سیزدهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

بمب اتم، آرزوی نهایی عربستان سعودی

۰۴ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۴۸۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
یک بار از یک مسئول امنیتی عربستان سعودی درباره ایران و برنامه هسته ای اش و مواضع کشورش یعنی عربستان سعودی را در برابر آن پرسیدم، گفت: «ما غنی سازی اورانیوم را برای نیروگاه های هسته ای صلح آمیزمان می خواهیم. به مرور که بگذرد غنی سازی اورانیوم را تا ۹۰درصد هم بالا خواهیم برد تا مثل ژاپن شویم، که هم دانش و هم نقشه کامل و مواد لازم برای این که تبدیل به یک کشور هسته ای شویم را در اختیار داشته باشیم، در نتیجه کشورمان توانایی ساخت سلاح هسته ای خواهد داشت. اما آن را نمی سازیم مگر این که کشور با یک تهدید بزرگ و ویرانگر مواجه شود.
بمب اتم، آرزوی نهایی عربستان سعودی

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش سیزدهم آن را می خوانید:

در گفت وگوهایم مقام عالی رتبه سابق در یکی از وزارتخانه های اصلی امریکا وقتی که گفت "ایران تا رسیدن به غنی سازی 90 درصدی که توانایی برای ساخت بمب اتم است از ادامه کارش دست نخواهد کشید. البته می گوید به هیچ وجه دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست مگر اینکه به طور جدی مورد تهدید خارجی قرار بگیرد، گفتم: «آیا این مساله کشورهای عربی متعددی مثل مصر و غیره را وا نمی دارد که مشابه همین شیوه را پیش بگیرند تا تبدیل به کشور هسته ای شوند؟ و آیا این مساله سبب نخواهد شد که یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای بزرگ دربگیرد و خطری برای منطقه به وجود آید؟»

جواب داد: «این کشورها در حال حاضر از نیروگاه های هسته ای صلح آمیز صحبت می کنند.»

سپس گفت: «یک بار از یک مسئول امنیتی عربستان سعودی درباره ایران و برنامه هسته ای اش و مواضع کشورش یعنی عربستان سعودی را در برابر آن پرسیدم، گفت: «ما غنی سازی اورانیوم را برای نیروگاه های هسته ای صلح آمیزمان می خواهیم. به مرور که بگذرد غنی سازی اورانیوم را تا 90درصد هم بالا خواهیم برد تا مثل ژاپن شویم، که هم دانش و هم نقشه کامل و مواد لازم برای این که تبدیل به یک کشور هسته ای شویم را در اختیار داشته باشیم، در نتیجه کشورمان توانایی ساخت سلاح هسته ای خواهد داشت. اما آن را نمی سازیم مگر این که کشور با یک تهدید بزرگ و ویرانگر مواجه شود.»

این مقام امریکایی در ادامه افزود: «این مقام عربستانی همچنین صحبت از احتمال کمک گرفتن از کشور دیگری برای رسیدن به جاه طلبی هایشان کرد. او گفت: «شاید برای این کار از پاکستان کمک بگیریم، کشوری که در گذشته به آن کمک کردیم تا آرزویش را محقق کند و نیازش را برطرف کند تا به یک کشور هسته ای تبدیل شود، به آن همه گونه کمکی از جمله رساندن پول های کلان رساندیم تا هسته ای شود.»

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم عربستان سعودی ایران و امریکا مسابقه تسلیحاتی خاورمیانه ایران و عربستان بمب اتم پاکستان پاکستان و عربستان


( ۱۷ )

نظر شما :