بیست و چهارمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

محمد بن سلمان عاشق قدرت است

۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۰۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
ولیعهد عاشق قدرت است، و شاید حتی برای رسیدن به آن متهور باشد، جنگی که علیه حوثی های یمن به راه انداخت که بیش از هفت سال طول کشیده است بدون این که هیچ دلیلی برای انجام این جنگ داشته باشد، انجام داد.
محمد بن سلمان عاشق قدرت است

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش بیست و چهارم آن را می خوانید:

در گفت وگوهایم با مقام مسئول سابق امریکایی مهم که مسئولیت های مختلف عالی رتبه دیپلماتیک با پشتوانه نظامی داشت، حرفمان به عربستان سعودی رسید، گفت: «ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان، Nasty است یا به عبارتی تندخو و خشن است و ... او هفت نفر از کسانی که جمال خاشقجی را در استانبول کشتند کشت یا به عبارت دیگر اعدام کرد، با وجود این که آنها دستورات او را اجرا کرده بودند، آنها اولش به این شهر تاریخی رفتند تا او (جمال خاشقجی) را به کشور برگردانند. امریکا در دوره رئیس جمهور جو بایدن تا همین الآن این موضوع را نپذیرفته است.»

نظر دادم: «شاید در تحلیلت یا اطلاعاتی که داری حق با تو باشد. مشکل امریکا این است که عموما از حقوق بشر دفاع می کند، در همه جای دنیا. اما بعضی جاها چشمانش را به روی احترام حقوق بشر می بندد، به خاطر منافع ملی و حیاتی و استراتژیکش که همیشه در اولویتش بوده است. این حقوق همیشه در داخل امریکا محترم بوده است.»

سپس تاکید کردم، من نمی خواهم از محمد بن سلمان ولیعهد دفاع کنم، کما این که هیچ رابطه با عربستان و مسئولان مختلف آن ندارم، همیشه سعی کرده ام استقلالم را حفظ کنم با وجود این که عربستان را دوست دارم و برای کمک های بسیار زیادی که به کشورم لبنان از زمان استقلالش کرده است، قدردانم. همچنین هیچ رابطه ای با همسایگانش در شورای همکاری ندارم با وجود این که نسبت به آنها علاقمندم و نسبت به کمک هایی که به میهنم لبنان کرده اند قدردانشان هستم. اما معتقدم که ولیعهد عاشق قدرت است، و شاید حتی برای رسیدن به آن متهور باشد، جنگی که علیه حوثی های یمن به راه انداخت که بیش از هفت سال طول کشیده است بدون این که هیچ دلیلی برای انجام این جنگ داشته باشد، انجام داد.

سپس گفتم: «او طی همین سال های کم تغییرات ریشه ای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در کشورش ایجاد کرده است. البته او توجهی به تغییراتی که شامل تغییر وضع سیاسی در کشور شود و دادن انواع آزادی های سیاسی را شامل باشد، ندارد. اما تداوم او در قدرت در صورتی که به اندازه کافی بماند می تواند دستاوردی برایش داشته باشد و تغییراتی را ایجاد کند که دیگر برای دشمنانش در داخل سخت باشد که این تغییرات را به عقب برگردانند، به ویژه کسانی که مخالف این تغییرات هستند. این دستاوردی برای عربستان و ملت آن و جهان عرب و حتی برای امریکا خواهد بود. او توانسته است آزادی عمل تندروهای عربستانی و روحانیون تندروی کشور را محدود کند و کاری کند که ساعت قدرت برای آنها به عقب برگردد.» 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان عربستان سعودی جنگ یمن عربستان و امریکا امریکا و عربستان جو بایدن اصلاحات در عربستان سرکیس نعوم یادداشت های جدید سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سری جدید یادداشت های سرکیس نعوم


( ۱ )

نظر شما :