سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش های دیپلماسی ایرانی

از گفت وگوهای منطقه ای حمایت می کنیم/واکنش ما به مرگ ملکه الیزابت منطبق با مناسبات دو کشور است

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۹ کد : ۲۰۱۴۷۵۱ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
کنعانی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری فرانسه و پادشاه اردن خواستار برگزاری نشست فوری منطقه ای برای حل مشکلات منطقه ای مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان شده اند، نظر شما در این زمینه چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آن چیزی که می تواند به ثبات کمک کند، حل و فصل اختلافات و کمک به حل اختلافات منطقه ای استفاده از چارچوب های منطقه ای است. به عبارت دیگر با توجه به منافع مشترک با یکدیگر تبادل نظر بکنند و به حل اختلافات کمک کنند. این زمینه وجود دارد و تحولات اخیر بیش از هر زمانی آمادگی گفت وگوهای منطقه ای است و معتقدیم منطقه از ظرفیت های خود برای حل مشکلات منطقه ای می تواند استفاده بکند. این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آن عمل می کند.
از گفت وگوهای منطقه ای حمایت می کنیم/واکنش ما به مرگ ملکه الیزابت منطبق با مناسبات دو کشور است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ داد. 

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مرگ ملکه انگلستان گفت: طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع از نظر پروتکلی متناسب با روابط دو جانبه و هم در چارچوب عمل متقابل بر اساس عرف موجود و آداب دیپلماتیک عمل کرده است. به طور طبیعی مناسبات میان کشورها در خلاء شکل نمی گیرد، بلکه بر اساس مناسبات دوجانبه و واکنش های متقابل به وجود می آید. ما بر اساس عرف دیپلماتیک عمل کردیم و امیدواریم در دوران های پیش رو شاهد بهبود روابط دو کشور باشیم و گام های عملی برای بهبود روابط برداریم.

کنعانی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری فرانسه و پادشاه اردن خواستار برگزاری نشست فوری منطقه ای برای حل مشکلات منطقه ای مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان شده اند، نظر شما در این زمینه چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آن چیزی که می تواند به ثبات کمک کند، حل و فصل اختلافات و کمک به حل اختلافات منطقه ای استفاده از چارچوب های منطقه ای است. به عبارت دیگر با توجه به منافع مشترک با یکدیگر تبادل نظر بکنند و به حل اختلافات کمک کنند. این زمینه وجود دارد و تحولات اخیر بیش از هر زمانی آمادگی گفت وگوهای منطقه ای است و معتقدیم منطقه از ظرفیت های خود برای حل مشکلات منطقه ای می تواند استفاده بکند. این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آن عمل می کند.

او در پاسخ به پرسشی درباره تحولات اخیر حوزه قفقاز جنوبی و جنگ آذربایجان و ارمنستان گفت: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در حوزه قفقاز جنوبی در سطوح مختلف بارها و بارها بیان شده و در این زمینه هیچ ابایی برای بیان صریح مواضعمان وجود ندارد. ما متاسفانه از روز سه شنبه گذشته شاهد درگیری های مرزی در همسایه های شمالی ما، آذربایجان و ارمنستان، بودیم که متاسفانه باعث کشته و زخمی شدن افراد زیادی شده است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب وظایف خود در سریعترین زمان ممکن وارد فعالیت های دیپلماتیک خود شد، در همین ارتباط وزیر امور خارجه با معاون نخست وزیر ارمنستان تماس تلفنی گرفت و همچنین وزیر امور خارجه با همتای آذربایجانی خود تماس داشت و تلاش های خود را برای برقراری آتش بس آغاز کرد. مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. ما معتقد به گفت وگوهای سیاسی برای پایان دادن به اختلافات مرزی دو کشور، ژئوپلتیک منطقه و کاهش تنش ها هستیم. موضع ما نسبت به عدم تغییر مرزها کاملا روشن است و مواضع خود را همیشه در این زمینه به روشنی بیان کرده ایم. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست همسایگی و روابط بسیار نزدیکی که با دو طرف دارد، همچنان آماده است برای حل اختلافات کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد یا چارچوبی از سوی ایران برای تشکیل جلسه ای برای حل موضوع قفقاز وجود دارد یا خیر و اینکه ایران آیا قصد برگزاری نشستی در این زمینه دارد یا نه گفت: ما از همه ظرفیت های خود بر اساس سیاست همسایگی و روابط نزدیک میان دو کشور استفاده کرده ایم. برای مناسبات چند جانبه هم ما از جمله به چارچوب 3+3 فکر کرده ایم، و در این زمینه گفت وگوهایی از قبل صورت گرفته است و تلاش هایی در این زمینه وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است چنین چارچوب هایی می تواند به کاهش تنش ها و تداوم روابط همسایگی کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امکان برگزاری جلسه ای با موضوع بحث مذاکرات هسته ای در نیویورک نیز گفت: سفر آقای رئیس جمهور و هیئت همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حال انجام است. امروز هیئت عازم نیویورک شد. در رابطه با حضور آقای باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات رفع تحریم ها، در چارچوب همراهی با هیئت جمهوری اسلامی ایران است. جلسه ویژه ای برای برگزاری این موضوع از پیش تعریف نشده است. اما چنین نشستی فرصت بسیار خوبی برای موضوعات دوجانبه و چندجانبه منطقه ای و بین المللی است. اینکه در حاشیه این نشست مذاکراتی درباره هسته ای و رفع تحریم ها صورت بگیرد، این احتمال رد نمی شود، جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای مذاکرات بین المللی استفاده می کند و هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و میز مذاکره را وسیله ای برای حل اختلافات می بیند. اگر مذاکراتی در حاشیه نشست در این زمینه صورت بگیرد، این یک احتمال است و انجام آن ممکن است. 

