مسئولیت لولا داسیلوا سنگین‌تر شد

تهدیدی برای دمکراسی جوان برزیل

۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۸۱ اخبار اصلی آمریکا
آنچه ششم ژانویه ۲۰۲۱، در ایالات متحده امریکا روی داد با آنچه هشتم ژانویه در برزیل اتفاق افتاد، تصادفی نیست. روابط قطعی بین تندروترین مشاوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده که در حال حاضر رهبری تندروها، نژادپرست ها و پوپولیست های امریکا را یدک می کشد، و اطرافیان بولسونارو، این سوء ظن را تقویت می‌کند.
تهدیدی برای دمکراسی جوان برزیل

دیپلماسی ایرانی: حمله حامیان  ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق جمهوری برزیل به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا نشان دهنده ادعای پوپولیست ها برای دادن حق بیان به نام مردم به خود است که ناتوانی آنها در احترام به قوانین دمکراتیک است.

در واقع یک کودتا بود که در پایتخت برزیل روی داد و به هرج و مرج منجر شد تا زمانی که نیروهای پلیس نظم را برقرار کردند. وضعیت نگران کننده ای برای دمکراسیِ جوانی است که سی و هشت سال پیش روی آوارهای یک دیکتاتوری نظامی به وجود آمد.

این حمله  قابل پیش بینی بود. ادعای پوپولیست ها مبنی بر این که حق انحصاری بیان به نام مردم را به خود اختصاص می دهند، آنها را از احترام به قوانینی که عملکرد صحیح  آن دمکراسی را تضمین می کند، ناتوان می کند.

آنچه ششم ژانویه 2021، در ایالات متحده امریکا روی داد با آنچه هشتم ژانویه در برزیل اتفاق افتاد، تصادفی نیست. روابط قطعی بین تندروترین مشاوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده که در حال حاضر رهبری تندروها، نژادپرست ها و پوپولیست های امریکا را یدک می کشد، و اطرافیان بولسونارو، این سوء ظن را تقویت می‌کند.

مسببان این اتفاق در برزیل باید مشخص، محاکمه و مجازات شوند. همچنین نقش فرماندار برازیلیا که از سمت خود تعلیق شده است، و همچنین انفعال برخی نیروهای پلیس، مشکوک به ارتباط احتمالی با شورشیان، باید روشن شود.

رئیس‌جمهوری سابق برزیل که پیش از به دست گرفتن قدرت توسط جانشینش برای حفظ خشم خود به فلوریدا رفت، مسئول است. ناتوانی او در تشخیص آشکار شکست، وسوسه او برای محو کردن نتایج انتخابات، زمینه را برای این کودتای دولتی آماده کرد. او حتی به علت واکنش خود پس از وقایع برازیلیا رد صلاحیت شد.

اگر باید از سابقه امریکا عبرت گرفت، این نکته است که با چنین توهین‌هایی به دمکراسی، نمی‌توان با توافق مقابله کرد. در ایالات متحده امریکا ناتوانی حزب جمهوری خواه در فاصله گرفتن از ترامپیسم به علت انکار شکست، آن را از پیروزی مورد انتظار در انتخابات میان دوره ای کنگره محروم کرد. موضوعی که جمهوری خواهان باید عمیقا درک کنند.  

پیش از این هم وظیفه رئیس جمهور لولا دا سیلوا  که مجبور به مقابله با مقاومت اکثریت بولسوناریسم در پارلمان و در راس بسیاری از ایالت های برزیل شده بود، دشوار به نظر می رسید. اکنون او مجبور است به نام ارزش های دمکراسی، ضد حمله را رهبری کند؛ وظیفه ای سخت و خطیر که مسئولیت او را در برابر آزادی، دموکراسی 38 ساله برزیل و مردم کشورش دو چندان می کند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: برزیل لولا داسیلوا ژایر بولسونارو انتخابات برزیل حمله به کنگره برزیل حمله به کنگره امریکا ایالات متحده امریکا پوپولیست پوپولیسم برازیلیا دونالد ترامپ حمله به کاخ ریاست جمهوری


( ۲ )

نظر شما :

نا شناس ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۴
دنیا در حال گذر از ابرقدرتی آمریکا به چند قدرتی