اجرائی‌شدن صلح ایران و عربستان پس از دیدار پنجشنبه وزرای امور خارجه دو کشور

دیپلماسی سفید

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۶۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
صبح پنجشنبه حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن به صورت حضوری دیدار و گفت‌وگو کردند. دو طرف با تأکید بر ازسرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرائی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داده و درخصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند.
دیپلماسی سفید

دیپلماسی ایرانی: صبح پنجشنبه حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن به صورت حضوری دیدار و گفت‌وگو کردند. دو طرف با تأکید بر ازسرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرائی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داده و درخصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند.

این دو دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی و عربستانی بعد از اتمام دیدار خود، در حضور وزیر امور خارجه چین، بیانیه مشترکی را به امضا رساندند که در آن تأکید شد: در سایه مفاد بیانیه سه‌جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در رابطه با ازسرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت‌وگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری مصادف با ۶ آوریل ۲۰۲۳ میلادی در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

در ادامه بیانیه آمده است که دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو در مورد راه‌های گسترش روابط دوجانبه و فعال‌سازی موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ ( ۱۴۲۲.۱.۲۲ مصادف با ۲۰۰۱.۴.۱۷) و موافقت‌نامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ (۱۴۱۹.۲.۲ مصادف با ۱۹۹۸.۵.۲۷) به امضا رسیده است، تأکید کردند.

همچنین دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. مضافا دو طرف توافق نمودند هماهنگی‌های لازم را میان هیئت‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله ازسرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره ادامه دهند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان در چین صراحتا عنوان داشت که «می‌توانیم بگوییم امروز (پنجشنبه) روابط رسمی بین دو کشور فعال شده است». کنعانی اعلام کرد که در همین زمینه به تدریج شاهد تبادل هیئت‌های مختلف در سطوح دولتی و خصوصی بین دو کشور خواهیم بود. سخنگوی دستگاه سیاست با بیان اینکه مقرر شد هیئت‌های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با هم دیدار و زمینه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک را فراهم کنند، افزود: «دو طرف به منظور تسهیل آمد و رفت بین دو کشور توافق کردند با دیدار هیئت‌های فنی دو کشور، خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار شود و آمد و رفت بین دو کشور را تسهیل کنند». کنعانی تصریح کرد: «در این دیدار همچنین بر تسهیل صدور روادید و خدمات روادیدی برای اتباع دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و همچنین تسهیل صدور روادید عمره برای اتباع ایرانی تأکید شد».

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم طی کنفرانسی خبری پنجشنبه و در پی بیانیه مشترک وزرای امور خارجه چین و ایران گفت که کشورش از تلاش‌های ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دوجانبه استقبال می‌کند و آماده کمک به ارتقای امنیت، ثبات و توسعه منطقه خاورمیانه با درایت و قدرت چینی است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در سفر به چین از میانجیگری پکن برای توافق ایران و عربستان جهت ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به پکن، عصر روز پنجشنبه با همتای چینی خود هم دیدار و رایزنی کرد. در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان و خانم کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با استفاده از حضور هم‌زمان هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور در چین، پنجشنبه‌شب گذشته در پکن با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند. در این ملاقات درخصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. برخی موضوعات کنسولی نیز در این دیدار مطرح و تبادل نظر شد. وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت رعایت احترام متقابل و تداوم گفت‌وگوهای مشترک تأکید داشتند./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران عربستان چین آمریکا فرانسه امانوئل مکرون حسین امیرعبداللهیان فیصل بن فرحان


( ۵ )

نظر شما :