شکاف ها عمیق تر از گذشته شده اند

بحران بودجه در اسرائیل و احتمال فروپاشی دولت بی بی!

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
با روی کار آمدن مجدد بی بی، رژیم صهیونیستی هر روز با یک بحران دست و پنج نرم می کند. تا به اینجا کار ناظران، «افراطی ترین» کابینه تاریح این رژیم را «فاجعه بارترین» کابینه هم می دانند. بعد از بحران سیاسی - اجتماعی بی سابقه در سراسر اراضی اشغالی ناشی از کودتای قضایی نتانیاهو، بحران امنیتی، شکاف ساختاری و ....، اکنون این کابینه در حال فروپاشی به دلیل اوج گیری بحران در بودجه ریزی هم شده است. هر حزب، جریان و چهره ائتلافی در کابینه بی بی به دنبال سهم خواهی و گرفتن بودجه بیشتر برای خود در جهت تحقق اهداف و منافعش است و در این راستا ابایی هم از تهدید به استعفای و کناره گیری از دولت هم ندازند. از این منظر تقریبا همه جریان های ائتلافی نوعی باج خواهی و سرکیسه کردن بی بی را در دستور کار دارند.    
بحران بودجه در اسرائیل و احتمال فروپاشی دولت بی بی!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با روی کار آمدن مجدد بی بی، رژیم صهیونیستی هر روز با یک بحران دست و پنج نرم می کند. تا به اینجا کار ناظران، «افراطی ترین» کابینه تاریح این رژیم را «فاجعه بارترین» کابینه هم می دانند. بعد از بحران سیاسی - اجتماعی بی سابقه در سراسر اراضی اشغالی ناشی از کودتای قضایی نتانیاهو، بحران امنیتی، شکاف ساختاری و ....، اکنون این کابینه در حال فروپاشی به دلیل اوج گیری بحران در بودجه ریزی هم شده است. هر حزب، جریان و چهره ائتلافی در کابینه بی بی به دنبال سهم خواهی و گرفتن بودجه بیشتر برای خود در جهت تحقق اهداف و منافعش است و در این راستا ابایی هم از تهدید به استعفای و کناره گیری از دولت هم ندازند. از این منظر تقریبا همه جریان های ائتلافی نوعی باج خواهی و سرکیسه کردن بی بی را در دستور کار دارند.    

در همین باره یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد به دنبال تنظیم بودجه جدید در کنست، بحران عمیقی میان ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به وجود آمده است. روزنامه یدیعوت آحارانوت در این خصوص نوشت که «پس از درخواست حزب یهودت هتوراه برای بودجه اضافی به میزان ۵۰۰ میلیون شِکل، حریدی‌ها نیز خواستار دریافت بودجه اضافی شدند و همین امر اختلاف میان این دو وزیر تندرو را تشدید کرده است.»

به همین دلیل اسموتریچ، وزیر دارایی پنجشنبه شب، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را تهدید کرد که از مقام خود استعفا خواهد کرد. سازمان پخش رژیم صهیونیستی (کان) در این باره گزارش داد که اسموتریچ به نتانیاهو گفته که اگر وی درخواست اعضای کنست برای موافقت با اعطای بودجه اضافه به زیر مجموعه اتحاد یهودیت توراتی به مبلغ نیم میلیارد شِکل (واحد پول سرزمین‌های اشغالی) را برآورده کند، استعفا خواهد کرد. حزب سنت‌گرای یهودی آگودات به همراه حزب دگل تورات، دو حزبی هستند که در چارچوب اتحاد یهودیت توراتی (یَهدوت هَتوراه) به ریاست یعقوب لیتزمن در کنست فعالیت دارند.

درخواست استعفای اسموتریچ چند روز پس از آن رخ می‌دهد که یاریو لیوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و معمار طرح جنجالی اصلاح نظام قضایی و چهره‌ای که ساکنان سرزمین‌ های اشغالی از وی به عنوان سکاندار اصلی کابینه اصلی نتانیاهو و ترسیم کننده خطوط سیاست ها برای نخست وزیر یاد می‌کنند، روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه تهدید به استعفا کرد.ریولین گفته بود که اگر اصلاحات مربوط به نظام قضایی تصویب نشود، از سمت خود کنار خواهد رفت. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نتیجه فشار افکار عمومی و فشارهای آمریکا مجبور شد که طرح اصلاح نظام قضایی این رژیم را به صورت موقت تعلیق کند.

- شکاف ها عمیق تر از گذشته

در تاریخ رژیم صهیونیستی و در هر دولت و کابینه ای، موضوع بودجه ریزی یکی از سرفصل های بحران و اختلافات بوده است، اما در کابینه افراطی بی بی عملا یک بحران کم سابقه شکل گرفته است، چرا که موضوع فراتر از تهدید به استعفای اسموتریج برای باج خواهی نیم میلیارد شِکِلی از نتانیاهو است. با بالا گرفتن اختلافات درباره بودجه جدید رژیم صهیونیستی، دیگر وزرای این رژیم هم تهدید کرده اند که در صورت عدم دستیابی به بودجه‌های بیشتر استعفا می‌دهند که موید شکاف سیاسی و حزبی در کابینه نتانیاهو واست. وزارتخانه «نقب و الجلیل» نیز گفته که باید سهم بیشتری از بودجه را نصیب شود. در این راستا ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و إسحاق فاسرلاوو، وزیر «نقب و الجلیل» برای دریافت بودجه بیشتری برای این وزارتخانه اصرار دارند.

