سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: در رابطه با گفت وگوهای برجام تحول جدیدی نیست اما مسیر باز است

۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۷ کد : ۲۰۲۳۱۴۲ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی که پرسید با توجه به بحران موجود غزه آیا گفت وگوهای ایران با امریکا و کشورهای غربی برای رفع تحریم ها و بازگشت به برجام همچنان در جریان است و آیا تبادل پیام ها همچنان ادامه دارد یا خیر گفت:؟  «در این رابطه آقای وزیر امور خارجه هم توضیح دادند. ما تحول جدیدی نداریم، اما این مسیر باز است، گفت وگوهای با واسطه طبیعتا در نتیجه شرایط می تواند باشد، این مسیر بسته ای نیست و گفت وگوهای با واسطه هم می تواند در زمان های مورد توافق انجام بشود.»
کنعانی: در رابطه با گفت وگوهای برجام تحول جدیدی نیست اما مسیر باز است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی که پرسید با توجه به بحران موجود غزه آیا گفت وگوهای ایران با امریکا و کشورهای غربی برای رفع تحریم ها و بازگشت به برجام همچنان در جریان است و آیا تبادل پیام ها همچنان ادامه دارد یا خیر گفت:؟  «در این رابطه آقای وزیر امور خارجه هم توضیح دادند. ما تحول جدیدی نداریم، اما این مسیر باز است، گفت وگوهای با واسطه طبیعتا در نتیجه شرایط می تواند باشد، این مسیر بسته ای نیست و گفت وگوهای با واسطه هم می تواند در زمان های مورد توافق انجام بشود.»

وی در پاسخ به پرشسی درباره احتمال گسترش جبهه جنگ در غزه به دیگر مناطق گفت: ادامه و تشدید درگیری ها در منطقه نتیجه حمایت های همه جانبه سیاسی و نظامی و تداوم سیاست های جانبدارانه امریکا از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی از راه زمینی، دریایی و هوایی با حمایت امریکا در حال قتل عام مردم غزه است. این حمایت ها خشم گروه های مقاومت را باعتث شده است و آنها مطابق با منافع خود رفتار می کنند. ما بارها اعلام کرده ایم که در صورت تداوم جنگ در غزه و ادامه دشمنی های رژیم صهیونیستی، جریان مقاومت دست بسته نخواهد بود. به ویژه که این جنایت ها با حمایت امریکا در حال انجام است. امریکا و رژیم صهیونیستی باید درک کنند که اعمال آتش بس در غزه و پایان دادن به محاصره و ظلم و جنایت علیه فلسطینیان در غزه و اجازه دادن به ارسال کمک های انسان دوستانه تنها راه پایان دادن به تنش در منطقه است. در غیر این صورت جریان مقاومت دست بسته نخواهد ماند و طبیعی است که نسبت به این ظلم و جنایت واکنش نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر اینکه تا کنون به 61 پایگاه امریکا در عراق و سوریه حمله شده و انگشت اتهام در این رابطه را متوجه ایران کرده اند، گفت: همان طور که بارها توضیح داده ایم گروه های مقاومت تحت امر ایران نیستند که انتقام بگیرند. گروه های مقاومت نماینده دولت و ملت های خودشان هستند. دولت امریکا به جای اتهام زنی بهتر است تحقیق کند که چرا این قدر مورد منفور ملت هاست و چرا مردم در خیابان های مختلف جهان در جمعیت های چند ده و چند صد هزار نفری علیه امریکا شعار می دهند. گروه های مقاومت در کشورهای منطقه مطابق با منافع خود عمل می کنند و تصمیم می گیرند و از هیچ کس دستور نمی گیرند. بر خلاف امریکا که در کشورهای منطقه نیروی رزمی دارد، جمهوری اسلامی ایران نیروی تحت امر در کشورهای منطقه ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که گفته میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران 22 برابر میزان توافق شده غنی سازی در ایران است و اتهاماتی را متوجه ایران کرده در حالی که در برابر فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده است، گفت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری هایی که با آژانس وجود دارد تحت نظارت این آژانس است. همکاری های فنی و تخصصی ما با آژانس در چارچوب های ذی ربط خود ادامه دارد و این همکاری ها مستمر است. طرح مواضعی از این دست با انگیزه های دیگری صورت می گیرد که ما این مواضع را مواضع فنی تلقی نمی کنیم. سازمان های بین المللی انرژی اتمی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به فعالیت های هسته ای رژیم صهونیستی که تحت هیچ نظارتی نیست مسئولیت دارند، به ویژه که اسرائیل ثابت کرده است که از هیچ جنایتی فروگذار نیست. کما اینکه یکی از اعضای دولت این رژیم علیه منطقه غزه، ثابت می کند که این رژیم هم دارای سلاح هسته ای است و حتی استفاده از آن علیه ملتی دیگر ابایی ندارد. کما این که تا کنون رژیم صهیونیستی از سلاح های ممنوعه مثل بمب های فسفری استفاده کرده و این موارد همگی مستند است. ما امیدواریم که سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به این رفتارهای رژیم صهیونیستی حساسیت نشان دهند و به مسئولیت خود در این زمینه عمل بکنند.

