تصویب قوانین جنجالی قوانین جنجالی در آستانه تحلیف کابینه نتانیاهو

دولت دیوانه ها

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی شاهد تصویب قانون ضداسرائیلی از سوی مجلس عمان هستیم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود صلح این رژیم با عربستان به معنای پایان درگیری عربی- اسرائیلی خواهد بود.
دولت دیوانه ها

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: منابع اسرائیلی از درگیری لفظی نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد ارتش این رژیم در یک تماس تلفنی خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی او را به دلیل دادن اختیارات وزارت امنیت و ارتش به افراطی‌های نژادپرستی مثل ایتامار بن گویر، رهبر حزب قدرت یهود و بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب صهیونیسم دینی سرزنش کرد.

براساس گزارش این شبکه؛ تماس کوخاوی با نتانیاهو اقدامی بی سابقه است، چراکه در عرف رژیم صهیونیستی رئیس ستاد ارتش و مسئولان نهاد نظامی با سیاستمداران یا نخست وزیر مکلفی که هنوز دولتش را تشکیل نداده تماس نمی‌گیرند. کوخاوی از نتانیاهو خواست قبل از اتخاذ هرگونه اقداماتی موضع فرماندهان امنیتی و مسئولان ارتش را بشنود. وی از حملات سیاستمداران ائتلاف نتانیاهو به افسران ارتش شدیدا ابراز نگرانی کرد.

بر اساس توافق‌های ائتلافی مسئولیت واحد هماهنگی فعالیت‌های دولت رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی و اداره مدنی کرانه باختری به وزیری در وزارت امنیت داده می‌شود که از سوی حزب صهیونیسم دینی تعیین خواهد شد. نیروهای گارد مرزی کرانه باختری نیز از فرماندهی ارتش به فرماندهی وزارت امنیت ملی منتقل خواهند شد. قرار است ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی باشد.

اور هیلر، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مکالمه نتانیاهو و کوخاوی پنجشنبه انجام شد. در این مکالمه درگیری لفظی میان دو طرف رخ داد و صدای فریاد کوخاوی شنیده می‌شد. کوخاوی به نتانیاهو گفت: «چرا حمایتت از ارتش اسرائیل را اعلام نکردی؟ من می‌خواهم هیچ تصمیم و قانونی درباره ارتش اسرائیل و اختیاراتش قبل از شنیدن موضع ارتش گرفته نشود.»
یوسی یهوشع، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گفت: «ارتش اسرائیل در هرج و مرج قرار دارد. این مکالمه بعد از موافقت بنی گانتس، وزیر جنگ صورت گرفت و این یعنی اظهارات کوخاوی موضع نهاد نظامی است. برای همین او خواهان توضیحاتی درباره اختیاراتی شد که به راست گرایان افراطی داده شده است.»

تصویب قوانین جنجالی قوانین جنجالی در آستانه تحلیف کابینه نتانیاهو

در حالی که روی کار آمدن افراطی ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی جنجال و شکاف بسیاری عمیی را در جریان های سیاسی و ارتش ایجاد کرده است، کنست نیز دو روز مانده به مراسم تحلیف کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، قوانین جنجالی را تصویب کرد که کنترل ائتلاف به وجود آمده بر این کابینه را تثبیت می‌کند.

به گزارش روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، در پایان یک روز طولانی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، یکی از قوانین اصلی درخواستی شرکای نتانیاهو در ائتلاف دولتی پیش از اعلام تشکیل کابینه در روز پنج‌شنبه، در نهایت تصویب شد.

پس از یک بحث طولانی، با قانون «درعی-اسموتریچ» در قرائت دوم و سوم موافقت شد، طبق این قانون آریه درعی، رئیس حزب شاس اجازه خواهد یافت با وجود محکومیت کیفری خود به عنوان وزیر فعالیت کند و بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب صهیونیسم دینی نیز اجازه خواهد یافت به عنوان وزیر دوم در وزارت جنگ فعالیت کند.

قانون «درعی-اسموتریچ» که مورد توافق قرار گرفت، ادغام دو پیشنویس قانونی مختلف است، یکی اصلاح قانون اساسی به این شکل که به یک مسؤول منتخب محکوم به حبس اجازه می‌دهد به عنوان وزیر فعالیت کند (درعی اوایل سال جاری به اتهام جرائم مالیاتی به حبس محکوم شد). پیشنویس دوم آن است که اجازه می‌دهد وزرای بیشتری در وزارتخانه‌ها تعیین شوند به این شکل اسموتریچ وزیر اضافه‌ای در وزارت جنگ خواهد بود که اختیاراتی در اداره مدنی و دفتر هماهنگی عملیات دولت در مناطق فلسطینی دارد.

بحث و بررسی درباره این قانون عصر دوشنبه آغاز شد و صبح دیروز (سه‌شنبه) با اکثریت ۶۳ نماینده (از مجموع ۱۲۰ نماینده کنست) در مقابل آراء مخالف ۵۵ عضو تصویب شد و قانون پس از رای‌گیری در کنست در سه قرائت اجرایی شد.

هم چنین قرار است کنست قانون بن گویر را به شکل نهایی تصویب کند، در این قانون اختیاراتی برای بن گویر درنظر گرفته شده است.

