امنیتی زده کردن ترکیه، سناریوی پشت پرده

تروری ساختگی برای تداوم قدرت طلبی اردوغان

۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
با اینکه انگشت اتهام مقامات ترکیه به سمت گروه های معارض و مسلح کردی نشانه رفته است، اما بسیاری از تحلیلگران و ناظرین هم اعتقاد دارند در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آتی در ترکیه به هر میزان این کشور به سمت فضایی امنیتی و رادیکال، ذیل اوج گیری ناسیونالیسم ترکی پیش رود به نفع رجب طیب اردوغان خواهد بود، لذا اینکه انفجار یکشنبه از اساس اقدامی برنامه ریزی شده توسط خود دولت اردوغان بوده باشد، چندان دور از واقعیت نخواهد بود.  
تروری ساختگی برای تداوم قدرت طلبی اردوغان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در پی وقوع انفجار روز یکشنبه در خیابان استقلال در مرکز استانبول ترکیه، شش تن کشته و ۸۱ تن زخمی شدند. به گزارش اسپوتنیک گزارش داد که انفجاری در مسیر اصلی پیاده‌رو در مرکز شهر استانبول رخ داد.

انفجار در خیابان استقلال که مشرف به میدان تقسیم است، رخ داد. نیروهای امنیتی این منطقه را از لحظه وقوع انفجار محاصره کرده‌اند و در حال انجام بررسی‌ها هستند. این خیابان که یکی از مقصدهای محبوب گردشگران در استانبول است، در هنگام انفجار بسیار شلوغ بود.

معاون رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که عامل انتحاری انفجاری استانبول یک زن بود. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اولین واکنش خود به انفجار امروز استانبول اعلام کرد که تروریست‌ها در ترکیه به اهدافشان نخواهند رسید.

وی تأکید کرد که دولت ترکیه در تلاش است تا عاملان این حمله تروریستی شنیع را هر چه زودتر شناسایی و مجازات کند. اردوغان ادامه داد: «شواهد نشان می‌دهد که انفجار در میدان تقسیم تروریستی بوده و  یک زن در آن نقش داشته است.»

معرفی عامل انفجار استانبول

پلیس ترکیه اعلام کرد که یک زن را به دلیل انفجار در خیابان استقلال استانبول دستگیر کرده است. شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه گزارش کرد این زن که برخی منابع او را «جیان توسون» معرفی کرده‌اند و اهل دیاربکر است، از پ.‌ک.‌ک (حزب کارگران کردستان) دستور گرفته است.

در گزارش‌های اولیه آمده بود که این زن در سوریه توسط پ. ک.ک آموزش دیده و از طریق عفرین وارد ترکیه شده است. اما شبکه خبری الجزیره از دستگیری دو سوری در این رابطه خبر داده است. پلیس هم‌چنین گفته ۴۶ مظنون دیگر را در این رابطه دستگیر کرده است.

بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه نیز گفته است بر اساس تصاویر دوربین‌های مدار بسته زنی برای چهل دقیقه روی یکی از نیمکت‌های خیابان نشسته بود و یک یا دو دقیقه بعد از بلند شدن او انفجار رخ داده است.

پیش تر سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه پس از بازدید از محل حادثه به خبرنگاران گفته بود: «فردی که بمب را انداخته بود توسط تیم‌های اداره پلیس استانبول بازداشت شد.» به گزارش شبکه تلویزیونی تی‌آرتی هابر، وزیر کشور ترکیه بیان داشت: «گمان می‌رود افرادی که این حمله را انجام دادند با گروه‌های کُرد پ.ک.ک / پ.ی.د مرتبط باشند.»

وزیر کشور ترکیه با اشاره به اینکه زنی یک کوله‌پشتی حامل بمب را در خیابان پرتردد استقلال استانبول انداخته، گفت اکنون او به همراه ده‌ها تن دیگر که گمان می‌رود به «گروه‌های تروریستی کُرد» مرتبط باشند، در بازداشت به سر می‌برند.

تروری ساختگی

با اینکه انگشت اتهام مقامات ترکیه به سمت گروه های معارض و مسلح کردی نشانه رفته است، اما بسیاری از تحلیلگران و ناظرین هم اعتقاد دارند در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آتی در ترکیه به هر میزان این کشور به سمت فضایی امنیتی و رادیکال، ذیل اوج گیری ناسیونالیسم ترکی پیش رود به نفع رجب طیب اردوغان خواهد بود، لذا اینکه انفجار یکشنبه از اساس اقدامی برنامه ریزی شده توسط خود دولت اردوغان بوده باشد، چندان دور از واقعیت نخواهد بود.  

این ادعا از آنجا می تواند جدی تلقی شود که حزب کارگران کردستان (پ.‌ک.ک) ادعای دولت ترکیه مبنی بر دست داشتن این حزب در انفجار استانبول را رد کرد. به‌گزارش رویترز، این گروه روز دوشنبه ۲۳ آبان با انتشار بیانیه‌ای دست داشتن در حادثه انفجار بمب روز یکشنبه در خیابان استقلال استانبول را رد کرد و گفت که این گروه «غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد».

حزب کارگران کردستان در این بیانیه همچنین ادعای دولت ترکیه مبنی بر دخالت شبه‌نظامیان کرد سوری، موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» در این رخداد را هم تکذیب و تأکید کرد که «جای هیج بحثی نیست که ما غیرنظامیان را به هیچ نحوی هدف قرار نمی‌‌دهیم».

