در راستای تشدید تقابلات شرق و غرب

پیشنهادهای شانگهای برای ایران جذابتر می شود

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۸۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ارزش ایران برای سازمان همکاری های شانگهای چیست؟ نخست، از آنجایی که ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است، این امر باعث تشدید همکاری ها در عرصه انرژی در داخل سازمان خواهد شد. دوم، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه اوراسیا نقش مهمی ایفا می کند که برای توسعه همکاری های تجاری و حمل و نقل مهم است.
پیشنهادهای شانگهای برای ایران جذابتر می شود

نویسنده: ماریا اوتکینا

دیپلماسی ایرانی: انتظار می رود که در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای که در روزهای 15 الی 16 ماه سپتامبر در سمرقند برگزار خواهد شد، در نهایت، ایران به عضویت کامل این سازمان درآید. پیشتر، ایران سمت ناظر را داشت و سند آغاز روند ورود این کشور به سازمان همکاری های شانگهای به عنوان عضو دائمی در اجلاس سال گذشته در دوشنبه تصویب شد. سپس، این ابتکار عمل مورد حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قرار گرفت و تاکید کرد که مسکو همواره از مشارکت کامل تهران در کار این سازمان استقبال کرده است.

به موازات اعضای دائمی سازمان همکاری های شانگهای، عربستان سعودی و قطر نیز در اجلاس آینده شرکت خواهند کرد. در این میان، قرار است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز به ازبکستان سفر کند.

در این اجلاس، درخواست های حدود ده کشور برای ارتقای وضعیت در سازمان همکاری های شانگهای بررسی خواهد شد. این نشان دهنده علاقه به فعالیت های سازمان است. در حال حاضر، مراکز جدید قدرت در عرصه بین المللی شکل گرفته است. به خاطر فشار اقتصادی امریکا و اروپا، کشورها باید به دنبال جایگزینی برای قطب غرب باشند. در این میان، پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای، بر خلاف ناتو، تعهدات سخت گیرانه ای را بر کشورهای عضو تحمیل نمی کند.

ارزش ایران برای سازمان همکاری های شانگهای چیست؟ نخست، از آنجایی که ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است، این امر باعث تشدید همکاری ها در عرصه انرژی در داخل سازمان خواهد شد. دوم، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه اوراسیا نقش مهمی ایفا می کند که برای توسعه همکاری های تجاری و حمل و نقل مهم است.

روسیه و دیگر کشورهای سازمان همکاری های شانگهای نیز به نوبه خود، می توانند، به ایران کمک کنند تا پتانسیل خود را در این زمینه ها افزایش دهد. افزون بر آن، این کشور می تواند، در تصمیم گیری های مهم بین المللی مشارکت داشته باشد.

در مذاکرات اخیر، سرگئی لاوروف با حسین امیرعبدالهیان در خصوص توسعه همکاری ها در زمینه های اقتصادی، انسانی و فرهنگی صحبت کردند. همچنین، خبر رسیده که کار برای توافق بر سر نقشه راه برای کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای با هدف افزایش تدریجی سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل در حال انجام است.

مهدی صفری حتی پیشنهاد ایجاد ارز واحد جدید برای تجارت میان اعضای این سازمان را ارائه کرد. ورود ایران به سازمان همکاری های شانگهای در چین نیز پیش بینی می شود.

از آنجایی که وظایف سازمان همکاری های شانگهای تقویت ثبات و امنیت در کشورهای عضو سازمان، مقابله با تروریسم، تجزیه طلبی، افراط گرایی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، توسعه همکاری های اقتصادی و انرژی و همچنین، همکاری های علمی و فرهنگی اعلام شده است، ورود ایران یعنی گسترش نفوذ سازمان همکاری های شانگهای هم در عرصه امنیت، تجارت و اقتصاد و هم در عرصه سیاست جهانی.

از آنجایی که علاوه بر سازمان همکاری های شانگهای، ایران قصد دارد، به برجام نیز بپیوندد، گسترش همکاری ها با تهران در چارچوب هر دو سازمان به روسیه و دیگر کشورهای عضو کمک می کند تا در برابر فشارهای غرب به طور موثرتری مقاومت کنند.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران روسیه و ایران همکاری چین و ایران ایران و روسیه ایران و چین ایران و روسیه و چین سازمان همکاری های شانگهای پیوستن ایران به سازمان شانگهای عضویت ایران در شانگهای


( ۸ )

نظر شما :

امیر ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۶:۴۶
کل مقاله با پاراگراف آخر خراب شد! معلومه اگر برجام انجام نگیره روابط با شرق تنها در حد قاچاقی و یواشکی میتونه ادامه پیدا بکنه و دردی از ما دوا نخواهد کرد. ضمن اینکه اگر در معامله با غرب بقول آقایان در غلتان میدادیم و آبنبات میگرفتیم در معاملات قاچاقی تحت تحریم با چین در غلتان را در مقابل یک لبخند طرف خواهیم داد و آرزوی آبنبات گرفتن بر دلمون خواهد ماند!‌
خسرو ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۹
سازمان شانگهای را نباید مشابه اتحادیه اورپا یا ناتو ارزیابی کرد چون برای پیوستگی و اتحاد داخلی آن دلایل محکمی وجود ندارد و بیشتر اعضای آن بطور تاکتیکی بهم نزدیک شده اند تقویت روابط اقتصادی دو به دو با کشورهای مهم شانگهای اولویت بهتری است با این وجود منافع ملی ایران در هر جایی تامین شود مفید است