زنگ هشدار به اعراب

ایران هسته ای خواهد شد، چه با مذاکره چه بی مذاکره

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۵۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
، ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای قرار دارد و مذاکرات وین پوششی برای ایران خواهد بود، ایران به پروژه خود در منطقه ادامه خواهد داد و آمریکا و کشورهای غربی اقدام چندانی برای بازداشتن نظام ایران انجام نخواهند داد، این نکته ای است که کشورهای عربی باید بفهمند و محاسبات خود را بر اساس آن قرار دهند.
ایران هسته ای خواهد شد، چه با مذاکره چه بی مذاکره

نویسنده: السید زهره

دیپلماسی ایرانی: چند روز گذشته درباره بیانیه مهمی صحبت کردم که هفت نفر از مسئولان ارشد و مسئولان سابق نظامی و سیاسی آمریکایی درباره مذاکرات جاری در وین درباره توافق هسته ای با ایران صادر کرده بودند و اینکه چگونه ممکن است این توافق صرفا پوششی شود تا ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود و اینکه دیپلماسی هرگز به موفقیت نخواهد رسید، اگر ایران اطمینان حاصل نکند که ممکن است بهای بسیار سنگینی پرداخت کند

در توضیح مقصود آنها، این بیانیه می گوید برای اینکه دیپلماسی در حل این بحران موفق شود، مساله بسیار مهم این است که ایران واقعا از این نگران باشد که اگر به آنچه انجام می دهد و برنامه هسته ای به شیوه فعلی ادامه دهد، ایالات متحده هرگز در استفاده از قدرت نظامی علیه آن تردید به خود راه نخواهد داد.

کسانی که این بیانیه را صادر کرده اند، بر این باورند که چالش واقعی این است که آمریکا چگونه در نگاه رهبران ایران اعتبار خود را بازیابد؟ یعنی چگونه ممکن است که رهبران ایران عملا احساس نگرانی کنند و از جدیت آمریکا در استفاده از قدرت نظامی اطمینان حاصل کنند. این بیانیه می گوید برای اینکه این مساله محقق شود، کلمات ظاهری و تهدیدهای لفظی همچون تمام گزینه ها روی میز است، هرگز کافی نیست.

در این چارچوب این بیانیه می گوید که مساله بسیار مهم این است که دولت بایدن گام های عملی را بردارد که سبب شود ایران عملا اطمینان حاصل کند که ادامه شیوه فعلی ممکن است منجر به نابودی تمام زیرساخت های هسته ای شود که در طول سه دهه گذشته احداث کرده است. از جمله گام های عملی، تجهیز کشورهای همپیمان به تجهیزات و توانمندی های دفاعی لازم برای مقابله با هرگونه واکنش انتقام جویانه ایران و نیز بیان آمادگی برای هدف قرار دادن نیروهای وابسته به ایران در منطقه است.

دولت بایدن هرگز این گونه خود را به ایران نشان نخواهد داد که می تواند به آن ضربات دردناکی وارد کند و اینکه هرگز از همپیمانان آمریکا به شکلی که بیانیه خواستار آن شده حمایت نخواهد کرد. دولت بایدن هرگز چنین کاری را نخواهد کرد، زیرا قادر به این کار نیست، همچنین خواهان چنین کاری نیست، یعنی خواهان بازداشتن ایران به شیوه ای که بیانیه می خواهد نیست و نیز خواهان ایستادن در کنار همپیمانانش آن طور که لازم است، نیست.

واقعیت امر این است که دولت بایدن تمام نشانه ها و علائم ممکن را به ایران نشان داده که جدی نبودن آن در مقابله با ایران یا بازدارندگی در برابر آن مورد تاکید قرار می دهد.

این در حالی است که دولت بایدن خیلی به پروژه توسعه طلبانه ایران در منطقه اهمیت نمی دهد و هیچ جدیتی در رویارویی با آن از خود نشان نمی دهد. به همین سبب، مفاد این بیانیه را می توان به عنوان زنگ هشدار به کشورهای عربی قلمداد کرد اگر همچنان به زنگ های هشدار نیاز داشته باشند.

آنچه بیانیه درباره آن هشدار می دهد، حتما رخ خواهد داد، ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای قرار دارد و مذاکرات وین پوششی برای ایران خواهد بود، ایران به پروژه خود در منطقه ادامه خواهد داد و آمریکا و کشورهای غربی اقدام چندانی برای بازداشتن نظام ایران انجام نخواهند داد، این نکته ای است که کشورهای عربی باید بفهمند و محاسبات خود را بر اساس آن قرار دهند.

منبع: اخبار الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران هسته ای مذاکرات وین خاورمیانه ایران و امریکا جو بایدن


( ۳۵ )

نظر شما :

خسرو ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۹
ایران به قدرت هسته ای تبدیل شده است و با توجه به اینکه قدرت هسته ای ایران ، امریکا را تهدید نمی کند - امریکا با آن کنار خواهد آمد و لیکن باید به همسایه ها اطمینان بدهیم که قدرت ایران به ضرر آنها نخواهد بود و در ضمن مهمتر اینکه خودمان هم به قدرتمان باور کنیم
زیتون ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۹
گام های عملی، تجهیز کشورهای همپیمان به تجهیزات و توانمندی های دفاعی لازم برای مقابله با هرگونه واکنش انتقام جویانه ایران .....خوب بهتر اول امریکا از این تجهیزات و توانمندیها برای خودش استفاده کنه که از افغانستان و عراق فرار نکنه و جون سربازهاش حفظ بشه .....بهتره ایران تا میتونه امریکا را در خاورمیانه معطل کنه تا چین اقتصادش بزنه جلو .....مردم چین اخلاقی تر هستن....
ابراهیم قدیمی ۱۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۶
زمانی که از عمل بدون خدشه به موافقت های جهانی ومصوبات شورای امنیت کشورهای صاحب قدرت جهانی نتیجه ملموسی جز اتلاف وقت و خروج بی دلیل و تحریم های اقتصادی حاصل نگردد کشورها موظف به پی گیری ابزارهای با قدرت بالا خواهند بود۔ اسان ترین وارزان ترین وبا قدرت ترین در شرایط فعلی قدرت هسته ای است۔چرا ایرا ن با خروج بدون دلیل از برجام امریکا واعمال تحریم وبلوکه کردن حساب های بانکی نباید دنبال ان برود۔نه ایران که همه کشورها باید دتبال سلاح هسته ای باشند۔عدم توجه به این نیاز ملموس بی توجهی به نیازملی است۔سلاح هسته ای باید همگانی شود تا جنگ درجهان با ترس بسیار بیشتری صورت گیرد و ناو های هواپیمابر متوقف شوند۔
ناشناس ۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۸
بیشتر از اینکه اعراب دشمن ایران باشن اتراک دشمن ایرانن نگاهی به نقشه های اردوغان و علی اف بندازید
خسرو ۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۷
اکراد تجزیه طلب بیشتر دشمن ایران هستند