انتظاراتی از برگزیت برآورده نشد

آرزوهای بر باد رفته بریتانیا

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۹۳ اخبار اصلی اروپا
اندرو لی، اقتصاددان در این باره می گوید: «معاملات تجاری در عمل پیچیده هستند و بقیه جهان تجارت با بریتانیا را آن قدر مهم نمی بینند که طرفداران برگزیت فکر می کنند.» این موضوع بیش از همه در مورد آمریکا که همیشه به عنوان "جایزه بزرگ" در نظر گرفته می شود، صدق می کند. چنین مذاکراتی با دولت جو بایدن در حال حاضر چندان امیدوارکننده نیست. البته از یک نظر، این امر از اقتصاد داخلی محافظت می کند. 
آرزوهای بر باد رفته بریتانیا

دیپلماسی ایرانی: بریتانیا به وضوح اهدافی را که در ابتدای سال برای معاملات تجاری پس از برگزیت تعیین کرده بود، از دست داده است. همانطور که سخنگوی وزارت بازرگانی بریتانیا تایید کرد، تنها کمتر از دو سوم حجم تجارت خارجی تاکنون تحت پوشش قراردادهای تجاری پس از برگزیت بوده است. در ابتدا، دولت لندن هدف گذاری کرده بود تا پایان سال 2022، قراردادهای تجاری جدید 80 درصد حجم تجارت را در بر گیرند. داشتن امکان انعقاد قراردادهای تجاری مخصوص به خود به عنوان یک کشور مستقل و بدون تاسی از مقررات اتحادیه اروپا، یکی از وعده های اصلی برگزیت بود. 

بر اساس آخرین آمار رسمی موجود، تنها 63 درصد تجارت خارجی تحت پوشش چنین قراردادهایی قرار دارد. جیمز دادریج که وزیر بازرگانی دولت لیز تراس بود، این عدد را در پایان سپتامبر در پاسخ به سوال جریان اپوزیسیون اعلام کرد. اخیرا نیز در پاسخ به تکرار این سؤال، وزارت بازرگانی مجددا به این پاسخ اشاره کرد. به گفته داددریج، بریتانیا با اتحادیه اروپا و 71 کشور قراردادهای تجاری منعقد کرده است که حجم تجارت بریتانیا با آنها در سال گذشته 808 میلیارد پوند (حدود 926 میلیارد یورو) بود.

یک نماینده محافل دولتی بریتانیا به خبرگزاری دویچه پرس گفت: «ما اهداف والایی را برای خود تعیین کرده‌ایم، اما برای دستیابی به آنها به توافق با آمریکا نیاز داریم و واضح است که دولت بایدن به معاملات تجاری با دیگر کشورها اولویت نمی‌دهد.» 

در این بین، کارهایی برای رفع موانع تجاری پیش روی شرکت‌های انگلیسی در بازار ایالات متحده آمریکا و انعقاد توافق‌نامه‌هایی با دولت‌های جداگانه انجام خواهد شد. وزارت بازرگانی بریتانیا اعلام کرد که در مرحله بعدی بر معاملات با هند، کشورهای خلیج فارس، کانادا، مکزیک، اسرائیل و هند و اقیانوسیه تمرکز خواهد کرد.

اندرو لی، اقتصاددان در این باره می گوید: «معاملات تجاری در عمل پیچیده هستند و بقیه جهان تجارت با بریتانیا را آن قدر مهم نمی بینند که طرفداران برگزیت فکر می کنند.» 

این موضوع بیش از همه در مورد آمریکا که همیشه به عنوان "جایزه بزرگ" در نظر گرفته می شود، صدق می کند. چنین مذاکراتی با دولت جو بایدن در حال حاضر چندان امیدوارکننده نیست. البته از یک نظر، این امر از اقتصاد داخلی محافظت می کند. 

بر اساس یک نظرسنجی، پیمان تجاری با اتحادیه اروپا مزایای مورد انتظار را برای شرکت‌های انگلیسی به ارمغان نمی‌آورد: در نظرسنجی اتاق بازرگانی بریتانیا، بیش از سه چهارم شرکت‌های مورد بررسی گفتند که توافق برگزیت به آنها کمک نکرده است که فروش خود را افزایش دهند. بر اساس گزارش ها، بیش از نیمی (56 درصد) با قوانین جدید معاملاتی مشکل دارند.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریتانیا انگلیس برگزیت اتحادیه اروپا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امریکا و انگلیس تجارت آزاد انگلیس


( ۵ )

نظر شما :