واکنش کشورهای عربی خلیج فارس

بدی آب و هوا، ناامنی غذایی و جنگ اوکراین

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۳۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
ناامنی غذایی متوسط تا شدید، شامل اشکال مختلف سوء تغذیه نیز در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۱ این ناامنی بر ۱۵۴.۳ میلیون نفر تأثیر گذاشته که ۱۱.۶ میلیون بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.
بدی آب و هوا، ناامنی غذایی و جنگ اوکراین

نویسنده: لورا- مای گاواریو

دیپلماسی ایرانی: سازمان ملل در گزارش اخیر خود درباره تشدید ناامنی غذایی در جهان عرب هشدار داده است که تنها مشکل کشورهای فقیر نیست. قدرت های خلیج فارس سرمایه گذاری ها و مشارکت های خود را افزایش می دهند تا وابستگی خود را کاهش دهند.

ناامنی شدید غذایی از سال 2010 تا کنون 55 درصد افزایش یافته است. در سال 2021 این ناامنی غذایی به 53.9 میلیون نفر یا 5 میلیون نفر بیشتر از سال قبل رسیده است.

ناامنی غذایی متوسط تا شدید، شامل اشکال مختلف سوء تغذیه نیز در حال افزایش است. در سال 2021 این ناامنی بر 154.3 میلیون نفر تأثیر گذاشته که 11.6 میلیون بیشتر از سال 2020 است.

در سال 2020 نیمی از ساکنان جهان عرب، یا حدود 162.7 میلیون نفر، از «رژیم غذایی سالم» بهره مند نشدند.

همه گیری کرونا در دو ساله اخیر که زنجیره تولید و عرضه را مختل کرد، بر بحران زیست محیطی افزود. بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، دمای هوا در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی طی 30 سال گذشته 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یافته که 50 درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

جنگ در اوکراین فشار بیشتری بر انرژی و مواد خام کشاورزی وارد کرده است. برای کشورهایی که بیشتر به غلات حمل شده از بنادر دریای سیاه وابسته هستند، شوک تورمی به ویژه دشوار بوده است.

سال گذشته، دولت های نفتی مشارکت خود را با شرکت ها بزرگ تجارت مواد خام کشاورزی توسعه دادند. ریاض بیشتر از 35.4 درصد در اولام آگری (یکی از شرکت های بزرگ سنگاپور، مستقر در آفریقا) سرمایه گذاری کرد.

شرکت ابوظبی بازوی مالی 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که بهار گذشته توسط وزیر صنعت امارات اعلام شد. آنها بیشتر برای طرح های کشاورزی در مصر و اردن در منطق دوگانه حمایت از امنیت غذایی منطقه ای و تامین تقاضای داخلی در نظر گرفته شده است.

مقامات فدرال در ابوظبی یک سری اقدامات را برای توسعه تولید خود، که هنوز در مراحل ابتدایی است، به اجرا گذاشته اند. ظرف چند ماه، برنامه شتاب دهی بیش از 150 میلیون دلار در استارت آپ های فناوری کشاورزی سرمایه گذاری کرده بود.

اواخر ماه مارس وزیر محیط زیست امارات، در نخستین اجلاس «گفت وگوی ملی برای امنیت غذایی» اعلام کرد: «با جمعیت جهان که به طور مداوم در حال افزایش است و اثرات بحران آب و هوا، ما دیگر نمی توانیم برای تضمین استقلال خود به واردات متکی باشیم.»

منبع: لزکو (فرانسه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جنگ اوکراین اوکراین امنیت غذایی خلیج فارس شورای همکاری خلیج فارس کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تغییرات آب و هوایی آب و هوا روسیه و اوکراین


( ۲ )

نظر شما :