اوج گیری محدویت ها

نتانیاهو در مسیر تقابل با راهکار دوکشور

۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۷۳۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال توافق ائتلاف نتانیاهو برای تخریب هرگونه ساخت‌وساز فلسطینی در منطقه «ج» کرانه باختری، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که به فلسطینی‌ها اجازه ساخت و ساز در این منطقه را نخواهد داد.
نتانیاهو در مسیر تقابل با راهکار دوکشور

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال توافق ائتلاف نتانیاهو برای تخریب هرگونه ساخت‌وساز فلسطینی در منطقه «ج» کرانه باختری، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که به فلسطینی‌ها اجازه ساخت و ساز در این منطقه را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان نشست حزب لیکود گفت: «بر سر ساخت و ساز فلسطینی‌ها در منطقه «ج» کرانه باختری سازش نخواهد شد.» وی افزود: «ما با وعده روشن تغییر جهت و مبارزه با ساخت و سازهای «غیرقانونی» فلسطینی‌ها به قدرت رسیدیم.»

نتانیاهو تصریح کرد: «این بدان معنا نیست که اجازه ساخت و ساز غیرقانونی اسرائیلی‌ها را می‌دهیم و بر سر این دو نکته اتفاق نظر فراگیری وجود دارد.» وی ادامه داد: «این اتفاق نظر امید مخالفان سیاسی ما را برای برچیدن ائتلاف کابینه ناامید می‌کند و ما منسجم، قوی و متحد هستیم.»

این اظهارات نتانیاهو پس از آن مطرح شد که روسای فراکسیون‌های ائتلاف دولتی در اسرائیل عصر یکشنبه روی اجرای یک سیاست جدید برای مقابله با ساخت‌ و سازهای فلسطینی در کرانه باختری و مشخصا مناطق «ج» اجماع کردند و در عین حال ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز خواهان تخلیه و تخریب روستای خان الاحمر در قدس شرقی شد.
براساس پیمان «اسلو دو» که در سال ۱۹۹۵ در مصر به امضا رسید، کرانه باختری به سه منطقه؛ «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شد. منطقه «الف» شامل ۱۸ درصد کرانه باختری و از لحاظ امنیتی و اداری تحت اداره و مدیریت تشکیلات خودگردان فلسطین است.

منطقه «ب» ۲۱ درصد کرانه باختری است که مدیریت غیرنظامی آن با تشکیلات خودگردان فلسطین و مدیریت امنیتی آن با  رژیم اسرائیل است؛اما منطقه «ج» ۶۱ درصد کرانه باختری را شامل می‌شود که نظامیان اسرائیل منازل این منطقه را به بهانه ساخت و ساز بدون مجوز تخریب می‌کنند.

- جزئیات اجماع یکشنبه 

حال روسای فراکسیون‌های ائتلاف دولتی در اسرائیل عصر یکشنبه روی اجرای یک سیاست جدید برای رویارویی با ساخت‌ و سازهای فلسطینی در کرانه باختری و مشخصا مناطق «ج» اجماع کردند.به گزارش شبکه خبری الجزیره، طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، روسای گروه‌های شرکت‌کننده در ائتلاف دولت بر لزوم تخریب هرگونه ساخت و ساز فلسطینی در مناطق «ج» در مراحل اولیه (که ۶۰ درصد کرانه باختری را تشکیل می‌دهد) در صورتی که صاحب خانه مجوز مقامات اسرائیل را نگرفته باشد، توافق کردند. نهاد مجری تخریب‌ها، اداره شهری یکی از شاخه‌های اجرایی اشغالگران در مسائل شهری است که مشخصا بر اراضی کنترل دارد و طرح‌های ساخت و ساز را نظارت می‌کند.

این تصمیم که با موافقت نتانیاهو مواجه شده است در پی اختلافات بین یوآو گالانت،‌ وزیر امنیت از حزب لیکود و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی حاصل شد. این اختلاف مربوط به تخریب کانون شهرکی اورحاییم است که شهرک‌نشینان در اراضی فلسطینی در کرانه باختری ساخته بودند.

