آغاز سفرهای ضدایرانی مقامات دولت نتانیاهو به آمریکا

اولین سفر

۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
علی بیگدلی در گپ و گفتی معتقد است که باید سیاست‌های ضدایرانی بنیامین نتانیاهو در دولت جدیدش را به شکل جدی مورد‌ رصد قرار داد. تا جایی که به زعم این استاد دانشگاه باید برای هرگونه اتفاق و سناریو در سال جدید میلادی آماده بود. از نگاه تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل، نتانیاهو در بستر اتفاقات اخیر ایران شروع شده است، می‌تواند به تشدید تنش و صحنه‌سازی بین‌المللی اقدام کند.
اولین سفر

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور استراتژیک اسرائیل برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ‌موضوعات دیگر به واشنگتن سفر کرد. به گزارش پایگاه خبری جوئیش نیوز، «زون درمر» به‌عنوان نخستین مقام بلندپایه در کابینه جدید بنیامین نتانیاهو به‌منظور دیدار با مقامات آمریکایی شامگاه دوشنبه وارد واشنگتن شده است. درمر که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ سفیر اسرائیل در واشنگتن بوده است، در جریان این سفر درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی خواهد کرد. انجام این سفر در راستای تمرکز نتانیاهو ودولت جدیدی برای تقابل همه‌جانبه با ایران قابل‌ارزیابی است.

همچنین ند پرایس در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد مشترک آمریکا و اسرائیل درقبال ایران باتوجه به روی‌کارآمدن کابینه بنیامین نتانیاهو عنوان کرد: «در این زمینه راهبردی (مقابله با تهران)، دو طرف اتفاق‌نظر کامل داریم. ما هر‌دو کاملا نسبت به اینکه ایران هیچ‌گاه نباید بتواند به سلاح اتمی دست پیدا کند، متعهدیم. این تعهد رئیس‌جمهور بایدن و همان تعهدی است که از نخست‌وزیر نتانیاهو و نخست‌وزیرهای پیش از او شنیده‌ایم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: «البته بر کسی پوشیده نیست که در زمینه مسائل تاکتیکی تفاوت‌هایی داریم. رابطه ما با اسرائیل آن‌قدر نزدیک است که به ما اجازه می‌دهد مکالمات صریحی داشته باشیم و وقتی هم که مخالف باشیم، آن را اعلام می‌کنیم. ما به آنها می‌گوییم که چطور فکر می‌کنیم و مسلما آنها هم در بیان نظرشان تعارف ندارند».

البته این دیپلمات آمریکایی در‌عین‌حال گفت: «ما بر این باوریم که حفظ دیپلماسی کارآمدترین و پایدارترین ابزاری است که می‌توان با کمک آن مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شد. تمرکز ما همیشه روی آن معطوف بوده است».

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اخبار منتشر‌شده در ارتباط با رایزنی‌های مستمر مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره ایران و نگاه تهران در این زمینه و همچنین آخرین تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرده بود که همراهی مقامات آمریکایی با مقامات اسرائیلی در تقابل با ایران چیز جدیدی نیست.

اما علی بیگدلی در گفت‌وگو با «شرق» نظری متفاوت از کنعانی دارد و در‌این‌باره تأکید می‌کند که باید سیاست‌های ضدایرانی بنیامین نتانیاهو در دولت جدیدش را به شکل جدی مورد‌ رصد قرار داد. تا جایی که به زعم این استاد دانشگاه باید برای هرگونه اتفاق و سناریو در سال جدید میلادی آماده بود. از نگاه تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل، نتانیاهو در بستر اتفاقات اخیر ایران شروع شده است، می‌تواند به تشدید تنش و صحنه‌سازی بین‌المللی اقدام کند.

به همین دلیل بیگدلی شروع سفر مقامات اسرائیلی به آمریکا و به‌عکس، حضور مقامات دولت بایدن در سرزمین‌های اشغالی را آغاز پروسه یا پروژه‌ای می‌داند که قصد دارد تهران را در‌نهایت با چالش‌های عمده‌ای مواجه کند. این استاد دانشگاه در ادامه تحلیل خود البته گزاره احتمالی جنگ مستقیم و گسترده اسرائیل با ایران را رد می‌کند؛ چراکه به باور او از نظر ژئوپلیتیک و جغرافیایی، اسرائیل در یک محدودیت قرار دارد.

بنابراین هرگونه استفاده از قوه قهریه و تنش نظامی علیه ایران توسط دولت نتانیاهو، نه‌تنها می‌تواند کل منطقه خاورمیانه را با ناامنی گسترده و بی‌سابقه‌ای مواجه کند‌ بلکه در آن‌سو با اقدام نیروهای نیابتی ایران حتی کل سرزمین‌های اشغالی دچار یک ناامنی و فروپاشی بی‌سابقه می‌شود. به همین دلیل از نگاه این کارشناس حوزه بین‌الملل سناریوی محتمل، تداوم و تشدید ضربات نظامی مانند ترور، جاسوسی و خرابکاری به مانند گذشته به موازات تقویت تحرکات دیپلماتیک اسرائیل علیه ایران است./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: علی ببگدلی ایران آمریکا اسرائیل بنیامین نتانیاهو جو بایدن ناصر کنعانی


( ۱ )

نظر شما :

نا شناس ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۶
اسرائیلی ها آمریکا را شاه و خودشان را لرد جلوه می دهند. game of Thrones