جزئیات سوءقصد علیه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هنگام سخنرانی

حادثه ترور شینزو آبه تکرار شد

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۳۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمن موسوی در گزارشی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:  اگرچه کسی آسیب ندید و کیشیدا قصد داشت روز شنبه به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد، اما صحنه هرج و مرج یادآور ترور نه ماه پیش نخست وزیر سابق، شینزو آبه بود که برای یک تور تبلیغاتی رفته بود و تا امروز در ژاپن صحبت ها درباره اش زیاد است.
حادثه ترور شینزو آبه تکرار شد

دیپلماسی ایرانی: مرد جوانی که گمان می رود مظنون اصلی یا یکی از مظنونین باشد روز شنبه در محل حادثه دستگیر شد.

به گفته مقامات ژاپنی، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز شنبه پس از پرتاب یک بمب انفجاری به سمت وی ​​در حالی که او در یک بندر ماهیگیری در غرب ژاپن سخنرانی می کرد، بدون هیچ آسیبی خارج شد. پلیس یک مظنون را روی زمین کشتی در حالی که عابران فریاد می زدند تا فرار کنند و دود فضا را پر کرده بود، دستگیر کرد.

 اگرچه کسی آسیب ندید و کیشیدا قصد داشت روز شنبه به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد، اما صحنه هرج و مرج یادآور ترور نه ماه پیش نخست وزیر سابق، شینزو آبه بود که برای یک تور تبلیغاتی رفته بود و تا امروز در ژاپن صحبت ها درباره اش زیاد است. کیشیدا در حال بازدید از بندر سایکازاکی در استان واکایاما بود تا از نامزد حزب حاکم خود در انتخابات محلی حمایت کند و انفجار درست قبل از شروع سخنرانی او رخ داد.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه به خبرنگاران گفت: مرد جوانی که گمان می‌رود مظنون باشد، روز شنبه پس از پرتاب "شیء مشکوک" در صحنه دستگیر شد. ماتسونو از اظهار نظر درباره انگیزه و پیشینه مظنون خودداری کرد و گفت پلیس همچنان در حال تحقیق است.

 تصاویر تلویزیونی کیشیدا را نشان می دهد که پشت به جمعیت ایستاده است. تیم امنیتی او ناگهان به زمین نزدیک او اشاره می کند و نخست وزیر، نگران به اطراف مینگرد و نگران به نظر می رسد. 

 دوربین به سرعت به سمت جمعیت چرخید درست زمانی که چندین نفر، از جمله افسران پلیس و تیم حفاظت، روی مرد جوانی که ماسک جراحی سفیدی بر تن و یک لوله نقره‌ای بلند در دست دارد، جمع می‌شوند.

 همانطور که آنها روی مرد فرو می ریزند و در حال تلاش برای برداشتن لوله از دستان او هستند، انفجاری بسیار بزرگتر در نزدیکی جایی که کیشیدا ایستاده بود شنیده می شود.  جمعیت وحشت زده پراکنده می شوند و پلیس به سختی مرد را می کشاند.

 هنوز مشخص نیست که این وسیله منفجره چه بوده یا چند نفر مظنون داشته است، اما برخی گزارش‌ها می‌گویند که این یک بمب دودی یا لوله‌ای بوده است و احتمالاً با فیوز تاخیری.

در این حادثه که در آستانه یک مجمع بزرگ بین المللی در ژاپن رخ داد، هیچ مصدومی گزارش نشد.  ماتسونو گفت که کیشیدا آسیبی ندید و قصد داشت تا اواخر روز شنبه به سخنرانی های کمپین خود ادامه دهد.

ماتسونو گفت: "انتخابات، هسته دموکراسی است و ما هرگز نباید تهدید یا مانع تراشی و خشونت را تحمل کنیم." 

او گفت که به پلیس ملی دستور داده است تا نهایت تلاش خود را برای حفاظت از مقاماتی که در دوره منتهی به نشست گروه هفت در ماه مه از ژاپن بازدید می کنند، تضمین کند.

ترور آبه، ملتی را که به امنیت عمومی و کنترل بسیار شدید اسلحه می‌بالد، شوکه کرد، در حالی رخ داد که او در شهر نارا در غرب کشور سخنرانی می کرد. در میان اعتراضات ملی، پلیس اقدامات حفاظتی خود را پس از تحقیقات بعدی که حفره هایی در امنیت آبه پیدا کرد، تشدید کرده است.

 با ورود دیپلمات‌های ارشد برخی از قدرتمندترین دموکراسی‌های جهان برای نشست وزیران خارجه G-7 در روز یکشنبه، امنیت نیز در ژاپن تشدید شده است. کیشیدا میزبان اجلاس سران G-7 در 19 تا 21 مه در زادگاهش هیروشیما خواهد بود.

 یکی از شاهدان روز شنبه به ما گفت که در میان جمعیت ایستاده بود که دید چیزی از پشت در حال پرواز است.  پس از یک صدای بلند ناگهانی، او با فرزندانش فرار کرد و  شاهد دیگری گفت که مردم فریاد می زدند و او دقیقاً قبل از وقوع انفجار کسی را دید که دستگیر شد.

حمله روز شنبه در آستانه انتخابات محلی سراسری، از جمله چندین انتخابات میان دوره ای برای کرسی های خالی پارلمان، با رای گیری برای 23 آوریل انجام شد.

خاطرمان هست که نخست‌وزیر سابق در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی با اسلحه دست‌ساز مورد اصابت گلوله قرار گرفت. مظنون، تتسویا یاماگامی، به قتل و چندین جنایت دیگر از جمله نقض قانون کنترل اسلحه متهم شده است.

 او به بازرسان گفت که آبه، یکی از تأثیرگذارترین و تفرقه‌انگیزترین سیاستمداران ژاپن را به دلیل ارتباط آشکار نخست‌وزیر سابق با یک گروه مذهبی که از آن متنفر بود، کشت. 

 یاماگامی در بیانیه‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی که به او نسبت داده می‌شود، گفته که او از آبه کینه‌ داشت، زیرا مادرش کمک‌های هنگفتی به کلیسای اتحاد داده است که باعث ورشکستگی خانواده‌اش و نابودی زندگی‌اش شده است.

 ترور آبه به استعفای روسای پلیس محلی و ملی و تشدید دستورالعمل های امنیتی برای رهبران سیاسی و دیگر افراد برجسته انجامید.

 دولت کیشیدا امیدوار بود این آخر هفته توجه جهانیان را به شهر تفریحی کارویزاوا، جایی که دیپلمات‌های ارشد روز یکشنبه برای نشست وزرای خارجه گروه هفت گرد هم می‌آیند، متمرکز کند.

گفتنی است که در تاریخ مذکور، انتظار می‌رود وزرای خارجه ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و اتحادیه اروپا بر نگرانی‌ها در مورد جنگ روسیه در اوکراین؛ اقدامات اخیر چین و آزمایش‌های تسلیحاتی تحریک‌آمیز کره شمالی صحبت کنند.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ژاپن دولت ژاپن ترور ترور نخست وزیر ژاپن شینزو آبه آبه شینزو انتخابات ژاپن سید رحمان موسوی


نظر شما :