به هر حال باید گفت که اردوغان استاد بلامنازع در سوء استفاده و موج سورای از هر گونه اتفاقی در راستای رادیکال سازی فضای ترکیه و امنیتی شدن و حتی «امنیتی زده کردن» ترکیه است تا از این طریق همه رقبا و مخالفان خود را به نام تروریست و حامی تروریسم از گردونه رقابت های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ژوئن سال آتی میلادی خارج کند. 

از این جهت حتی بیراه نیست که بگوییم امکان تکرار این دست «ترورسازی های دولتی» توسط اردوغان هم وجود دارد تا با سلسله ترورهای ساختگی به موج رادیکالیسم ترکی در ترکیه دامن بزند.  

 واکنش تهران

وزیر امور خارجه کشورمان به حمله تروریستی یکشنبه در استانبول واکنش نشان داد. حسین امیرعبدالهیان در صفحه توییتر خود نوشت: «ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت دوست و برادر ترکیه، اقدام تروریستی و هدف قرار دادن انسانهای بی گناه در استانبول را بشدت محکوم می کنیم.» وی در ادامه نوشت: «تروریسم مذموم و محکوم است هم در تقسیم هم شاه چراغ و هر جای عالم.»

پیش از این ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه  در واکنش به حادثه انفجار در خیابان استقلال شهر استانبول ترکیه که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از مردم بی گناه شد، گفت: «هرگونه اقدام تروریستی که امنیت کشور و ملت ترکیه را هدف قرار دهد، شدیدا محکوم می کنیم.» کنعانی تاکید کرد: «در کنار دولت و ملت دوست و برادر جمهوری ترکیه هستیم‌.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای مجروحان، با دولت و ملت ترکیه بویژه خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرد.

کلید واژه ها: ایران ترکیه اردوغان انفجار پ ک ک پ ی د انتخابات ریاست جمهوری ترکیه


( ۲۱ )

نظر شما :

بهمن ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۳
فکر نمی کنید با این ادعای واهی ،دیگه کلا مرزهای انسانیت رد کردین؟ چند نفر کشته شده اند و دهها نفر زخمی؟!
ناشناس ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۸
ننویسید این مقالات را . شاید اندکی ولو ناچیز باعث اصلاح سیستم فاسدی شود که در ترکیه حاکم است . هر چه در ترکیه و از جمله عربستان ، سیستم ادارۀ کشور خودکامگی بیشتری داشته باشد ، به نفع ایران است . سبب می شود این کشورها از مسیر توسعۀ واقعی دورتر شوند و فضای تنفس ایرانِ در سایۀ تحریم ، اندکی افزایش یابد .
حمید ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۵
دلیل اینکه این ترور کار دولت ترکیه هست همین بس که پ ک ک مسئولیت این انفجار رو قبول نکرده.. واقعا چقدر این نویسنده فکر کرده و چه چیزی رو کشف کرده... از این تحلیلگر بیشتر استفاده بشه لطفا..
ابراهیم قدیمی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۴
از بی انصافی گذشته است که رئیس یک دولت مانند ترکیه وشخصی مذهبی مانند پرزیدنت اردوغان را به کشتار مردم خود بدینگونه متهم کرد۔
علی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۷
نویسنده غرق در نفرت و نژادپرستی از ترکهاست که بیانات گستاخ واری علیه مردم و دولت همسایه ایراد میکنه . ترور در هر شرایطی محکومه ای کاش از سیاست ترکیه چیزی حالیت میشد تا میفهمیدی بیشترین مبارزه با تروریستها توسط ترکیه انجام میشه . تسلیت به ملت ترک
مجتبی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۴
همیشه نزدیک انتخابات ترکیه ترور .بمب گذاری و تیراندازی شروع میشود و همه را گردن کردها میندازند با باجگیری امنیت و مقابله با تروریسم و کردها در حال کاهش انتقادات علیه حکومت خود در مباحث اقتصادی و سیاسی است .وعده ای باور دارند تبلیغات ترکیه در مبارزه علیه تروریسم (پدرخوانده تروریسم در منطقه)مصداق واضح ان عراق و سوریه است
خسرو ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۵
یعنی پ ک ک حتما راست میگوید؟؟ در این صورت مردم معمولی و یا مرزداران ایرانی که توسط پ ک ک شهید شده اند چه؟؟ و یا لانه های تجزیه طلبی که در شمال عراق توسط سپاه پاسداران موشک باران میشوند چه میشود ؟؟؟ حیف است که بجای تحلیل چرندیات گروههای جنایتکار تجزیه طلب را تطهیر میکنید
ایرانی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۷
همان کودتا هم بعدا مشخص شد کار خود دولت ترکیه بوده است. کودتایی که بعد از آن معلم و پزشک را هم دستگیر کرده اند. دوره این سیاه بازی‌ها واقعا تمام شده است.
پویا علامه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۰۲:۴۷
کاملا با نویسنده موافقم یک نکته خیلی مهم دیگر آیا در سایت ایران دیپلماسی عمدی جهت ننوشتن و سخت کردن نوشتن ها کامنت ها است که کد تایید شما اینقدر سخت است. در هیچ سایتی ندیدم اینقدر برای نوشتن کامنت از کد تایید سخت استفاده کنند.