وی تاکید کرد، ما به همکاری ها با سازمان انرژی اتمی پایبند هستیم و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نسبت به تعهدات خود تعللی نکرده و آژانس نیز وظیفه دارد به تعهدات خود عمل کند. ارتباط و همکاری های ایران با آژانس ارتباطات مستمری است و هیچ وقفه ای در این زمینه ایجاد نشده و این همکاری ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات برخی نمایندگان کنگره که گفته اند پول های آزاد شده ایران در قطر بلوکه شده است، گفت: در رابطه با کنگره امریکا و بسیاری از نمایندگان کنگره امریکا، در طول سالیان متمادی آنها نشان داده اند که بیش از اینکه مدافع منافع ملت امریکا باشند مدافع منافع رژیم صهیونیستی هستند و حتی منافع ملت امریکا را در برابر رژیم صهیونیستی قربانی کرده اند. ما برای چنین اظهاراتی ارزشی قائل نیستیم.

او درباره سفر ریابکوف به تهران و گفت وگوهایی که وی در تهران داشت و آیا در این گفت وگوها درباره پرونده هسته ای ایران نیز گفت وگو شده است، گفت: با توحه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس و آغاز ریاست دوره ای فدراسیون روسیه بر گروه بریکس از ابتدای سال آینده میلادی، سفر ایشان به تهران انجام شده که در راستای رایزنی ها و گفت وگوها و مذاکرات دوره ای میان دو طرف است. در این گفت وگوها درباره همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه گروه بریکس قرار گرفت. برخی مطالب دیگر که شامل منطقه ای و بین المللی نیز بود، انجام شد که از جمله می توان به موضوع فلسطین اشاره کرد. برخی موضوعات نیز در چارچوب گفت وگوها و همکاری های دو طرف در سازمان ملل متحد از جمله بر سر غزه صحبت شد. بنابراین طیف های مختلفی در این مذاکرات انجام شد.

