چین و روسیه به اتحادیه اوراسیایی می اندیشند

امریکا در فکر ناتوی آسیایی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۴۹۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
آمریکا با متحدان خود به دنبال تشکیل یک ناتوی آسیایی است که مشکلات بیشتری را برای چین و روسیه ایجاد می‌کند. این امر نسبت به درگیری‌های بین المللی بیشتری هشدار می‌دهد.
امریکا در فکر ناتوی آسیایی

نویسنده: نبیل سالم

دیپلماسی ایرانی: بعد از به راه افتادن جنگ در اوکراین و ورود بسیاری از طرف‌ها به آن رشته‌های بازی درهم تنیده می‌شود و به نظر می‌رسد جهان به سمت محورها و بلوک‌های سیاسی و نظامی حرکت می‌کند. روندی که غرب نمی‌تواند آن را متوقف کند یا جهت آن را تغییر دهد هر چقدر هم که قدرت در اختیار داشته باشد؛ چرا که رویکرد غرب و در راس آن آمریکا در راستای یافتن راه حل آنطور که ادعا می‌کند نیست بلکه در راستای به راه انداختن جنگ‌ها و افزایش درگیری است به این امید که روسیه فرسایش یابد یا تضعیف شود و تجزیه شود بعد از این که تحریم‌های اقتصادی و محاصره سیاسی افزایش یافت؛ یعنی همان اتفاقی که برای اتحاد جماهیر شوروی رخ داد.

اخیرا الکسی پوشکوف، عضو مجلس دومای روسیه تمسخر چندین دهه قبل جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا را نسبت هشدار مسئولان روسی نسبت به حرکت ناتو به سمت شرق را یادآوری کرد. مسئولان روس به او هشدار داده بودند چنانچه حرکت ناتو به سمت شرق متوقف نشود روسیه و چین به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

این امر هم زمان است با آنچه منابع مطبوعاتی آمریکایی منتشر کردند مبنی بر این‌که روسیه و چین به علت سیاست های جو بایدن به زودی کنترل خاورمیانه را به دست خواهند گرفت.

بسیاری از ناظران بر این باورند که دیدار اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین منجر به ظهور نظام جدید بین المللی اوراسیا شده است. نظامی که توازن‌ها را بر هم زد و روسیه و چین را به بازیگران مسلط در عرصه جهانی تبدیل کرد و انزوای آمریکا را افزایش داد.

به نظر می‌رسد آمریکا به جای این‌که در راستای اصلاح اشتباهات خود به دنبال راه حل‌های توافقی برای حل بحران‌هایی باشد که به خاطر حفظ سیطره خود بر جهان برای چین و روسیه ایجاد کرده، بر سیاست‌های خود اصرار می‌ورزد بلکه فراتر به دنبال تشکیل ائتلافی نظامی در آسیا است. این همان چیزی است که کانادا پیشنهاد داد تا ائتلافی با سئول و توکیو شکل بگیرد.

آمریکا با متحدان خود به دنبال تشکیل یک ناتوی آسیایی است که مشکلات بیشتری را برای چین و روسیه ایجاد می‌کند. این امر نسبت به درگیری‌های بین المللی بیشتری هشدار می‌دهد.

منبع: الخلیج (امارات متحده عربی) /تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه چین امریکا ایالات متحده امریکا ناتو ناتوی آسیایی اوراسیا چین و روسیه امریکا و روسیه امریکا و چین


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۱
ببخشید دیپلمات های اسیا وافریقا سرشان در نیویورک به سازمان ملل وهامبرگر خوری مشغول است۔انجه خود دارند زبیگانه تمنا میکنند۔ سیاست تهاجمی ناتو پایان ندارد۔کولو نیالیسم جدید۔نه با کشتی توپدار با ناو هواپیمابر وزیر دریائی اتمی۔