تحلیل ها و تفسیرهای غیرقابل توجیه برای تطهیر مسکو

برای محکومیت جنگ روسیه علیه اوکراین لکنت زبان نگیریم

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۰۲۴۷ اروپا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: تعارف نکنیم، منطق حمله دولت ولادیمیر پوتین به اوکراین مشابه منطق حمله حکومت صدام حسین به کویت است. لکنت زبان نگیریم و بگوییم جنگ در هر حالتی محکوم است، چه مسبب آن امریکا باشد چه روسیه چه هر جای دیگر.   
برای محکومیت جنگ روسیه علیه اوکراین لکنت زبان نگیریم

دیپلماسی ایرانی: بعد از حمله غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین شاهد تحلیل ها و تفسیرهایی برای موجه جلوه دادن یا بهتر بگوییم تطهیر روسیه برای حمله به اوکراین هستیم. تحلیل ها و تفسیرهایی که ضمن خودداری از محکوم کردن روسیه در این حمله غیرقابل توجیه، با تفسیر و تحلیل های پرطمطراق کار روسیه را توجیه می کنند و گویی جان صدها انسان بیگناهی که قربانی جاه طلبی های افراد حاکم بر روسیه می شوند، ارزش ندارد.

در عین حال عده ای نیز تا از آنها پرسیده می شود چرا حمله روسیه به اوکراین را محکوم نمی کنید، خُرده می گیرند و پرسش را با پرسش پاسخ می دهند که چرا حمله عربستان و امریکا را محکوم نمی کنید؟! در حالی که پاسخ به این پرسش بسیار ساده است، حمله هر کشوری به کشور دیگر، چه امریکا باشد چه عربستان چه روسیه، در هر حالتی محکوم است. قوی نباید خیال کند دنیا جنگل است و بر اساس قانون جنگل می تواند ضعیف را نابود کند. حالا این قوی چه امریکا باشد چه روسیه چه عربستان چه هر کشور دیگری.

دغدغه های روسیه قابل تفسیر و شاید قابل توجیه و حتی قابل فهم باشد؛ رفتارهای اوکراین و متعاقب آن غرب نیز قابل انتقاد و محل پرسش های بسیاری است. اوکراین با پشتوانه غرب روسیه را بی محابا تحریک کرد. شاید غرب نیز از اوکراین به عنوان تله برای به چالش کشیدن روسیه استفاده کرد، همه اینها شاید صحیح باشد. در یکجانبه گرایی، منفعت گرایی، تبعیض و بسیاری از رفتارهای غیراخلاقی غرب شکی نیست؛ کما این که می بینیم در استقبال از پناهندگان اوکراینی در مقایسه با پناهندگان دیگر کشورها تا چه اندازه تبعیض آمیز و نژادپرستانه رفتار کرده اند و حتی خوی بربریت از خود نشان داده اند. یا اروپایی ها در قبول عضویت اوکراین چنان شتابی به خرج داده اند که به روشنی احساس می کنیم که این شتاب بیشتر ریشه در تعصب های قومی و مذهبی دارد تا آنجا که کشوری مثل ترکیه که سال ها زودتر تقاضای عضویت در اتحادیه اروپا داده و شرایطی به مراتب بهتر که حتی شاید قابل قیاس نه تنها با کشوری مثل اوکراین، بلکه با بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست، از عضویت در اتحادیه اروپا باز می ماند، شاید بی راه نباشد که بگوییم چون ترکیه مسیحی نیست با آن این گونه رفتار می شود...

همه این نقدها درست و به جاست، اما با همه اینها به هیچ وجه دلیل نمی شود، کشوری علیه کشور دیگر لشکر بکشد صرفا به این دلیل که از جانب آن کشور احساس نگرانی می کند یا به زعم مسکو نگران گسرتش ناتو است یا به هر دلیل دیگر؛ که اگر این گونه باشد حمله رژیم بعث به رهبری صدام حسین به کویت، حمله شوروی به چکسلواکی، جنگ ها و رفتارهای امریکا در پاناما و نیکاراگوئه و کوبا و افغانستان و عراق و بسیاری از جنگ های یکجانبه دیگر هم قابل توجیه می شود. تعارف نکنیم، منطق حمله دولت ولادیمیر پوتین به اوکراین مشابه منطق حمله حکومت صدام حسین به کویت است.

اوکراین با هر نیت و تفکر و گرایشی که بر هیئت حاکمه آن حاکم باشد، و هر احساسی که مردم آن داشته باشند، کشور مستقلی است که قبل از بسیاری از کشورها، روسیه استقلال آن را به رسمیت شناخت، بنابراین حمله به آن تحت هر عنوانی محکوم است و نباید در رد و محکومیت این حمله لکنت زبان گرفت، همان طور که بسیاری از خود مردم روسیه با وجود آگاهی از رفتارهای دولت و دستگاه های امنیتی نسبت به اعتراضشان، حمله دولتشان به اوکراین را محکوم کرده اند و در برابر رفتار غیر قابل توجیه دولتشان ایستاده اند. 

لکنت زبان نگیریم و بگوییم جنگ در هر حالتی محکوم است، چه مسبب آن امریکا باشد چه روسیه چه هر جای دیگر.   