کنعانی درباره فعالیت های دیپلماتیک ایران برای تحریم اسرائیل توسط کشورهای اسلامی به دلیل جنایت های متعددش در غزه گفت: «این خاصه ملت فلسطین است و در این رابطه از همه کشورهای اسلامی انتظار دارند. البته کشورهای اسلامی تا کنون نشست های خوبی داشته اند و در این زمینه فعالیت هایی شده اما کافی نیست. سازمان ملل متحد نیز در عمل به مسئولیت های خود در این زمینه به خوبی عمل نکرده است. همان طور که مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری گفته اند، کشورهای اسلامی از پتانسیل و ظرفیت های بالایی برخوردارند و آن کشورهایی که با این رژیم روابط دیپلماتیک دارند می توانند روابط خود را با این قطع کنند و کشورهای اسلامی می توانند تحریم هایی را متوجه این رژیم کنند، از جمله صادرات نفت خود را به این رژیم قطع کنند یا سفرای خود را از این رژیم فرا بخوانند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت کمک های انسان دوستانه ایران به غزه از طریق مصر و عدم همکاری دولت مصر در این زمینه گفت: ما همانند بسیاری از کشورهای دنیا کمک های انسان دوستانه خود را با هماهنگی قبلی با دولت مصر به ملت مظلوم غزه ارسال کردیم، اما متاسفانه در نتیجه عدم همکاری رژیم صهیونیستی با دولت مصر و بسیاری از سازمان های بین المللی امکان گذر کمک های انسان دوستانه از گذرگاه رفح انجام نشده است. پیگیری ها میان جمهوری اسلامی ایران با مسئولان مصر ادامه دارد، متاسفانه در نتیجه مصونیت سوال برانگیزی که برخی طرف های دنیا از جمله دولت امریکا برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده اند، رژیم صهیونیستی به تعهدات خود عمل نمی کند و جلوی کمک ها را می گیرد. آماری که تا کنون منتشر شده، بسیار ناچیز است، بر اساس آمارها روزانه 35 تا 40 کامیون فقط امکان عبور از گذرگاه رفح در مصر به سوی غزه را دارند. برای همین وضعیت انسانی در غزه بسیار اسفناک است و این مسئولیت جامعه جهانی را دو چندان می کند. مقامات ما در تمامی سطوح حتی در سطح مجلس در حال پیگیری هستند تا بتوان با استفاده از ظرفیت های موجود کمک های انسان دوستانه به غزه انجام شود.
 
کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امریکا گفته است نسبت به ایجاد هر گونه کریدوری که بخواهد ایران در آن نقش داشته باشد با قاطعیت پاسخ خواهد داد و مطمئنا کریدور زنگه زور از ارمنستان عبور خواهد کرد، گفت: «امریکا بزرگتر از دهان خودشان صحبت می کنند و اظهاراتی بیان می کنند که هیچ ارتباطی با آنها ندارد. ایران و آذربایجان مطابق با منافع مشترک روابط خود را دنبال می کنند و اتفاقا روابط خوبی میان دو طرف در جریان است. ایالات متحده از گذشته درس بگیرد و از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر خودداری کند.»

وی درباره نشست ریاض نیز گفت: «اینکه این نشست در سطح سران کشورهای اسلامی برگزار شده است، نشان می دهد که کشورهای اسلامی به موضوع فلسطین توجه دارند. کشورها توافق کردند تا تلاش کنند که جنگ صهیونیستی علیه مردم غزه متوقف شود و محاصره غزه رفع شود و جنایت هایی صهیونیست مورد پیگرد قرار بگیرد، نشان دهنده اهتمام سازمان کنفرانس اسلامی است که چنین نشستی در این سطح گویای آن است. البته ملت فلسطین هنوز خروجی مورد انتظار را از این نشست دریافت نکرده است. مردم فلسطین انتظار دارند کشورهای اسلامی مطابق با پتانسیل هایی که دارند همه تلاش خود را برای مقابله با کوچاندن فلسطینیان، آتش بس در غزه و ارسال کمک های انسان دوستانه انجام دهند.»

کنعانی درباره همکاری ایران و ترکیه بر سر غزه نیز گفت: «یکی از موضوعات مهم و مورد اهتمام و مورد مشورت و گفت وگو ایران با ترکیه موضوه غزه است. در ارتباط با ضرورت توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی و موضوع تبادل اسرا ما دیدگاه های مشترکی داریم و با توجه به همکاری که با طرف های فلسطینی داریم در حالی همکای بر سر این موضوع هستیم.»

او درباره طرح استیضاح مجلس که برخی نمایندگان مطرح گفته اند امضاهای مربوط به آن جمع شده است، گفت: «هیئت رئیسه مجلس گفته است که چنین چیزی ثبت نشده، روابط وزارت امور خارجه با مجلس بسیار خوب است و تعاملات بسیار خوبی میان ما و نمایندگان محترم مجلس در جریان است. دیروز نیز وزیر امور خارجه با نمایندگان مجلس جلسه داشتند و همکاری های وزارت امور خارجه با مجلس شورای اسلامی همکاری مکمل و بسیار هم افزایی بوده است.»

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه ایران و اسرائیل ایران و ترکیه مذاکرات هسته ای مذاکره برای رفع تحریم ها


( ۱ )

نظر شما :