خواسته ای که تازه به روی میز آمده است

شرط مراکش برای عادی سازی روابط با اسرائیل

۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۶۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
مراکش پیش از ایجاد سفارت خود در تل آویو، به رسمیت شناختن حاکمیت این کشور بر صحرای باختری توسط اسرائیل را خواستار شده است.
شرط مراکش برای عادی سازی روابط با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: به نقل از خبرگزاری اکسیوس و چهار مقام کنونی و پیشین اسرائیلی که با موضوع روابط اسرائیل و مراکش در ارتباط بوده اند، مراکش پیش از ایجاد سفارت خود در تل آویو، به رسمیت شناختن حاکمیت این کشور بر صحرای باختری توسط اسرائیل را خواستار شده است.

صحرای باختری تا پیش از سال 1975، تحت استعمار اسپانیا بود و پس از خروج اسپانیا از این منطقه، صحرای غربی تحت اشغال و کنترل مراکش در آمد. این منطقه دارای وسعتی بزرگتر از انگلیس است و جامعه بین الملل، به اشغال در آمدن این منطقه توسط مراکش را به رسمیت نشناخته است.

تاکنون، مقامات اسرائیلی به خواست جدید مراکش واکنشی نشان نداده اند. دولت مراکش نیز درباره گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری اکسیوس، توضیحی ارائه نداده است. 

در سال های اخیر، این کشور روابط غیر رسمی با اسرائیل داشته است. در پی امضای پیمان صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها در دهه 1990، مراکش و اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند، اما این روابط پس از شدت گرفتن جنگ فلسطینی ها در سال 2000، به حالت تعلیق در آمد. اما از سال 2000 تاکنون، روابط غیررسمی دو طرف ادامه یافته است. 

در دسامبر 2020، با میانجیگری ایالات متحده آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت این کشور، اسرائیل و مراکش درباره عادی سازی روابط دوباره توافق کردند. دونالد ترامپ در راستای این توافق، حق حاکمیت مراکش بر صحرای باختری را به رسمیت شناخت.

در راستای عادی سازی روابط خود با اسرائیل، مراکش اعلام کرد روابط دیپلماتیک کامل خود با اسرائیل را از سر  خواهد گرفت و  اجازه خواهد داد تا هواپیماهای مسافربری اسرائیل بر فراز حریم هوایی این کشور پرواز کنند.

در سال 2021، رباط و تل آویو، برای توسعه روابط خود، موافقتنامه جدیدی امضا کردند. با توجه به این موافقتنامه، اسرائیل و مراکش برای گسترش همکاری های خود در حوزه های فرهنگی، ورزشی و آموزش نسل جوان توافق کردند.

با این حال هنوز مشخص نیست اسرائیل با شرط مراکش موافقت می کند تا روابطش با این کشور پادشاهی عربی گسترش یابد؟

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عادی سازی روابط عادی سازی روابط با اسرائیل عادی سازی روابط مراکش و اسرائیل مراکش مغرب اسرائیل مغرب و اسرائیل صحرای باختری


( ۷ )

نظر شما :