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جنگ روسیه و اوکراین روسیه و اوکراین روسیه اوکراین ولادیمیر پوتین حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین سید علی موسوی خلخالی


( ۲۲ )

نظر شما :

حسن ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
والا در حمله عربستان به یمن و این همه جنایت اسراییل آقای خلخالی نفرمودن لکنت نگیریم.جالبه.اینم از متخصص نماهای ما
حسین ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
در زمان حمله آمریکا به کشورهایی نظیر افغانستان ، عراق ، لیبی ، یوگسلاوی(سابق) و . . . نویسنده محترم و همفکرانشان نتنها به ابعاد انسانی حملات مذکور بی اعتنا بودند تأثیر مخرب عادی شدن تفکر حمله پیش دستانه و . . . بر امنیت و نظم بین الملل را هم نادیده می گرفتند.امروز چون بحث آمریکا نیست ، دیگران را به اخلاق گرایی و . . . دعوت می کنند.همه این دوگانگی در رفتار و نوشتارهای نویسنده محترم و همفکرانشان را می دانند.
خسرو ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۴
منطق حمله روسیه به اکراین (حمایت از تجزیه طلبی دونباس ) مشابه حمله صدام حسین به ایران بود یا مشابه حمله 180 سال پیش روسیه (حمایت از مسیحی های قفقاز ) به ایران بود یا مشابه حمله ارمنستان به آذربایجان در سال1990 بود در هر حال متجاوز محکوم هست خدا را شکر که دیگر همسایه روسیه نیستیم
محمد ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۳
مثل اینکه شما هم با ما تعارف دارید ، آنچه می بینیم حمایت بدون لکنت زبان از حمله روسیه و بدتر از آن ، انداختن تقصیر این اتفاق به گردن امریکاست . به فرض هم که اوکراین می خواست عضو ناتو شود ، آیا به عنوان یک کشور مستقل حق نداشت برای خود تصمیم گیری کند ؟ حمله وحشیانه روسیه به اوکراین همانقدر محکوم است که حمله امریکا به عراق و افغانستان یا حمله عربستان به یمن ، در ضمن امریکا می گوید ایران را تحریم می کنیم تا جلوی دستیابی به سلاح هسته ای را بگیریم ، روسیه هم به اوکراین حمله کرد تا جلوی عضویت این کشور در ناتو را بگیرد ، چه تفاوتی بین این دو منطق وجود دارد؟
بنده خدا ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۶
یمن
رشاش ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۹
چرا لکنت زبان بیست سال است داد میزنند و اخطار میدهد به آمریکا و ناتو سلطه طلب ظالم که روسیه هم برای خودش قدرتی جهانی است و ارث شوروی به روسیه رسیده اجازه نمیدهیم موشک های آنها در نزدیکی روسیه مستقر شود بیاد بیاوریم با انقلاب های مخملی و رنگی چگونه باعث این فاجعه شدن غربی ها اوکراین روسیه و روسیه سفید و اوکراین نسبتأ یک ملت هستند. روسیه هم برای خودش نگرانی های دارد و دیگر طرف ها باید درک کنند و همچنین درک کنند شوروی دوباره زنده شده در قالب روسیه! از زمان بیل کلینتون و بعدأ بوش پسر و بعدأ اوباما آمریکا به ۹ کشور حمله کرده و حدود ۱۱ میلیون نفر هم تو این جنگ ها کشته شدن به گفته رسانه پیک نیک ایران مربوط به حزب توده منحله. چرا روسیه هم نتواند از منافع خود دفاع کند آمریکا میتواند از آن سر دنیا خلیج خوک ها بیاید توخلیج فارس دنبال منافع خود به عراق حمله کند ولی روسیه دومین قدرت نظامی جهان نمیتواند تو مرزهای تاریخی خودش دنبال منافع خود باشد.من از روسیه دفاع میکنم پوتین حق داشت بیست سال است خواهش میکنند و فریاد میزنند!!! و درضمن برای غرب گداها این را بنویسم که عاقب اعتماد به قرارداد با غربی ها مثل سال ۹۴ که اوکراین سومین قدرت اتمی جهانی را خلع سلاح کردن و الن حتی استقلالش به خطر افتاده و نمیتواند از خود دفاع کند عاقبت فریب خوردن از غرب میشود همین آش که برای اوکراین پختن!!!
اشکان ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۳:۳۴
مواضع و اظهارنظرهای مسئولان ایران یا از سرسپردگی انهاست یا از بی اگاهی انها که هر دو بد هست
سامان ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۴
تعجب میکنم بعضی دوستان حق قانونی ما در دستیابی بر انرژی "صلح آمیز" هسته ای را با عضویت در پیمان "نظامی" ناتو مقایسه میکنن! دو چیز که دقیقا در مقابل هم قرار میگیرن، یکی صلح آمیز و دیگری شدیدا نظامی و اتفاقا بمب اتم هم در خودش داره و آمریکا با پشتوانه همین پیمان میتونه در هر کدوم از کشورهای عضو موشک های اتمی مستقر کنه، حتی ما اگر دنبال بمب اتم هم باشیم ناتو از این نظر تهدید بسیار بزرگتری برای دنیا هست چون در زیر مجموعه ناتو سندی تحت عنوان به اشتراک گذاری تسلیحات هسته ای وجود داره و به همین دلیل امروز میبینیم در بلژیک، آلمان، هلند، ترکیه و ایتالیا تسلیحات هسته ای آمریکا به اشتراک گذاشته شده اند. هر قدم گسترش ناتو به معنی گسترش تسلیحات ممنوعه اتمی خواهد بود. ضمن اینکه در مورد اوکراین تعهد غرب در عدم گسترش به شرق هم وجود داره که قانونا حق عضویت در ناتو را از اوکراین میگیرد، در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ما، هیچ وقت همچین تعهدی وجود ندارد و ما قانونا میتوانیم از این انرژی برای مصارف صلح آمیز استفاده کنیم.
ناراضی وضع موجود ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۴
همینا طی بیست سال پیش دکترین جنگ پیش دستانه به منظور مداخله حقوق بشری را توجیه و بزک میکردند. میشه لکنت که هیچ ،زبان به کام بگیرید