سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

کنعانی: اولویت آمریکا مذاکرات نیست/برجام نیاز ایران نیست

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۴ کد : ۲۰۱۶۲۴۱ اخبار اصلی اخبار داخلی
وی تاکید کرد: مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است. ایران متعهد به برجام بود به تعهدات خود عمل کرد و دولت خاطی و نقض کننده برجام دولت آمریکا بود و در این ارتباط کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند. ایران همچنان به روند مذاکره پایبند است و به دنباله به سرانجام رساندن برجام است. برجام نیاز جمهوری اسلامی نیست، نیاز غرب و نیاز اروپا و آمریکا به توافق برجام کمتر از نیاز ایران نیست.
کنعانی: اولویت آمریکا مذاکرات نیست/برجام نیاز ایران نیست

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد مواضع متفاوت آمریکایی‌ها در قبال ایران گفت: اولویت آمریکا مذاکرات نیست و تمرکز بر مسائل دیگر است. تناقض رفتاری و گفتاری در مواضع اعضای غربی برجام و مشخصات دولت آمریکا وجود دارد. به ویژه دوگانگی در عمل و عدم التزام عملی به تعهدات برجام از سوی دولت آمریکا بود که چنین روند نامناسبی را در توافقنامه برجام ایجاد کرد و هم مانع بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چند جانبه بین المللی را برای حل و فصل موضوعات پیچیده بین المللی مورد تردید و تشکیک قرار داد و دچار اختلال کرد و این نتیجه عملکرد سوء دولت آمریکاست که باید مسئول و پاسخگویی رفتار و اقدامات غیر مسئولانه خودشان در این رابطه باشند.

وی تاکید کرد: مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است. ایران متعهد به برجام بود به تعهدات خود عمل کرد و دولت خاطی و نقض کننده برجام دولت آمریکا بود و در این ارتباط کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند. ایران همچنان به روند مذاکره پایبند است و به دنباله به سرانجام رساندن برجام است. برجام نیاز جمهوری اسلامی نیست، نیاز غرب و نیاز اروپا و آمریکا به توافق برجام کمتر از نیاز ایران نیست. طرف ها می توانند در کوتاهترین زمان ممکن مذاکرات را جمع‌بندی کرده و به توافق برسند اما توصیه ما مشخصاً به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا و تسلیم شرایط تحمیلی آنها نکنند و ضررها و زیان های آن را متوجه خود نکنند.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع فلسطینی ها مبنی بر عادی سازی با رژیم صهیونیستی و موضع گیری شیخ عیسی قاسم در این خصوص گفت: موضع ما در ارتباط رژیم صهیونیستی روشن است و هم در ارتباط با روند عادی سازی که با فشار دولت آمریکا در منطقه رخ داده است، برخی از دولت‌های عربی و اسلامی منطقه متاسفانه در چنین شرایطی به عادی سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی تن داده‌اند. معتقدیم حضور رژیم صهیونیستی در منطقه برای هیچ طرفی امنیت ساز نیست و حقوق ملت فلسطین را تامین نمی کند و ملت فلسطین به درستی معتقدند که روند عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان ملت فلسطین است لذا موضع دولت ملت های منطقه هم روشن است و مردم بحرین در این روزها همزمان با سفر مقام این رژیم تروریستی دیدگاه خود را علنا اعلام کردند که مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و هم اعلام کردند. صحنه‌های موجود در میادین مختلف ورزشی در جمع تماشاگران و همچنین در جام جهانی قطر که صحنه آشکاری از ضدیت ملت‌های منطقه و جهان و تنفر از رژیم صهیونیستی اثبات کننده آن است که عادی سازی روابط رسمی بین رژیم صهیونیستی با برخی دولت های منطقه به معنای پذیرش این رژیم از سوی ملت های منطقه نیست و در میزان تنفر ملت‌ها تغییری ایجاد نشده بلکه این تنفر بیشتر هم شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ادعایی مطرح شده که یک کشتی ایرانی با مقداری مهمات در مسیر یمن متوقف شده است، گفت: ما این ادعا را از منابع خبری شنیدیم و تکرار ادعاها بی اساس بوده و صرفا برای مسائل و بهره‌برداری های سیاسی مطرح می‌شود که نشانه‌ای از تداوم رویکرد مخرب دولت آمریکا به عنوان حامی اصلی تجاوز به یمن اصل است که این رفتار مصوب بحران انسانی غرب و مشخصا در کشور یمن شده است. موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با یمن همواره روشن بوده و ایران همواره از همه ظرفیت خود برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در یمن استفاده کرده و معتقد است که تنها مردم یمن می توانند در ارتباط با سرنوشت خود و بدون دخالت بیگانگان تصمیم‌گیری کنند، بنابراین اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران در استمرار همان سیاست‌های غلط دولت آمریکا در حمایت از تجاوز به کشور یمن است و همین رژیم و دولتی که مصوبه اصلی خسارت به مردم یمن شده برای فرافکنی، چنین اتهاماتی را متوجه به جمهوری اسلامی ایران می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از دولت‌های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور مواضع خود را همواره رسما و آشکارا اعلام و هم به صورت رسانه‌ای و اعلامی و هم در مذاکرات و ملاقات‌ها مطرح کرده لذا هر گونه سوء استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیرقابل قبول است. ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک از 54 رای با کسب 43 رای عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. در حال حاضر تلاش آمریکا مشخصا با کمک برخی دولت‌های مشخص اروپایی این است که در یک اقدام کاملا سیاسی و غیرقانونی با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی و تاثیرگذاری بر کشورهای مستقل عضویت ایران را در این چارچوب با مانع مواجه کنند. این اقدام آمریکا قبل از آن که اقدامی علیه ایران باشد، اقدام علیه رای آزادانه کشورها در تشکل ها و ساختارهای بین المللی است. اقدام آمریکا عملا در مسیر زیر سوال بردن حق رای کشورهای مستقل در این سازمان است و ارزش آرای این کشورها را زیر سوال برده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: کشورهای عضو آزادانه و مستقلانه به ایران رای دادند. اگر آمریکا و کشورهای همسو با آن موفق شوند در چارچوب سیاست های اعمال فشار و ابزارهای فشار سیاسی علیه ایران ایران را از کمیسیون مقام زن استفاده کنند یک بدعت را پایه گذاری می‌کنند و حق رای آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سوال می برند. کشورهای عضو شورای امنیت یا عضو شورای حقوق بشر و مجامع حقوق بشری هستند که در طول تاریخ خودشان مرتکب جنایات بیشمار علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل شدند و اکنون با ابزارهای حقوق بشری اقدام به اعمال فشار می‌کنند. این اقدام اگر اتفاق بیفتد، هم سلب عضویت قانونی ایران در این تشکل و هم سلب حق رای آزادانه و مستقل کشورهای عضو یک مجموعه است. جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود در حال استفاده است که از یک رویکرد غیر قانونی و سیاسی منفعت طلبانه جلوگیری کند و در این ارتباط به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: بهبود مناسبات ایران و عربستان را در راستای منافع دوجانبه و هم منافع منطقه می‌دانیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه کاملا روشن است. گفت‌وگو و مذاکره سیاسی برای حل و فصل اختلافات می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری روابط دو کشور در چارچوب مصالح و منافع مشترک و در چارچوب منافع منطقه‌ای شود. در همین چارچوب عمل کردیم و به کمک دولت عراق پنج دور مذاکره در بغداد داشتیم. باید ببینیم در طرف مقابل گام عملی چه خواهد بود. همچنین دولت عراق تلاش‌های سازنده‌ای در این خصوص انجام داده است و اعلام کردند برای تکمیل این روند در چارچوب تلاش‌های خود آمادگی دارند و ایران از این موضوع استقبال می کند.