وی تاکید کرد، هیچ گفت وگویی از جانب مقامات ایران با طرف های امریکایی در هیچ سطحی وجود نخواهد داشت. سفر آقای رئیسی هیچ ارتباطی به مناسبات دوجانبه ایران و امریکا ندارد.

وی درباره سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به ارمنستان و حمایت از این کشور و این که آذربایجان را اشغالگر خوانده است، گفت: ما در چارچوب نگاه سیاسی و اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قفقاز جنوبی و مشخصا درگیری های آذربایجان و ارمنستان نگاه می کنیم. ما معتقدیم که درگیری، منافع هیچ کدام از کشورهای درگیر را تامین نمی کند. ما معقتد هستیم که تغییر ژئوپلتیک در منطقه بی ثباتی ایجاد می کند. بنابراین هر کشوری هم که بخواهد دخالت و نقش آفرینی کند هم باید در راستای ثبات و صلح منطقه باشد.

کنعانی درباره نقش ایران در از سرگیری روابط میان سوریه و حماس نیز گفت: جمهوری عربی سوریه سال ها میزبان خوبی برای جریان های مقاومت فلسطینی بود. تحولات سال های اخیر از جمله گرفتار شدن سوریه در بحران های طرح ریزی شده خارجی سبب شد تا روابط حماس با سوریه تحت تاثیر قرار گیرد. روشن است که تهدیدی که در منطقه علیه صلح و ثبات در منطقه وجود دارد، رژیم صهیونیستی است. در سال های اخیر ما شاهد تلاش هایی از سوی کشورهای عربی برای بهبود روابط با کشور عربی سوریه هستیم. همچنین تحولاتی را در فلسطین شاهد هستیم. در این چارچوب تلاش هایی را از سوی حزب الله و روسیه شاهد بودیم که به بهبود روابط حماس با سوریه انجامید. جمهوری اسلامی ایران همین روند را تشویق کرده و هم از آن حمایت می کند و معتقد است که ملت مظلوم فلسطین نیازمند حمایت همه دولت ها و ملت های منطقه است، برای همین ایران از هر گونه تلاشی در این زمینه حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درگیری های دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان نیز گفت: دو کشور جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان دو کشور مهم آسیای مرکزی هستند. این دو کشور برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی دارد. خوشبختانه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان روابط نزدیکی دارد و ما در وهله های اخیر شاهد جهش در روابطمان با این دو کشور بودیم. ما شاهد تنش های مرزی میان جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان هستیم، ما اعلام کردیم در صورت نیاز دو طرف حاضر به کمک به کاهش تنش ها و حل اختلافات دو کشور هستیم. ما از کشته شدن مردمان بیگناه نزد دو طرف متاسف هستیم. ما معتقدیم که چارچوب سیاسی بهترین گزینه برای حل اختلافات است و از گفت وگوها حمایت می کنیم، در همین حال هر گونه کمکی که بتوانیم داشته باشیم دریغ نمی کنیم.

وی درباره آمدن هیئتی از لبنان به ایران برای دریافت سوخت رایگان از جانب ایران نیز گفت: روابط ایران و لبنان روابط دوستانه ای است و جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دو سال اخیر تلاش کرده است که نقشی سازنده داشته باشد. در همین چارچوب یعنی در چارچوب روابط سازنده جمهوری اسلامی ایران با لبنان گفت وگوهایی در حوزه انرژی لبنان انجام داده است. رفع مشکلات کشورهای دوست در منطقه یکی از اصول رسمی جمهوری اسلامی ایران است که این مساله در قبال لبنان هم صدق می کند. در همین رابطه گفت وگوهایی از جمله میان سفیر و دیگر مقامات صورت گرفته است. دولت لبنان خواستار گفت وگوی فنی در چارچوب راهکار روابط دو کشور انجام شود. موضوع صادرات سوخت رایگان مطرح نیست، حتی صادرات برق نیز مطرح است که همه اینها در قالب یک بسته مطرح است و گفت وگوها به این شیوه در حال انجام است.  

وی درباره سفر هیئت بزرگ روسی به ایران که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خبر آن را داد و قرار است ظرف امروز و فردا به ایران بیایند نیز گفت: هیئتی که وارد خواهد شد شامل بیش از 60 شرکت خصوصی و دولتی فدراسیون روسیه است. این هیئت ده ها جلسه با همتایان ایرانی خواهند داشت. ترکیب این هیئت بسیار متنوع است و همه ابعاد اقتصادی را در برمی گیرد، از جمله در زمینه کشاورزی، مواد غذایی، حمل و نقل، قطعات خودرو، ترانزیت، شیلات و زمینه های دیگر است. آمدن این هیئت نتیجه یک سال مراودات دو کشور در تمام سطوح است. ما معتقدیم که گسترش مناسبات تامین کننده منافع و مصلح دو کشور است. جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تحول مثبتی در روابطش با همسایگان شکل بگیرد استقبال می کند. همچنین باید بگویم که روابط بسیار خوبی میان استان های ایران با استان های فدراسیون روسیه شکل گرفته است. جلسات بسیار خوبی در سطح استانداران کشور برای تعامل با همسایگان از جمله روسیه برگزار شده که بسیار مفید بوده است. به طور کلی ما شاهد گسترش روابط دو کشور هستیم.

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت خارجه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا ایران و انگلیس قفقاز


نظر شما :