واشنگتن اتحاد ایران و روسیه را بر نمی تابد

افزایش فشار امریکا بر ایران پس از سفر پوتین و اردوغان

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۴۳۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
رابرت مالی در مورد ایران، سخنان قاطعانه ای را مطرح کرد. او اشاره کرد که زمان آن فرا رسیده تا ایران به مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای باز گردد. امتناع از این گفت وگو به این معنا خواهد بود که ایران به روسیه رو آورده است.
افزایش فشار امریکا بر ایران پس از سفر پوتین و اردوغان

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: دولت جو بایدن به رویکردهای خود در قبال ایران که به طور غیر مستقیم با آن در خصوص احیای توافق هسته ای مذاکره می کند، تشدید می بخشد. پس از آن که در هفته جاری، ایران میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بود، وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا از ایران خواست تا میان لغو تحریم های غرب و یا وابستگی به روسیه، یکی را انتخاب کند. به رغم آن که واشنگتن به صراحت، به ابزارهای فشار اشاره می کند، اما در محافل کارشناسی از محدودیت ها در استفاده از ابزارهای تحریمی سخن می گویند.

رابرت مالی در مورد ایران، سخنان قاطعانه ای را مطرح کرد. او اشاره کرد که زمان آن فرا رسیده تا ایران به مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای باز گردد. امتناع از این گفت وگو به این معنا خواهد بود که ایران به روسیه رو آورده است. رابرت مالی تصریح کرد که هر یک روز تاخیر، شانس عقد توافق هسته ای را کمتر می کند. باید خاطر نشان کرد که هنوز، احیای توافق هسته ای ممکن نشده و حتی، میانجی گری قطر نیز تاثیر گذار نبوده است.

ند پرایس اعلام کرده که واشنگتن تلاش می کند، نیت تهران را در مورد عقد توافق درک کند. به گفته او، اگر ایران به صراحت، اعلام کند که این کار را انجام نخواهد داد، امریکا مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت.

توجهات به سوی اجلاس سه جانبه در تهران به این دلیل جلب شد که رسانه های گروهی غربی و خاورمیانه تلاش کردند، آن را به عنوان نقطه مقابل نخستین سفر اخیر جو بایدن به منطقه معرفی کنند.

روزنامه «کیهان» در تهران نوشته که ایران بار دیگر، به مرکز دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در منطقه تبدیل شده است. نشریه «جوان» دیگر نشریه ایرانی نیز ابراز اطمینان کرده که سفر پوتین و اردوغان، شکل گیری نظم جدید بین المللی را به همراه خواهد داشت و انگیزه ای برای ایجاد اتحاد علیه تحریم های امریکا و دلار خواهد شد.

پس زمینه دیگر این نشست، اتهامات کاخ سفید بود که مدعی است، تهران آماده است تا روسیه را به پهپادهای نظامی خود تجهیز کند. با این وجود، دولت امریکا ناگزیر است، اعتراف کند که هیچ مدرکی مبنی بر این که فروش پهپادهای ایران به مسکو واقعا، انجام شده، در دست ندارد.

یوری لیامین، کارشناس نظامی، خاطرنشان کرد: «احتمال اخذ برخی از اقدامات از سوی امریکا وجود دارد، اما در مجموع، امریکا با اعمال سیاست فشار حداکثری در دوره ترامپ نیز به نتیجه خاصی دست نیافت. تیم بایدن نیز همین مشی را ادامه داده و تلاش کرده است تا از فشار تحریم های موجود به عنوان چوب در مذاکرات استفاده کند».

این کارشناس می گوید: «تمامی بخش های کلیدی اقتصاد ایران تحت اعمال شدیدترین تحریم های اقتصادی امریکا قرار دارد. به رغم آن که امریکا هنوز می تواند، به طور رسمی آنها را تا حدودی گسترش دهد، اما فشار واقعی تحریم ها افزایشی نخواهد داشت».

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و روسیه ولادیمیر پوتین رجب طیب اردوغان سفر پوتین به تهران ایران و امریکا و روسیه برجام مذاکرات هسته ای


( ۱۷ )

نظر شما :