آنچه بر تاریخ معاصر ایران گذشت

بی طرفی و بی عملی

۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۴۸۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
امیر بختیاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آرمانی ترین مفهومی که با بی طرفی به ذهن متبادر می شود کشور سوئیس است؛ سرزمینی که دنیا را آب ببرد اهالی اش را خواب ناز خواهد برد. جهت و سو نداشتن یا دقیق ترش در هنگامه "میان دو تن جنگ چون آتش است" در نقش سخن چین یا سیم چین فرو نرفتن همیشه هم سهل و ساده در دسترس قرار نمی گیرد. 
بی طرفی و بی عملی

نویسنده: امیر بختیاری

دیپلماسی ایرانی: بیست و دومین روز آذر ماه در تقویم پارسی مصادف با روز جهانی بی طرفی در گاهشمار میلادی است. بی طرفی از آن واژگانی است که می تواند از کران تا لنکران توفیر معنا داشته باشد. از خم کردن سر تا عبور طوفان تا خم شدن سرو از بی عملی. 

آرمانی ترین مفهومی که با بی طرفی به ذهن متبادر می شود کشور سوئیس است؛ سرزمینی که دنیا را آب ببرد اهالی اش را خواب ناز خواهد برد. جهت و سو نداشتن یا دقیق ترش در هنگامه "میان دو تن جنگ چون آتش است" در نقش سخن چین یا سیم چین فرو نرفتن همیشه هم سهل و ساده در دسترس قرار نمی گیرد. 

در هر دو جنگ عالمگیر دولت پادشاهی ایران اعلان بیطرفی کرد اما طرفین دعوا تره هم برای آن خرد نکردند و چنان تاختند که انگار ایران در آن هیهات واویلا از ارکان اصلی حرب بوده است!

جنگ اول که برپا شد مستوفی الممالک، رئیس الوزرا فی الفور بی طرفی ایران را اعلام کرد اما روسیه تزاری و امپراطوری بریتانیا شمال و جنوب ایران را میان خود تقسیم کردند و احمد شاه هم در تهران مشغول بود. علاوه آن مهمانان ناخوانده دولت عثمانی هم نیرو وارد خاو ایران کرده بود. شاه جوان و احساساتی همان روزها با کنتس لیگوتتی، دختر سفیر مختار اطریش – مجارستان در کاخ نگارستان نرد مهر باخته بود و دولتین کبار لندن و پترزبورگ معترض که شاه ایران رعایت بی طرفی را نمی کند. مستوفی الممالک حیران از آن سیل بلا پاسخ گفته بود: "دل قوی دارید که اعلی حضرت از دولتین هم محبوبه خواهد گزید".

بی طرفی هم انگار نوعی طرف گرفتن در لفافه است. و گاه برای بی طرف ماندن انگار باید در میانه تنور داغ حوادث بود تا کمترین ترکش به جان مردم و سرزمین بنشیند. بی طرفی ایران در جنگ اول تابلوی تام "بیرون نرفتن بی بی از بی تمبانی بود" و حاصل آنکه تا طرفین درگیر منفعت خود را در اشغال ایران دیدند کمترین اعتنایی به بیطرفی نکردند، چرا که صلح بی داشتن سلاح نهایتا به سلاخی خواهد رسید.

در جنگ دوم عالمگیر نیز قوای متفق به محض آنکه ایران را ممکن ترین راه برای ارسال سلاح به شوروی شناختند درنگ نکرده و بی آزرم به خاک ایران تاختند. تنها یک یادداشت مشترک اطلاع رسانی در تاریکی شب به نخست وزیر پیژامه پوش مملکت علی منصور تقدیم کردند.

شاید شهیرترین بی طرفی که در خاطر ایرانیان نقش بسته باشد، بیانیه اعلان بی طرفی ارتش در روز بیست و دوم بهمن سال 1357 باشد که "ت" تمام را بر طومار حکومت پهلوی الصاق کرد. شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر رژیم پادشاهی، با شنیدن اطلاعیه بی طرفی ارتش تلفنی از ارتشبد قرباغی می پرسد: تیمسار بی طرفی میان کی و کی؟ تیمسار جانش را برداشته و زحمت پاسخ دادن را هم به خود نمی دهد.

کلید واژه ها: بی طرفی بی طرفی فعال ایران جنگ جهانی دوم جنگ جهانی اول پادشاهی ایران روسیه تزاری امپراطوری بریتانیا مستوفی الممالک بی طرفی ایران سوئیس


( ۱۰ )

نظر شما :

محمد ۲۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۶
نکته همین است ، اگر توانش را داشتید که کاری انجام بدهید و بی طرف بمانید هنر است . در ضمن ، سوئیس بی طرف نیست ، بلکه طرف همه را می گیرد . قطار قربانیان هلوکاست از این کشور عبور کرد . طلاهایی که از لهستانی ها و یهودی ها غارت کرده بودند در این کشور ذخیره شد. حساب بانکی هیتلر و استالین و چرچیل در این کشور بود . در واقع سوئیس خود را شریک همه جنایت ها می کند و این ارزش نیست
خسرو ۳۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۷
در جنگ اول جهانی روس‌ها و فرانسوی ها و آمریکایی‌ها با حمایت و مسلح کردن مسیحیان ارمنی و آشوری قفقاز و آذربایجان و شرق ترکیه و نسل کشی مسلمانان قصد داشتند کشور مسیح در منطقه درست کنند و فقط در اورمیه و سلماس سیصدهزار نفر مسلمان شیعه را کشتند تا اینکه قوای اتحاد اسلامی عثمانی به داد مسلمانان رسید و جنایتکاران صلیبی را که حتی از صربستان هم برای جنگ مقدس صلیبی آمده بودند فراری داد یاد و خاطره سیصد هزار شهید مظلوم گرامی باد