از دیگر سو شکاف اسموتریج با دو وزیر وزیر مسکن و وزیر قدس و میراث، علاوه بر تهدید نیم میلیارد شِکلی و تهدید به استعفا نوعی جنگ حزبی را هم به راه انداخته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سایت عبری زبان واللا اعلام کرد که «اسحاق گولدکنوف، وزیر مسکن اسرائیل و مائیر بوروش، وزیر قدس و میراث اسرائیل، هشدار داده اند که در صورت عدم پایبندی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهویونیستی به اختصاص بودجه بیشتر به آن‌ها نه تنها به بودجه رأی منفی می‌دهند، بلکه از حضور در ائتلاف و نیز حضور در کابینه بی بی هم کناره گیری خواهند کرد.»

این دو وزیر می‌گویند که «نتانیاهو زمانی که از آن‌ها برای پیوستن به ائتلاف دعوت می‌کرد، قول بودجه بیشتری به نهادهای مذهبی صهیونیست و وزارتخانه آن‌ها را داده بود اما در پیش نویس بودجه خلاف وعده خود عمل کرده است.» در مقابل خواسته اسحاق گولدکنوف، وزیر مسکن اسرائیل و مائیر بوروش، وزیر قدس و میراث اسرائیل، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز نتانیاهو را تهدید کرده که در صورت موافقت با تصویب بودجه بیشتر برای دو وزیر اسرائیلی مذکور استعفا می‌دهد. این در حالی است که همزمان با اسموتریج، موشه جافنی، رئیس کمیته مالی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و آرییه درعی، رئیس حزب شاس نیز با خواسته‌های دو وزیر مذکور مخالف هستند.

اما این مخالفت‌ها موجب عقب‌نشینی آنها (گولدکنوف و بوروش) نشده است. اسحاق گولدکنوف، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی کماکان بر نتانیاهو برای اختصاص بودجه بیشتر فشار آورده و تهدید کرده که در صورت عدم اجرای خواسته وی یکی از دو وزیر مذکور هفته آتی از دولت استعفا می‌دهند. وزیر مسکن رژیم صهیونیستی حتی به شریک خود موشه جافنی (رئیس حزب دیگل هتوراه) ابلاغ کرده که در صورت عدم پایبندی حزب لیکود به توافق ائتلافی که شامل ارائه مبالغ مالی به مراکز دینی است، به نفع بودجه رأی ندهد. یک منبع در ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی از حزب حریدیم «اغودات یسرائیل» به رهبری اسحاق گولدکنوف، وزیر مسکن انتقاد کرد و اعتراف کرده است که سابقه نداشته موسسات حریدیم به بودجه‌هایی در این اندازه دست یابند.

- وقتی داد بی بی هم درآمد!

در سایه تداوم و تشدید جنگ لفظی و ادامه فشار برخی احزاب بر وزارت دارایی و دولت، بنیامین نتانیاهو وضعیت برای بی بی به قدری سخت و بحرانی شده است که داد او هم درآمد و در سخنانی به انتقاد از رویه باج خواهانه احزاب و چهره های کابینه ائتلافی خود پرداخت. نتانیاهو روز پنجشنبه در مراسمی با عنوان روز قدس از رهبران فراکسیون‌های ائتلاف دولتی خواست از کشمکش درباره قانون بودجه و اموال خودداری کنند. بی بی در این مراسم گفت که «دولت کنونی بهترین دولت برای گروه‌های راست گرا است. اکنون زمان آن فرا رسیده که دست از تهدید و تحریم رأی گیری در کنست بردارید. همگان باید به خاطر منافع مردم و برای تصویب بودجه تلاش کنند.»

«عدم تصویب بودجه رژیم صهیونیستی تا پایان ماه میلادی جاری در سه جلسه کنست به معنای انحلال کنست و برگزاری انتخابات پارلمانی جدید است.» با این وجود اختلافات بن گویر، اسموتریج، گولدکنوف، بوروش و دیگر وزرا همچنان در حال اوج گیری است. روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از منابعی در حزب قدرت یهود اعلام کرد، این اختلافات نشان دهنده بحران عمیق میان بن گویر و اسموتریچ است تا جایی که احتمال فروپاشی کابینه بی بی در سایه آغاز سلسله استفعاها به واسطه تشدید جنگ قدرت و جنگ بودجه محتمل به نظر می رسد.

مئیر دوغون، تحلیلگر سیاسی در این باره به شبکه ۱۲ اسرائیل گفت که «بحران»، عملا به جزو لاینفکی از عناصر اصلی کابینه نتانیاهو تبدیل شده است. دوغون در ادامه ارزیابی خود معتقد است که «نتانیاهو با وعده‌های بزرگ به احزاب راستگرای افراطی، آن‌ها را جذب خود کرد تا کابینه‌اش را تشکیل دهد و اکنون که زمان عمل به وعده‌ها است، نتانیاهو برای حفظ خود همواره باید در پی راضی نگه داشتن افرادی چون بن گویر و اسموتریچ و دیگر چهره های تندرو کابینه خود باشد، اما او موفق به راضی نگه داشتن همه نخواهد بود و این یعنی نزدیک شدن به زمان فروپاشی این کابینه.»

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بتسلئیل اسموتریچ بن گویر


نظر شما :