنستان و سیر تحولات مهم و تاثیرگذار در این منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مراسم، ابتدا دکتر بشیر اسماعیلی، استادیار روابط بین‌الملل و یکی از نویسندگان کتاب، ضمن تبیین ضرورت انتشار این دست کتب برای رفع کمبود منابع علمی و دانشگاهی با موضوع منطقه قفقاز جنوبی، رویکرد علمی و بی‌طرفانه کتاب را از جمله ویژگی‌های مهم آن دانست.

به تعبیر دکتر اسماعیلی آنچه مورد نقد این کتاب است، خطر نژاد‌پرستی و ناسیونالیسم افراطی است که به طور دقیق باید مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به اینکه روند دقیق داوری‌ها در نشر کتب دانشگاهی، موجب ارتقا سطح آنهاست، رویکرد علمی کتاب حاضر را خلاف هر گونه تعصب و سوگیری دانست و آن را اثری بی‌طرفانه قلمداد کرد.

در ادامه گقارد منصوریان، نویسنده دیگر این کتاب، ضمن معرفی بخش‌ها و فصول کتاب، به تشریح اهمیت و ضرورت بسط تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با منطقه آسیای میانه و قفقاز اشاره کرد. 

در این جلسه همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران از جمله دکتر حسن ثقفیان، جامعه شناس و استادیار دانشگاه و دکتر احسان اقبال سعیدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر علوم سیاسی، دیدگاه های خود را درباره این کتاب ارائه کردند.

کلید واژه ها: ارمنستان بشیر اسماعیلی گقارد منصوریان ارمنستان و مسایل امنیتی پیرامون قفقاز منطقه قفقاز آذربایجان جمهوری آذربایجان


( ۱۵ )

نظر شما :

رفیع الله خیر اندیش ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۶
ارمنستان و امنیت پیرامونی، تقریبا ۹۰ در صد پیرامون ارمنستان مربوط به دو کشور اذربایجان و ترکیه است، و ۴۱ کیلومتر مرزش با استان اذربایجان شرقی ایران، و نزدیک ۲۰۰ کیلومتر هم با استان کارتلی گرجستان که عمدتا اذری و مسلمان هستند همسایه است ،یعنی ارمنستان مثل جزیره ای در اقیانوس مسلمانان وترکان میباشد، که ارامش جزیره( ارمنستان )منوط به ارامش اقیانوس( ترکان) دارد واگر اقیانوس طوفانی مواج و ناامن باشد بالطبع جزیره هم نا امن خواهد بود،. لذا چنانکه ارمنستان خواهان ارامش است باید قبل از خود در فکر ارامش همسایگان بالاخص ترکان باشد والا در امواج سهمگین اقیانوس ناپدید خواهد شد. ارامنه بعد از اسلام در ترکیب امپراتوریهای ترکی منطقه همیشه در ارامش زندگی کرده تا اینکه در جنگ جهانی اول با تحریک دول متفق به دولت عثمانی از پشت خنچر زدند و اگر حدود همسایگی را رعایت نکند مجددا به دام شیاطین دوست نما خواهد افتاد.
فدوی ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰
به غیر از ارمنیها هیچ ملیت دیگری دیگری در این کشور ساکن نیست و با وجود اینکه تا همین یک قرن پیش ،بیش از 70 درصد جمعیت جغرافیای فعلی ارمنستان را مسلمانان تشکیل می دادند و حتی ایروان به هزار مسجد شهره بود طی دهه های گذشته همه این جمعیت اخراج و یا به صورت سیستماتیک در معرض نسل کشی قرار گفته اند تا به قول خودشان کشور خالص ارمنی ایجاد نمایند بی شک چنین ملتی روی نازیها را سفید کرده اند .
کوروش داریوش راده ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۷
پاشینیان زنگه زورو قره باغ را به آذربایجان واگزار کرده و مرز ارمنستان با تورکیه باز خواهد شد. حالا هرچقدر خواستید کتاب چاپ کنید. کی می خونه؟ نسل جوان کاری به ارمنستان نداره و براش مهم نیست. عزت مستدام.
آریایی ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۶
باید محور اصلی سیاست خارجی ما بر پایه ناسیونالیسم آریایی ملل هندو اروپایی شکل بگیرد به این شکل هم پشتون ها و طالب ها را در تیم خود خواهیم داشت و هم ارمنی ها و آذری ها و کرد ها و بلوچ ها را در این بین تجزیه طلبان و پانترک ها هم به سادگی قابل شناسایی و برخورد هستند