وی درباره دستاوردهای سفر آقای سودانی به تهران و امنیت مرز ایران و عراق گفت: سفر آقای السودانی نخست وزیر عراق به تهران سفر مهمی بود که در چارچوب دعوت رسمی رئیس جمهوری از ایشان به تهران و در چارچوب موضوعات مختلفی که ما با دولت عراق در حوزه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی داریم انجام شد. گفت‌وگوهای پرثمر و مفید مختلفی به ویژه در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری مطرح شد. مباحث مرزی یکی از موضوعات مورد اهتمام جدی ماست و امنیت مرزی برای ما حائز اهمیت است. در این سفر مجدداً بر اجرای نتایج گفت‌وگوهای قبلی هیات‌های تخصصی دو کشور تاکید شد و دولت عراق در این زمینه هم قول پیگیری و اجرای تعهدات را داد. خوشبختانه ما اخبار خوبی را در این روزها شنیدیم اینکه دولت عراق مصمم است که نیروهای دولت مرکزی را در مرزهای مشترک دو کشور به ویژه در طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق مستقر کند. قطعاً تحقق این اقدام می‌تواند گام بسیار مثبت و رو به جلو در جهت تحکیم امنیت و ثبات در مرزهای مشترک دو کشور باشد و امیدواریم بتواند با استمرار و تقویت این گام‌ها و اقدامات دیدگاه‌ها و انتظارات جمهوری اسلامی مبنی بر تامین امنیت کامل مرزی در مرزهای مشترک دو کشور ایجاد و حاصل شود.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و عراق ایران و عربستان برجام نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۴ )

نظر شما :

احمد ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۳
ایشان بجای جوابهای منطقی چپ وراست میزنه در حقیقت وزیر تکذیب است ترسم نرسی به کعبه این ره.......؟