ژاپن خواستار بازنگری ماهیت شورای امنیت سازمان ملل شد

کیشیدا به دنبال شتاب اصلاحات در سازمان ملل

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۳۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کیشیدا پس از انتقاد از تجاوزات مسکو به اوکراین به عنوان «نقض قوانین بین‌المللی»، از تشکیل شورای امنیتی که «منعکس کننده جهان امروز» است، دفاع کرد.
کیشیدا به دنبال شتاب اصلاحات در سازمان ملل

دیپلماسی ایرانی: فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر تعهد ژاپن به نظم بین المللی مبتنی بر قانون تاکید کرد و خواستار بازنگری ماهیت شورای امنیت سازمان ملل شد.

 با نزدیک شدن جهان به نیمه راه در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل – اهدافی که برای سال 2030 تعیین شده است – کیشیدا بر اهمیت اولویت دادن به امنیت انسانی در مواجهه با دودستگی و دوقطبی شدن افسارگسیخته تاکید کرد.

کیشیدا در سخنرانی تقریباً 20 دقیقه ای خود در مجمع گفت: «ما به زبان مشترکی نیاز داریم که برای همه طنین انداز باشد. من معتقدم که جامعه بین‌الملل با پرتو افکنی جدید بر «شأن انسانی» می‌تواند بر تفاوت‌ها در رژیم‌ها یا ارزش‌ها غلبه کند و به طور پیوسته «همکاری بین‌المللی انسان محور» را پیش ببرد.»

 در ژانویه، ژاپن یک دوره دو ساله را به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دوازدهمین بار از زمان پیوستن به این شورا در سال 1956 آغاز کرد – بیش از هر کشور عضو دیگری.

 کیشیدا در دومین سخنرانی خود در مجمع عمومی از زمان روی کار آمدن خود در اکتبر 2021، به اختلال فزاینده شورای امنیت سازمان ملل متحد ناشی از حق وتوی مسکو اشاره کرد (روسیه یکی از پنج عضو دائمی است.)

 کیشیدا پس از انتقاد از تجاوزات مسکو به اوکراین به عنوان «نقض قوانین بین‌المللی»، از تشکیل شورای امنیتی که «منعکس کننده جهان امروز» است، دفاع کرد.

وی با ابراز حمایت ژاپن از نمایندگی بیشتر آفریقایی ها گفت: "ژاپن همچنین به تلاش های خود برای افزایش شفافیت بحث ها در شورای امنیت، از جمله با بهبود دسترسی به مذاکرات در شورای امنیت برای کشورهای عضو غیر از اعضای دائمی نیز ادامه خواهد داد." 

 پس از جنگ جهانی دوم، عضویت دائمی در شورا به پنج برنده درگیری اعطا شد – ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین.

 با این حال، ظهور نظم جهانی چندقطبی، برخی از کشورها را بر آن داشته است که خواهان ارزیابی مجدد نقش نهادهای بین المللی مانند شورا و ایجاد توازن حکومتی شوند.

قرار است روز پنجشنبه، یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه ژاپن در نشستی چندجانبه با همتایان برزیلی، آلمانی و هندی خود – اعضای گروهی به نام "G4" که از بازنگری در شورای امنیت حمایت می کند – برای بررسی وضعیت فعلی مذاکرات شرکت کند. 

 ژاپن ده ها سال است که به دنبال اصلاح شورای امنیت بوده است، اما علی رغم تلاش های گسترده و اطلاع رسانی به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه، ساختار این شورا از زمان تأسیس تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

کیشیدا گفت، پیش از اجلاس سران در سال آینده - اکنون زمان اقدام برای یک نشست چندجانبه با محوریت نسل های آینده – و هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد در سال 2025، است.

در بحبوحه تنش فزاینده بین اهداف عالی توکیو و محیط امنیتی رو به وخامت، کیشیدا به دنبال پیگیری برنامه اقدام هیروشیما، طرح این کشور برای جهانی عاری از تسلیحات هسته ای بوده است (خارج از معاهده در صبح سه شنبه.)

کیشیدا در این سخنرانی بر تعهد خود به جهانی عاری از سلاح اتمی و ضرورت غلبه بر بحث تفرقه افکن بین دانشگاهیان و دولت در مورد اینکه آیا باید بازدارندگی یا خلع سلاح را انتخاب کنیم، تاکید کرد.

 کیشیدا گفت، به عنوان بخشی از این رویکرد، ژاپن 3 میلیارد ین برای تحقیقات بیشتر در مورد جهانی عاری از سلاح هسته ای در موسسات تحقیقاتی خارج از کشور کمک خواهد کرد.

کیشیدا در پایان خاطرنشان کرد: بحث خلع سلاح باید شامل قدرت های هسته ای باشد و او اثرات گسترده تهاجم روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ژاپن دولت ژاپن فومیو کیشیدا سازمان ملل متحد شورای امنیت سید رحمان موسوی روسیه اوکراین جنگ اوکراین


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۳
همه کشورهاباید دنبال بحث وبررسی ساختار سازمان ملل متحد جدید وانحلال این ساختار قدیم در گروههای منطقهای باشند انحلال این سازمان باید توسط اعضا واساسنامه ها بررسی و مصوب وزمان ان اعلام شود۔۔این کار یک کشور نیست ۔بر ویرانه این سازمان ملل انحصاری نمی توان سازمان جدید برقرار کرد۔ سازمان جدید و سازمانهای متطقهای جدیدی مورد نیاز است۔ حتی ممکن است امروزه با امکانات امروزی تجمع وجمع شدن در محل ثابتی مورد نیاز نباشد۔۔توان سازمان به ساختمان وتجمع نباید باشد ۔به دقت وصحت تصمیم گیری ها برای صلح وپیشرفت منطقهای وجهانی ورفع نابرابری ها واعتقاد اعضا به اجرای مصوبات باشد۔این سازمان بسیار پرهزینه نا کارا وبوروکراتیک وغیر مسئول وانحصاری است۔ شخصیت های فعال قدیمی اگر انجماد فکری نداشته باشند ممکن است نظرات خوبی برای ساختار کم هزینه تر ،فعال تر ،مس،ئول ومقبول تر داشته باشند۔
ابراهیم قدیمی ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۳
سازمان ملل مبتذل ترین وبی خاصیت ترین بی اعتبار ترین سازمان بین المللی است۔ برای هر سر فصلی سازمانی با کارشناسانی پر نخوت و پرهزینه وبی خاصیت وست وپا گیر کشورهای جهان سومی دارد۔ شورای امتیت وقطعنامه های ان یک جوک فکاهی بین المللی است۔۱۵ عضور شورای امنیت برجام را بی مخالفت مصوب کردند۔ امریکا بدون دلیل با تغییر رئیس جمهور از ان خارج شد۔مثلا میگویند مصوبات شورای امنیت لازم الاجرا است۔هزینه های سازمان ملل سر بفلک میزند وبر پشت کشورهای غیر ثروتمند بدون هیچگونه بازدهی سنگینی میکند۔سازمان خجالت اور جهانی است۔۶۵ طبقه مملو از دیپلمات۔به تعداد آنبوهی سازمان در ژنو ومحل های دیگر۔ پهلوان پنبه مراقب از صلح بین المللی۔