گزارش دیپلماسی ایرانی از نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی: حامیان اسرائیل قدردان جمهوری اسلامی ایران باشند

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۵ کد : ۲۰۲۵۵۶۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
او درباره مواضع کشورهای اروپایی که تهدید کرده اند درصددند تحریم های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمله به اسرائیل انجام دهند، گفت: این کشورها باید توجه داشته باشند که رفتارشان غیرمشروع و غیرمنطقی است. آنها باید قدردان جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح و ثبات امنیتی باشند. این کشورها باید به جای اتهام خویشتن را مورد بازخواست قرار دهند و به افکار عمومی جهان بگویند در برابر نسل کشی آشکار رژیم صهیونیستی چه اقدامی انجام دادند و چرا نسبت به صلح و امنیت بین المللی کاری انجام ندادند و اجازه دادند رژیم صهیونیستی نسبت به بی ثباتی و ناامنی در منطقه انجام دهد.
کنعانی: حامیان اسرائیل قدردان جمهوری اسلامی ایران باشند

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه امروز خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ گفت. 

وی در ابتدا به تشریح عملیات تنبیه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله نظامی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق پرداخت و گفت که اقدام جمهوری اسلامی ایران کاملا مشروع، منطبق با منشور ملل متحد، منطبق با قوانین و مقررات بین المللی و پس از اتمام حجت از طرق دیپلماتیک و کاملا حرفه ای انجام شد. طبیعی است که انتظار آن می رود دیگران از جمله دولت امریکا پاسخ منطقی و مشروع جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دهند و به جای رفتارهای غیرمنطقی و استفاده از کلمات نامتناسب قدردان اقدام منطقی جمهوری اسلامی ایران و تلاش های آن برای حفظ و ثبات منطقه باشند. حمله صورت گرفته صرفا به مراکز مهم نظامی اسرائیل بوده و هیچ مجموعه انسانی یا اقتصادی هدف قرار نگرفته است. این در حالی است که این رژیم، دستش به خون ده‌ها هزار فلسطینی مظلوم آغشته بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ پرسشی درباره مواضع دولت انگلیس نسبت به حمله نظامی ایران به اسرائیل گفت: من تاکید می کنم که اقدام جمهوری اسلامی ایران کاملا مسئولانه بود. دولت انگلیس نسبت به اقدامات آشکار رژیم صهیونیستی بی تفاوت است و جمهوری اسلامی ایران مواضع این کشور را نسبت به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران مسئولانه نمی داند، در حالی که دولت انگلیس در مقابل حق دفاع مشروع ذاتی جمهوری اسلامی ایران که بعد از مدت ها خویشتنداری انجام شد، واکنشی دوگانه و غیرمسئولانه از خود نشان می دهد. توصیه من به کشورهای حامی اسرائیل و جنایت های آن این است که قدردان مواضع مسئولانه جمهوری اسلامی ایران باشد و از اتخاذ الفاظ نامناسب پرهیز کند.

کنعانی درباره رهگیری پهپادهای ایران توسط اردن در حمله مشروع جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل و احضار سفیر کشورمان توسط وزارت امور خارجه این کشور نیز گفت: من خبر احضار سفیر ایران در اردن را دریافت کردم که اعلام شد این اقدام در واکنش به گزارش ها و اظهاراتی بود که در رسانه های ایران علیه اردن اظهار شده بود. من در جایگاهی نیستم که بخواهم نسبت به رهگیری پهپادهای ما توسط دولت اردن اظهار نظر کنم چرا که یک اقدام نظامی است و نهادهای نظامی در این رابطه اطلاعات لازم را در صورتی که لازم باشد ارائه خواهند داد. آنچه می توانم بگویم این است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح و ثبات منطقه ای کاملا متعهدانه عمل کرده است. روابط ما با اردن روابط دوستانه ای است. تماس ها و روابط بسیار دوستانه ای طی ماه های گذشته وجود داشته و تماس های بسیار خوبی هم میان وزرای امور خارجه دو کشور بر سر غزه و پایان دادن به نسل کشی مردم فلسطین وجود داشته است. ما امیدواریم این گفت وگوها همچنان ادامه یابد.

وی در پاسخ به نشست شورای امنیت که به تقاضای اسرائیل برگزار شده بود و در آن هیچ بیانیه یا قطعنامه صادر نشد نیز گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد. متاسفانه این شورا نسبت به تقاضای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بی طرف و صلح طلب به دلیل حمایت های بی قید و شرط امریکا و دیگر کشورهای متحد از جمله انگلیس و فرانسه نسبت به جنایت های اسرائیل منفعلانه و غیرمسئولانه عمل کرده است. عدم شورای امنیت در محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که بر اساس قوانین بین المللی هم مقر دیپلماتیک و هم مستشاران نظامی ما مورد حمایت بین الملل بوده اند نشان می دهد که شورای امنیت سازمان ملل تحت نظر امریکا نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند. در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران توانست حقایق را آشکار کند اما همان طور که ما پیش بینی می کردیم با توجه به مشروعیت اقدام جمهوری اسلامی ایران از منظر منشور ملل متحد و نهادهای بین المللی، با توجه به اقدامات مشروع کشورهای بی طرف این نشست بی ثمر و بدون قطعنامه بود. 