اسموتریچ از نیروهای ارتش خواسته بود دست به تخریب نزنند؛ اما مشخص شد او عملا اختیار صدور فرمان به عنوان فرمانده نظامی میدانی را ندارد. همچنین ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی دولت درباره ساخت و ساز غیرقانونی در مناطق «ج» صحبت کرد و خواهان تخلیه این منطقه در واکنش به تخلیه شهرک «اورحاییم» شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی این رژیم از ژانویه ۳۸ ساختمان غیرقانونی را تخریب کردند که فلسطینی‌ها در کرانه باختری ساخته بودند.این اظهارات نتانیاهو بعد از تحریم جلسه کابینه از سوی وزیران تندروی اسرائیل در اعتراض به تخلیه کانون شهرک سازی در شمال کرانه باختری در هفته گذشته بود. به گفته منابع، بن گویر خواهان تخلیه و تخریب روستای خان الاحمر در قدس شرقی شده است.

اعضای حزب لیکود در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) از روستای خان الاحمر بازدید کردند. هدف آن‌ها فشار بر دولت نتانیاهو برای انهدام این محله و اخراج ساکنان آن است.

در مقابل مرکز مقاومت در برابر شهرک سازی با همکاری استانداری قدس خواهان برگزاری تجمع اعتراضی برای مقابله با اقدام دولت رژیم صهیونیستی شد.در مقابل روحی فتوح، رئیس شورای ملی فلسطین نسبت به وقوع مصیبت جدیدی در حق فلسطینی‌ها در صورت تخلیه الخان الاحمر هشدار داد.

وی گفت: «هدف از تخلیه خان الاحمر و اخراج فلسطینی‌ها از آن ایجاد طرح بزرگ قدس است که اسرائیل از مدت‌ها پیش برای سیطره بر اراضی فلسطینی از شرق قدس تا دریای بحرالمیت آن را آغاز کرده است. هدف اسرائیل تخلیه این منطقه از وجود فلسطینی‌ها است.فعالان فلسطینی با صدور فراخوان هایی خواستار حضور گسترده فلسطینیان در روستای خان احمر در قدس شرقی در روز دوشنبه برای حمایت از ساکنان این روستا و مقابله با اشغالگران اسرائیلی و طرح های شوم آنان برای کوچاندن ساکنان این منطقه شدند.»

- نفوذ تا سنا

در آن سو سنای آمریکا هم گزینه مورد نظر جو بایدن برای نامزدی پست حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا را به دلیل چند اظهار نظر که گفته می‌شود در حمایت از جنبش بایکوت اسرائیل مطرح شده، کنار گذاشت.

به گزارش نشریه پولیتیکو، سارا مارگون گزینه دولت جو بایدن برای تصدی پست حقوق بشری وزارت امور خارجه به دلیل مخالفت یکی از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه که حمایت او را از اسرائیل زیر سوال برده بود، کنار گذاشته شد. به عقیده کارشناسان، حذف نامزدی مارگون از تصدی پست دستیار وزیر امور خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کارگر که در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) اعلام شد، می تواند به تلاش دولت بایدن برای اولویت بخشی به مساله حقوق بشر آسیب بزند. این موضوع همچنین نشانه ای از شکاف حزبی در روند تائید سنا است و ثابت می کند که چگونه اقدام یک سناتور به خالی ماندن برخی صندلی های مهم و کلیدی منجر شده است.

مارگون کارمند پیشین کنگره و مدیر دیده بان حقوق بشر واشنگتن است که در حال حاضر یکی از اعضای ارشد بنیاد اوپن سوسایتی (Open Society Foundations) است که موسس آن جورج سورس میلیاردر و حامی حقوق بشر است.

وی در گفت‌وگو و بیانیه‌ای که پس از مخالفت با تصدی این مقام صادر کرد، تصمیم خود را مبنی بر انصراف از نامزدی دوباره اعلام نمود و از حمایت تیم بایدن قدردانی کرد. مارگون در این بیانیه‌ افزود: «در حال حاضر، من راهی برای تایید نمی‌بینم و پس از یک سال و نیم، زمان آن فرا رسیده است که گذر کنم. من به کار بر روی دموکراسی و حقوق بشر ادامه خواهم داد و از رئیس جمهور بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به خاطر اعتمادشان تشکر می کنم.»

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو منطقه ج شهرک سازی ها جو بایدن آمریکا کرانه باختری بن گویر بتسلئیل اسموتریچ


( ۱ )

نظر شما :