آنکارا مسیر گذشته را اصلاح می کند

سوریه و ترکیه در مسیری جدید

۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۷۰۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در طول سال گذشته به نظر رسید که آنکارا پس از این که متوجه شد سیاست‌هایش به انزوای سیاسی و بحران‌های اقتصادی منجر شده است تلاش کرد از طریق بازگشت به سیاست «به صفر رساندن مشکلات» رفتار خود را در منطقه اصلاح کند.
سوریه و ترکیه در مسیری جدید

دیپلماسی ایرانی: پس از دیدار هفته گذشته وزاری دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو که نتایج «مثبت و ثمربخشی» به گفته پایتخت‌های این سه کشور داشت، راه برای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه هموار شده است. توصیف نتایج این نشست به مثبت و ثمربخش بودن به این معناست که روابط میان دمشق و آنکارا شروع به اتخاذ روند و مسیری جدید کرده است بعد از آن که به مدت 11 سال قطع بود.

همه می‌دانند که روسیه در طول سال‌های گذشته تلاش زیادی برای آشتی دادن دو کشور صرف کرده است؛ اما مجموعه‌ای از علل مانع از دستیابی به این هدف شده است. از جمله این علل نبود اعتماد میان رهبران دو کشور و اقدامات ترکیه در مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح وابسته به این کشور بوده است.

اما در طول سال گذشته به نظر رسید که آنکارا پس از این که متوجه شد سیاست‌هایش به انزوای سیاسی و بحران‌های اقتصادی منجر شده است تلاش کرد از طریق بازگشت به سیاست «به صفر رساندن مشکلات» رفتار خود را در منطقه اصلاح کند.

در طول چند ماه‌ گذشته مذاکراتی با حمایت روسیه در سطح مقامات امنیتی میان دو کشور برگزار شد. این در حالی است که گزارش‌ها از گام‌های دیگری در همین راستا صحبت می‌کند. گام‌هایی که مسئولان ترکیه به آن اشاره کردند. به این ترتیب که درباره اهمیت ارتباط میان دو کشور به منظور محقق ساختن راه حل سیاسی، ثبات و تضمین تمامیت ارضی سوریه صحبت کردند.

دو طرف توانستند بر سر نقاط مشترک اساسی به توافق برسند. نقاطی که زمینه مناسبی برای پیشبرد گفت وگوها به سطح بالاتر یعنی گذار از سطح امنیتی – نظامی به سطح سیاسی را فراهم می‌کند و این همان مسئله‌ای است که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به آن اشاره کرد و خواستار برگزاری نشست سه جانبه با همتایان سوری و روسی خود در نیمه دوم ماه جاری شد. مسکو نیز اکنون روی همین مسئله کار می کند. پس از آن و در صورت موفقیت مذاکرات، نشستی بین رووسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ترکیه سوریه و ترکیه روسیه روسیه و سوریه روسیه و سوریه و ترکیه بشار اسد رجب طیب اردوغان


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۱
روابط در حال گسترش ترکیه وسوریه برای هردوطرف ومنطقه مبارک باشد۔امیدواریم کردها متعقل باشند ومنافع خود ومنطقه را در نظر بگیرند۔