سرمقاله الخلیج

طوفان اعتصاب‌ها در اروپا

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۴۰ اخبار اصلی اروپا
بی‌تردید طوفان بزرگتر خواهد شد و هم زمان در حال حاضر تعیین وسعت آن دشوار است. همانطور که بسیاری از این حوادث یک سال پیش قابل پیش بینی نبود وضعیت چند ماه بعد اروپا را نمی‌توان پیش بینی کرد؛ زیرا بحران شدید و درجه خشم به نقطه غلیان رسیده است.
طوفان اعتصاب‌ها در اروپا

دیپلماسی ایرانی: اوضاع در اروپا به علت طوفان اعتصاب‌هایی که در حال درنوردیدن تعدادی از کشورهای آن از جمله انگلیس، فرانسه، پرتغال و بلژیک است از کنترل خارج می شود. این اعتصاب‌ها بخش خدماتی را فلج کرده است. هدف از اعتصاب‌ها افزایش دستمزدها، بهبود حقوق و شرایط کار است که در پی موج گرانی و افزایش تورم در میان پیش‌بینی‌ها برای گسترش دامنه آن به سال آتی بروز پیدا کرده است.

این سرنوشتی است که اکثر کشورهای اروپایی با آن روبه رو هستند. در سایه بحران شدید اقتصادی و ناتوانی دولت‌ها از مهار نارضایتی روز افزون ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی قابل پیش بینی بود و چندین ماه بود مشخصا از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دادند. از آن زمان مشخص بود که قاره اروپا بهای بالایی برای این جنگ پرداخت خواهد کرد.

تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد و پیامدهای تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه شدیدتر می‌شود، به نظر نمی‌رسد اروپا در مسیر حل بحران‌های خود باشد. همچنین به نظر می‌رسد سال آینده استثنایی خواهد بود و علت آن بحران انرژی است که دولت‌های اروپایی نتوانسته‌اند برای آن راه حل سریعی پیدا کنند. بر این اساس تورم بدتر از سال قبل خواهد بود و این امر احتمالا به خارج شدن اوضاع از سیطره و شکل گیری آشفتگی‌های سیاسی منجر خواهد شد. این مسئله به داخل اروپا محدود نخواهد ماند بلکه به همسایگی آن کشیده خواهد شد و مستقیماً بر اوضاع اوکراین بازتاب خواهد داشت.

اعتصاب‌هایی که در کشورهای اروپایی بزرگ شروع شده است به سرعت به کشورهای شرق اروپا که در کشمکش‌های عمیق و شرایط شکننده‌ای به سر می‌برند سرایت خواهد کرد. افکار عمومی در این کشورها انتقاد از بهای سنگین تحریم‌های روسیه را آغاز کرده‌اند.  

روشن است این احساس افزایش می‌یابد و مردم را به خیابان برای اعتراض و مخالفت می‌کشاند. بی‌تردید طوفان بزرگتر خواهد شد و هم زمان در حال حاضر تعیین وسعت آن دشوار است. همانطور که بسیاری از این حوادث یک سال پیش قابل پیش بینی نبود وضعیت چند ماه بعد اروپا را نمی‌توان پیش بینی کرد؛ زیرا بحران شدید و درجه خشم به نقطه غلیان رسیده است.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ روسیه و اوکراین روسیه و اروپا روسیه و اوکراین تظاهرات در اروپا آشوب در اروپا بحران سیاسی در اروپا تظاهرات در فرانسه تظاهرات در آلمان اروپای شرقی


( ۶ )

نظر شما :