احتمالی برای رسیدن آستانتر به توافق

اعتراضات به نفع یا ضرر احیای برجام؟!

۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۶۸ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روند مذاکرات با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات در تیم مذاکره کننده بعد از یک سال و خورده‌ای هنوز بلاتکلیف است. با این حال در شرایط امروز کشور، می‌توان به صراحت گفت که این اتفاقات احتمالاً بتواند روند مذاکرات برای احیای برجام را آسان‌تر کند. 
اعتراضات به نفع یا ضرر احیای برجام؟!

نویسنده: پرستو بهرامی راد، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: روند احیای برجام در هفته‌های اخیر در سکوت سنگینی حرکت می‌کند. با این حال برخی اظهارنظرها نشان از ادامه روند مذاکرات دارد. برخی ادعا کردند اتفاقات چند هفته اخیر در داخل ایران روند مذاکرات را با مشکل روبرو کرده است.

روند مذاکرات با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات در تیم مذاکره کننده بعد از یک سال و خورده‌ای هنوز بلاتکلیف است. با این حال در شرایط امروز کشور، می‌توان به صراحت گفت که این اتفاقات احتمالاً بتواند روند مذاکرات برای احیای برجام را آسان‌تر کند. 

این موضوع را از دو سمت می ‎توان بررسی کرد. مخالفین برجام در داخل ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر که احتمال توافق بالا رفته بود، دست به اقدامات مختلفی زدند تا روند مذاکرات با مشکل روبه رو شود. این روند تا جایی پیش رفت که بسیای را نگران روند احیای برجام و مذاکرات کرده بود. 

اما چرا اتفاقات اخیر ایران می‎تواند شرایط را برای احیای برجام مهیاتر کند؟ 

بدون شک تحریم‌های اقتصادی شرایط زندگی را برای مردم ایران سخت و پیچیده کرده است. بارها اعلام شده است که مردم ایران به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی اعم از تهیه دارو روبه رو هستند. در این شرایط به خوبی صدای ایران شنیده شده است تا جایی که شاهد اظهارنظر مقامات مختلف در جهان در این خصوص شده‌ایم.

از سوی دیگر مخالفین برجام در آمریکا و غرب این روزها سعی دارند به هر نحوی در اتفاقات اخیر ایران سهمی برای خود در نظر بگیرند و همین دلمشغولی آنها باعث می‎شود که سنگ اندازی در روند مذاکرات و حتی توافق را محدود کند.

در همین روند در داخل ایران نیز تندروهای داخلی نیز سعی دارند در خصوص احیای برجام با احتیاط بیشتری سخن بگویند. زیرا برخی کارشناسان نگران ادامه این روند اقتصادی در ایران هستند که موجب اعتراضات بیشتر مردم را رقم بزند.

در همین شرایط تنش نفتی آمریکا و عربستان سعودی، نیز می‎ تواند کلید توافق برای احیای برجام را با قدرت بیشتری بزند. در واقع به نظر می ‎رسد تمام شرایط برای احیای برجام بر روی میز قرار دارد. با این حال باید دید که غربی‌ها از این فرصت به خوبی استفاده می‎کنند یا خیر؟

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران و امریکا اغتشاشات اغتشاشات تهران اغتشاشات ایران اعتراضات ایران مذاکرات هسته ای مذاکرات وین مذاکرات احیای برجام شکست مذاکرات احیای برجام


( ۱۹ )

نظر شما :

علی ۲۲ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۷
تحلیل آبکی بود
ناشناس ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۳
بسیار تحلیل درستی بود. امیدوارم مسئولین فکری کنند
باران ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۵
منافع ملی خودمان را هیچ وقت در نظر نگرفتیم . این دفعه هم انقدر کش میدهیم تا دیگه توافق اهمیتی نداشته باشه