سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: انگلیس نمی تواند نقش سپاه در کمک به ایجاد صلح و ثبات را نادیده بگیرد

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴ کد : ۲۰۲۱۱۱۷ اخبار اصلی اخبار داخلی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد برخی از تلاش‌ها در انگلیس جهت قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی و اختلافات موجود در این زمینه بین وزیر کشور و وزیر امور خارجه انگلیس در این ارتباط گفت: سپاه خدمات ماندگاری نه فقط به ملت‌های منطقه بلکه به کشورهای مختلف از جمله اروپا ارائه کرده است. نقش سپاه پاسداران در مقابله موثر و تعیین‌کننده با گروه‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی داعش که مورد حمایت غرب بود، تعیین کننده است. دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی را نادیده بگیرد و در جایگاهی قرار بگیرد که سپاه پاسداران را به اتهامات بی‌اساس و بی‌ریشه متهم کند. ما این اتهامات را نه از سوی انگلیس و نه هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است. نقش سپاه در تامین امنیت ملی یک نقش تعیین‌کننده است. نقش این نهاد در خدمت به منافع منطقه و ملت‌های منطقه ماندگار است و کسی نمی‌تواند نقش اثرگذار سپاه را نادیده بگیرد و دولت انگلیس باید به این موضوع توجه داشته باشد.
کنعانی: انگلیس نمی تواند نقش سپاه در کمک به ایجاد صلح و ثبات را نادیده بگیرد

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی، به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری امروز دوشنبه خود در تهران، فرا رسیدن ۱۷ مردادماه روز خبرنگار را تبریک گفت. او همچنین یاد شهدای دیپلمات ایران در مزار شریف را گرامی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اهداف سفر امیر عبداللهیان به ژاپن گفت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای ژاپنی خود به توکیو سفر کرده و قرار است با نخست وزیر ژاپن نیز دیدار و رایزنی کند. زمینه های مختلفی برای همکاری بین ایران و ژاپن وجود دارد و گسترش تعاملات با ژاپن به عنوان یکی از کشورهای مهم آسیا در دستور کار ماست.

او همچنین در پاسخ به سوالی گفت: موضوع پرداخت مطالبات ژاپن  به ایران یکی از دستور کارهای رایزنی آقای امیر عبداللهیان با مقامات ژاپن در این سفر است. دولت ژاپن همواره اعلام کرده است که نسبت به پرداخت این مطالبات توجه دارد و ما برای تحقق این وعده، این موضوع را در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن پیگیری می‌کنیم. همچنین در جریان دیدار رییس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر ژاپن در سال گذشته در حاشیه مجموع عمومی سازمان ملل، در ارتباط با این موضوع رایزنی و گفت وگو شد. پی‌گیری تحقق مطالبات ایران از کشورهای مختلف از جمله ژاپن همواره مورد توجه ما بوده و است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که فردا نشستی با موضوع «ایران و بریکس؛ چشم‌انداز همکاری‌ها» در مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل در تهران برگزار می‌شود.

کنعانی همچنین در مورد آخرین اخبار از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: همان طور که امروز وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی در ژاپن مطرح کردند بحث تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی مورد توجه ما قرار دارد. گفت‌وگوهایی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد راه‌حل برای تحقق این موضوع داشته‌ایم. پیگیری این موضوع، جزء موضوعات جاری است و با طرف‌های مختلف نقش‌آفرین در این ارتباط از جمله عمان رایزنی و گفت‌وگو داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارنظرهای مطرح شده در مورد احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین گفت: من نمی‌توانم در مورد احتمالات صحبت کنم. آنچه برای ایران مهم است که موضوع بحران اوکراین نباید تبدیل به یک موضوع تهدیدکننده و چالش‌آفرین برای صلح و امنیت بین المللی شود. ما بر راهکار سیاسی به عنوان بهترین راهکار برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: هنوز زمانی برای انجام این سفر مشخص نشده است. دعوت از رییس جمهور برای انجام این سفر وجود دارد و در چارچوب مناسبات خوب موجود بین دو کشور، امکان برنامه‌ریزی برای انجام این سفر در بهترین زمان ممکن وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان گفت: تحولات در این زمینه رو به جلو است و ما در روند اجرای توافقات بین دو کشور پیش رفته‌ایم. در مورد زمان بازگشایی  سفارت عربستان به تهران، اکنون تاریخ دقیقی نمی‌توانم بگویم و اقدامات عربستان در این زمینه جاری است. از روند اجرای توافقات دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نگرانی خاصی نداریم و فعالیت‌ها در چارچوب دیپلماتیک بین دو کشور ادامه دارد.

سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: در ادامه هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک، امروز (دوشنبه) سفیر دانمارک در تهران توسط مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه بار دیگر به وزارت امور خارجه احضار شد. در این احضار، سفیر دانمارک، توضیحاتی از اقدامات دولت این کشور برای ممانعت از تکرار این روند ارائه کرد. این تلاش‌ها مورد توجه ماست ولی برای ما عمل کشورها در جلوگیری از تکرار این روند مهم است .

کنعانی به اشاره به مسولیت دولت‌های سوئد و دانمارک در جلوگیری از تکرار این اهانت‌ها گفت: اهانت به قرآن را یک پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اقدامات در مورد روابط ایران و مصر گفت: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط  با هیچ کدام از کشورهای همسایه و اسلامی محدودیتی قائل نیست و به هر اقدام همراه با حسن‌نیت برای توسعه روابط با تهران با آغوش باز پاسخ می‌دهد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت بخشی از مطالبات ایران توسط عراق و انتقال آن به یک کشور ثالث گفت: همان‌طور که نخست‌وزیر عراق اعلام کردند، بخشی از مطالبات ایران به دستور نخست‌وزیر این کشور تامین مالی شده و به کشور ثالثی منتقل شده است. برنامه انتقال بخشی دیگر از مطالبات ایران به کشور ثالث در برنامه اقدامات اجرایی دولت عراق قرار دارد و ما منتظر اقدام دولت عراق در این زمینه خواهیم بود. 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در مورد نحوه دستیابی ایران به این مطالبات آزاد شده نیز گفت: این یک موضوع، فنی و تخصصی است و گفت‌وگو و رایزنی‌ها در این خصوص به صورت مستمر ادامه دارد. ایران برای دستیابی به منابع مالی خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند مشورت‌های خوبی در این زمینه با دولت عراق در جریان است و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست. دولت آمریکا با تحریم‌هایی که اعمال کرده، می‌خواهد به منافع دو کشور ایران و عراق ضربه بزند از جمله اینکه در اوج گرمای تابستان مانع همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود همچنین در مورد رایزنی‌های اخیر نماینده سازمان ملل در امور عراق با مقامات ایران در تهران و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: موضوع همکاری‌های ما با سازمان ملل در عراق  موضوع جدیدی نیست و از زمانی که نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق منصوب شده است، ما همواره نشست‌های مستمری با این نمایندگان داشته‌ایم و به صورت متوسط نمایندگان سازمان ملل در امور عراق سالانه یک الی ۲ بار به ایران سفر می‌کنند؛ آن‌ها همچنین با سفیر ما در عراق نیز در ارتباط هستند. این همکاری‌های سازنده در راستای کمک به پیشرفت روند سیاسی در عراق و تحقق هرچه بیشتر صلح و ثبات در این کشور است و ما در این چهارچوب به گفت‌وگو و رایزنی‌های خود با مقامات عراق و همچنین نماینده سازمان ملل متحد در امور عراق ادامه می‌دهیم. یکی از محورهای این رایزنی‌ها موضوع مبارزه با تروریسم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد برخی از تلاش‌ها در انگلیس جهت قراردادن نام سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی و اختلافات موجود در این زمینه بین وزیر کشور و وزیر امور خارجه انگلیس در این ارتباط گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه و مشخصا غرب آسیا در طول سالیان متمادی دارد و موجب بی‌ثباتی‌های عمیق، ریشه‌دار و مستمر در منطقه ما بوده است و همچنین نقشی که در حمایت پیدا و پنهان از گروه‌های تروریستی در منطقه داشته است، نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه به عنوان نیروی رسمی نظامی ایران، اتهام وارد کند. سپاه خدمات ماندگاری نه فقط به ملت‌های منطقه بلکه به کشورهای مختلف از جمله اروپا ارائه کرده است. نقش سپاه پاسداران در مقابله موثر و تعیین‌کننده با گروه‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی داعش که مورد حمایت غرب بود، تعیین کننده است. دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی را نادیده بگیرد و در جایگاهی قرار بگیرد که سپاه پاسداران را به اتهامات بی‌اساس و بی‌ریشه متهم کند.  ما این اتهامات را نه از سوی انگلیس و نه هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است. نقش سپاه در تامین امنیت ملی یک نقش تعیین‌کننده است. نقش این نهاد در خدمت به منافع منطقه و ملت‌های منطقه ماندگار است و کسی نمی‌تواند نقش اثرگذار سپاه را نادیده بگیرد و دولت انگلیس باید به این موضوع توجه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده درباره مطالبات ایران از بحرین نیز گفت: با توجه به سوابق همکاری‌های دو کشور و همکاری‌های مشترک در زمینه بانکی و وجود بانک مشترک، مباحث مالی با هم داریم که طبیعتا در مکانیسم‌های خودش پیگیری شده و خواهد شد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نتایح سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان اظهار کرد: این سفر  از قبل برنامه‌ریزی شده بود و براساس دعوت به عمل آمده از سوی همتای پاکستانی در زمان مناسبی انجام شد. این سفر همراه با نتایج خوب و امیدبخشی بود و در جریان رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر بین مقامات دو کشور، توافقات خوبی برای رفع موانع مرزی در مرز میرجاوه و تفتان در هفته‌های آینده صورت گرفت.

