در جست‌وجوی انرژی پاک

برنامه های ترکیه برای همکاری با امریکا درجهت هسته ای شدن

۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۸۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به گفته فریدمن، در ترکیه علاقه جدی به انرژی هسته ای به عنوان راهی برای جایگزینی نیروگاه های زغال سنگ، وجود دارد. فریدمن می گوید امکان خرید ۳۵ دستگاه SMR مطرح شده است زیرا ترکیه می خواهد تا سال ۲۰۵۰ میزان ۲۰ گیگاوات برق را از طریق انرژی هسته ای تولید کند.
برنامه های ترکیه برای همکاری با امریکا درجهت هسته ای شدن

دیپلماسی ایرانی: جاستین فریدمن، مشاور ارشد رقابت تجاری در انرژی هسته‌ای در وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا، می گوید که بخش خصوصی ترکیه علاقه زیادی به ساخت راکتورهای کوچک مدولار (SMR) {راکتورهایی با توان برق تولیدی کمتراز 300 مگاوات} نشان داده است که می توانند جایگزین نیروگاه های زغال سنگی کربن زا شوند.

ساخت و فعالیت راکتورهای SMR در مقایسه با نیروگاه‌های هسته‌ای بزرگ، آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است.

فریدمن می گوید: SMRها کوچک هستند و معمولا توان تولید حدود 70 تا 300 مگاوات برق را دارند که امکان می‌دهد چندین راکتور در یک سایت قرار گیرد و از آنها برای جایگزینی زغال سنگ استفاده شود.

او می گوید دولت ترکیه و شرکت‌های خصوصی آن برای خرید SMR در حال مذاکره با امریکا هستند، زیرا آنکارا به دنبال حذف مصرف زغال سنگ است.

به گفته فریدمن، در ترکیه علاقه جدی به انرژی هسته ای به عنوان راهی برای جایگزینی نیروگاه های زغال سنگ، وجود دارد.

فریدمن می گوید امکان خرید ۳۵ دستگاه SMR مطرح شده است زیرا ترکیه می خواهد تا سال 2050 میزان 20 گیگاوات برق را از طریق انرژی هسته ای تولید کند.

او می گوید دو مسیر دولتی و تجاری برای همکاری بین امریکا و ترکیه در زمینه راکتورهای کوچک انرژی هسته ای، وجود دارد.

به گفته فریدمن، اگر یک شرکت تصمیم به نصب SMR در یک نیروگاه زغال سنگ داشته باشد، می تواند از اتصالات شبکه برق  موجود استفاده کند، سرمایه گذاری خود را کاهش دهد و نیروی کار موجود را نیز حفظ کند، زیرا بیشتر افرادی که در یک نیروگاه زغال‌سنگ کار می‌کنند، می‌توانند همان مهارت‌ها را در نیروگاه هسته‌ای به کار ببرند.

او تاکید می کند که تغییر دادن یک نیروگاه زغال‌سنگ به SMR انتشار کربن و سایر مواد حاصل از سوختن زغال‌سنگ را به صفر می‌رساند.

همچنین، ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه به نام آق قویو به وسیله شرکت دولتی روس اتم در جنوب ترکیه رو به پایان است. آنکارا همچنین در حال مذاکره با این شرکت برای ساخت نیروگاه دیگری است که در ساحل دریای سیاه ساخته خواهد شد.

ترکیه ۶۸ نیروگاه سوخت زغال سنگ دارد که سال گذشته حدود یک سوم برق مورد نیاز کشور را تامین کرده است. این کشور قصد دارد تا سال 2053  انتشار گاز کربن را به صفر برساند.

فریدمن خاطر نشان کرده است که شرکت‌های ترکیه‌ای بسیار مجهز و دارای منابعی هستند که می‌توانند در سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها در سراسر جهان مشارکت کنند.

منبع: دیلی صباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه نیروگاه هسته ای ایالات متحده امریکا امریکا ترکیه و امریکا نیروی هسته ای تاسیسات هسته ای برنامه هسته ای ترکیه


( ۲۱ )

نظر شما :