در پیشنویس اصلی به بن گویر، رئیس حزب قدرت یهود اجازه تعیین سیاست پلیس از جمله اولویت‌بندی‌ها، برنامه‌های کاری و دستورالعمل‌ها داده شده و بخش گسترده‌ای از اختیارات رئیس پلیس نیز به او داده می‌شود اما پس از تقسیم قانون، تصمیم‌گیری درباره تابعیت رئیس پلیس از وزیر امنیت ملی به بعد از تشکیل کابینه موکول شد.

ائتلاف نتانیاهو شامل احزاب به شدت راست‌گرای اسرائیلی بوده و نگرانی‌هایی را در داخل و بیرون اراضی اشغالی نسبت به تغییر سبک زندگی تقریبا سکولار در جامعه اسرائیل، توسعه شهرک‌سازی‌ها و تشدید محدودیت‌ها بر فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند.

دولت دیوانه

اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به ریاست یائیر لاپید عصر دوشنبه تعهد داد تا زمان بازگشت دوباره به قدرت و لغو تمامی قوانین ضد دموکراسی که کابینه جدید تصویب می‌کند، علیه آن فعالیت کند. نتانیاهو نیز با انتشار ویدیویی در توییتر خود از لاپید خواست قدرت را به شکل درست تحویل داده و از تحریک علیه کابینه نوپای او دست بردارد. 

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو ضعیف‌ترین نخست وزیر است. به گزارش روزنامه رأی الیوم، یائیر لاپید، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف ضعیف‌ترین نخست وزیر است. دولت در آشوب و تنش است. این یک دولت راست‌گرا نیست؛ بلکه دولتی دیوانه است. وی گفت: «ما هرگز به آرامش نخواهیم رسید و اسرائیل از داخل در حال فروپاشی است.»

بحران عربی

مجلس شورای عمان امروز دوشنبه به طرح توسعه قانون تشدید تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و اقتصادی رأی داده است. یعقوب الحارثی، نایب رئیس مجلس شورا پس از پایان جلسه عادی اظهار داشت که طرح جدید مستلزم گسترش دامنه تحریم است و علیه هر فردی که با اسرائیل معامله کند، جرم انگاری می‌شود.

الحارثی افزود: «اعضای مجلس شورا که این طرح پیشنهادی را ارائه کردند، بر توسعه تحریم‌ها ادر زمینه‌های فنآوری، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی تأکید کردند و خواستار اصلاح و تعدیل ماده یک قانون تحریم اسرائیل شامل ممنوعیت ارتباط حضوری یا الکترونیکی بخش‌های مختلف جامعه عمان با اسرائیل شدند.»

بند اول قانون تحریم اسرائیل تماس با نهادها یا شخصیت‌های اسرائیلی را مجاز نمی‌داند. محمد بن إبراهیم الزدجالی، رئیس کمیته قانون گذاری و حقوقی مجلس شورای عمان در این باره گفت که پیشنهاد اصلاح ماده یک فرمان سلطنتی درباره تحریم «اسرائیل» توسط هفت نماینده مطرح شده است.

وی در این باره تصریح کرد که پیشنهاد اصلاح در واقع شامل توسعه و تشدید تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی است. در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی فشارهایی را علیه عمان وارد کرد تا اجازه دهد پروازهای آن به خاوردور از حریم هوایی این کشور عبور کند.

نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان پیش از وفاتش (در سال ۲۰۲۰ ) دیدار کرد که در پایان این دیدار بیانیه مشترکی صادر شد مبنی بر اینکه دو طرف درباره راه‌های پیشبرد روند صلح رایزنی کرده‌اند. چهار ماه بعد نتانیاهو طی نشستی در ورشو با یوسف بن علوی، وزیر خارجه وقت عمان دیدار کرد. با این وجود، وزارت خارجه عمان پس از آن اعلام کرد، برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل در دستور کار نیست.

در حالی شاهد تصویب قانون ضداسرائیلی از سوی مجلس عمان هستیم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود صلح این رژیم با عربستان به معنای پایان درگیری عربی- اسرائیلی خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال روزنامه «جوییش اینسایدر» درباره عادی‌سازی با عربستان مدعی شد: «صلح با عربستان به معنای پایان درگیری عربی - اسرائیلی خواهد بود.»

نتانیاهو افزود: «می‌خواهم با تمام نیرو به آنجا بروم اما گاهی برای رفتن به یک سفر طولانی نیاز به برداشتن گام‌های کوچکی وجود دارد.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به اقدام عربستان در بازگشایی حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی پیش از توافق‌های ابراهیمی (توافق‌های عادی‌سازی) گفت: «نشانه‌هایی از تغییر وجود دارد و تلاش خواهیم کرد آنها را در کنار سایر اهدافم محقق کنم.»

در مقابل ریاض بارها تاکید کرد که هرگز تمایلی به عادی‌سازی ندارد و در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: «تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، عربستان روابط خود را با اسرائیل هرگز عادی نخواهد کرد.»/ایران

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو بتسلئیل اسموتریچ بن گویر یائیر لاپید اسرائیل عربستان سعودی عمان


( ۱ )

نظر شما :