او همچنین توافق درباره شروع به کار گذرگاه جدید برای توسعه بندر چابهار، توافق بر سر تردد کامیون‌های باری حامل کالاهای دو کشور در تمامی مقاصد باری و تجاری، گفت‌وگو در خصوص وضعیت خط لوله گاز موسوم به آی.پی و نحوه فعال کردن و جلو بردن این پروژه و همچنین افزایش خطوط پروازی بین دو کشور را از دیگر توافق‌های صورت گرفته بین مقامات دو کشور ایران و پاکستان در جریان این سفر عنوان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر هفته گذشته «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه به عمان  و رایزنی‌های صورت‌گرفته در این سفر گفت: این سفر به منظور گفت‌وگوهای دوجانبه درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوعات مهمی را با نقش‌آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیت شأن، نیازمند مشورت و تبادل‌نظر است.  سفر آقای باقری به عمان در چارچوب پویایی دیپلماتیک با تمرکز بر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است و این رایزنی ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه روسی اسپوتنیک درباره اظهارنظرهای اخیر سفیر ژاپن در خصوص موضوعات داخلی ایران و اینکه رفتارهای روسیه امنیت جهانی را تهدید می‌کند، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده اظهار کرد: در جریان جزییات نکته‌ای که اشاره کردید، نیستم. شاید سفیر مصاحبه‌ای داشته و من در حال حاضر در جریان موضوعات مورد اشاره شما نیستم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار  این رسانه در خصوص نشست جده درباره جنگ اوکراین و اینکه معاون وزیر خارجه روسیه  اعلام کرده که این نشست در عربستان برای جانب‌داری ریاض از غرب بوده است و نظر تهران در این ارتباط چیست، گفت: نشستی در عربستان برگزار شده، یک موضع هم دولت روسیه گرفته و من نظر و پاسخی در این ارتباط ندارم.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و انگلیس ایران و امریکا ایران و عراق


( ۲ )

نظر شما :