او درباره مواضع کشورهای اروپایی که تهدید کرده اند درصددند تحریم های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمله به اسرائیل انجام دهند، گفت: این کشورها باید توجه داشته باشند که رفتارشان غیرمشروع و غیرمنطقی است. آنها باید قدردان جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح و ثبات امنیتی باشند. این کشورها باید به جای اتهام خویشتن را مورد بازخواست قرار دهند و به افکار عمومی جهان بگویند در برابر نسل کشی آشکار رژیم صهیونیستی چه اقدامی انجام دادند و چرا نسبت به صلح و امنیت بین المللی کاری انجام ندادند و اجازه دادند رژیم صهیونیستی نسبت به بی ثباتی و ناامنی در منطقه انجام دهد.

اقدامات خوبی برای از سرگیری فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان انجام شده است. روابط خوبی در این زمینه در جریان است و گفت وگوهای مثمرثمری تا کنون انجام شده است. هیئتی از دولت آذربایجان قبل از پایان سال گذشته به کشورمان سفر کردند تا مقدمات بازگشایی سفارت را بررسی کنند. در وهله های اخیر ما شاهد گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور ایران و آذربایجان بوده ایم و امیدواریم همکاری های دیپلماتیک میان دو کشور همپای گسترش روابط اقتصادی نیز به خوبی گسترش یابد. سفیرمان نیز بعد از انجام روندهای اداری به کشورمان بازخواهد گشت و سفیر جدید به جای او خواهد رفت. البته سفیر فعلی ما اکنون در محل ماموریت خود حضور دارد و در زمان مقرر سفیر جدید بعد از طی مراحل اداری به آذربایجان خواهد رفت.

وی درباره کشتی توقیف شده در خلیج فارس و تنگه هرمز که چند روز پیش انجام شد نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خود و نظارت کامل بر کلیه موادی ورودی و خروجی تنگه راهبردی هرمز تمامی ترددها را در این تنگه تحت نظر دارد و از نقض یا خدشه دار شدن حاکمیت آن به هر میزانی که باشد جلوگیری می کند. جمهوری اسلامی ایران به رفت و آمدها کشتی ها مطابق با قوانین تردد آزاد کشتی ها در تنگه هرمز متعهد بوده و حافظ کشتیرانی امن بر اساس قوانین و مقررات بین المللی در تنگه هرمز بوده است. بر اساس اطلاعاتی که من تا این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است. البته نهادهای قضایی همه ابعاد مربوط به این کشتی را زیر نظر دارند و در زمان مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد. موضوعات مربوط به این کشتی در نهادهای ذی صلاح بررسی می شود و در زمان مقتضی تصمیمات لازم در خصوص این کشتی اتخاذ خواهد شد و اطلاعات لازم در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اقدام احتمالی کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم علیه ایران و امکان کاهش تعهدات هسته ای ایران نیز گفت: مواضع و اقدامات کشورهای غربی نسبت به موضوع هسته ای مسئولانه نبوده است. آنها هر آنچه به جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تعهد داده بودند عمل نکردند. بنابراین نسبت به جمهوری اسلامی ایران به نوعی بدهکارند. ما معتقدیم که هر گونه تحریم جدید اقدامی سازنده نخواهد بود و این موضوعات کمکی به مناسبات دوجانبه نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای مسئولانه عمل کرده و مبتنی بر معاهدات مربوطه و پادمان هسته ای و چارچوب ان پی تی به همکاری با سازمان بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد. جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به گسترش روابط با کشورهای اروپایی مطابق با حفظ احترام متقابل است. 

کنعانی درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی علیه برنامه هسته ای ایران و توصیف جسد مرده برای برجام نیز گفت: اخیرا آقای گروسی کمی زیاد صحبت می کند. بنابراین اظهارنظرهای ایشان که رگه های سیاسی بیش از رگه های حرفه ای بودن و تخصصی بودن هسته ای است کمکی به حل پرونده هسته ای و احیای برجام نمی کند. انتظار می رود آقای گروسی بر اساس تعهدات خود عمل و اظهار نظر کند و به رفتارهای مسئولانه و متعهدانه جمهوری اسلامی ایران نگاه ایجابی و مثبت داشته باشد و عمل کند. 

وی درباره سفر حسین امبرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به عمان و اظهار نظر او درباره ابتکار عمل پادشاه عمان برای رفع تحریم ها که بعد از این سفر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت و همچنین مذاکرات غیرمستقیم علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان در عمان که گفته می شود با رابرت مک گورک، نماینده امریکا، داشته است نیز گفت: عمان یک کشور دارای نقش مثبت در مذاکرات رفع تحریم ها بوده است و سلطان عمان نیز طرحی در این زمینه دارند و همچنان به نقش آفرینی مثبتشان ادامه می دهند. جمهوری اسلامی ایران برای رفع گره از پرونده مذاکرات رفع تحریم ها در سطوح مختلف با طرف های عمانی گفت وگوهایی دارد. همچنین در ارتباط با دیگر گفت وگوها نیز تماس ها و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با طرف های ذی ربط چه در اتحادیه اروپا چه از طریق واسطه ها ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران همچنان به مسیر مذاکره و دیپلماسی پایبند است و از ابزارهای دیپلماتیک حداکثر استفاده را خواهد کرد.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و اسرائیل ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای ایران و اردن


( ۳ )

نظر شما :