اجبار امریکا در بازبینی سیاست های تسلیحاتی خود

پهپاد، قدرت نوظهوری که ایران را پیش انداخته است

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۲۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
در حالی که سطح و حجم مداخلات نظامی چین، روسیه و ایران در قیاس با اوج دوران جنگ سرد پایین‌تر است اما در جهانی چندقطبی، خطر فزاینده کنش‌های گسست‌آور توسط این بازیگران دولتی و نیابتی‌هایشان مستلزم نوعی از بازدارندگی است که ویژگی آن راهکارهای نیرومند فناورانه‌ای است که تنها می‌تواند از یک رویکرد و سیاست هوشمند سازگارشونده سر برآورد.
پهپاد، قدرت نوظهوری که ایران را پیش انداخته است

نویسنده: آر. کلارک کوپر (R. Clarke Cooper)

دیپلماسی ایرانی: آمریکا و شرکای امنیتی‌اش منتظر «بازبینی وضعیت جهانی» (Global Posture Review) از سوی دولت جو بایدن و همچنین گسترش احتمالی رویه‌های همکاری امنیتی، بازبینی‌های گسترده کنگره و بازنگری در سیاست انتقال تسلیحات متعارف (CAT) هستند.

هم‌زمان، دولت های ضدغربی در پکن، مسکو و تهران مشتاقانه در پی فرصت هستند تا در هر منطقه‌ای که واشنگتن قصد کاهش یا گسترش همکاری‌های امنیتی‌ یا کاهش حضورش را دارد، اختلال ایجاد کنند. دسترسی آسان به فناوری‌های تجاری کم‌هزینه، اما مؤثر، این تهدید را جدی‌تر هم می‌کند.

برای اینکه آمریکا بتواند در این جهان چندقطبی نقش رهبری‌اش را حفظ کند و برای جایگاه جهانی‌ خود برنامه‌ریزی کارآمدی داشته باشد، باید طرز فکر مبتنی بر روش جنگ سرد را کنار بگذارد، بوروکراسی را کاهش دهد و از گسترش فرآیندهایی که به همکاری‌های امنیتی آسیب می‌زند، خودداری کند.

برای درک گسترش سریع تهدیدها علیه آمریکا، کافی است به رشد برنامه پهپادهای نظامی ایران در سال‌های اخیر توجه کنیم، فناوری‌ای که گروه‌های تحت حمایت ایران نیز در درگیری‌های مختلف منطقه‌ای از آن بهره‌مند می‌شوند. استفاده روزافزون ایران از این فناوری، به‌ویژه پهپادهای «انتحاری» یا «کامیکازه» که به سمت اهداف خود پرواز می‌کنند و منفجر می‌شوند، به سامانه یکپارچه پدافند هوایی و فناوری سامانه‌های ضدهواپیمای بدون سرنشین (C-UAS) نیاز دارد. شرکای منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه برای پیشگیری از تهاجم ایران نیازمند تجهیزات روزافزون هستند، از فرصتی برای خریداری این سامانه از دولت آمریکا استفاده خواهند کرد.

تشکیلات امنیتی آمریکا از دیرباز به این آگاهی رسیده است که دشمنانی مانند چین و ایران به دنبال آن دسته از فناوری‌های تجاری در دسترس هستند که می‌تواند پرسنل ایالات متحده را تهدید کند، به دفاع هوایی متحدان و شرکای آمریکا نفوذ کند و به طور کلی ثبات منطقه را به چالش بکشد. اما آمریکا هنوز فرصت بهینه‌سازی رویکردش را دارد.

به عنوان بخشی از سیاست جدید انتقال تسلیحات متعارف (CAT)، دولت بایدن با هدف محافظت بیشتر از منافع آمریکا در حال بررسی طولانی‌ کردن فرآیندهای بوروکراتیک برای فروش تسلیحات است– اما این اقدام ناخواسته جایگاه اصلی صنایع هوا – فضا و دفاعی آمریکا در بازار جهانی را از بین می‌برد. طولانی کردن فرآیندهای اداری فروش و انتقال تسلیحات نظامی خطر واگذاری فضای همکاری امنیتی به دشمنان آمریکا را به دنبال دارد.

همکاری‌های امنیتی ایالات متحده از دیرباز تسهیل فروش تسلیحات، برگزاری آموزش و تمرینات نظامی، توسعه قابلیت همکاری بین متحدان و شرکا و تقویت توانمندی‌های دفاعی حاکمیتی شرکای امنیتی را شامل می شود. همه این تلاش‌ها باید با شتابی آگاهانه عمدی ادامه یابد، اما در دنیای پساجنگ سرد، آمریکا دیگر انحصار فروش تسلیحات با مزیت آشکار فناورانه در همه زمینه‌ها را ندارد.

در سال‌های اخیر، توانمندی‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی در کانون توجه تولید‌کنندگان پهپادهای چینی قرار گرفت و به گفته‌ جو دانفورد (Joe Dunford)، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال 2018، «هر کشوری که در زمینه‌ هوش مصنوعی برتری رقابتی داشته باشد و بتواند سیستم‌هایی را به میدان بیاورد که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به‌خوبی می‌تواند از برتری رقابتی همه‌جانبه برخوردار باشد.»

با ورود هوش مصنوعی به عرصه‌ تولید پهپادها و و سامانه‌های یکپارچه پدافند هوایی، موضوع امنیت متحدان و شرکای آمریکا بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. آمریکا برای حفظ جایگاهش به عنوان «شریک منتخب» در میان متحدان و شرکایش باید همکاری با آنها در قالب مشارکت‌های چندجانبه، مانند مانند پیمان دفاعی سه جانبه AUKUS بین ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا را افزایش دهد.

آمریکا همچنین می‌تواند با هدف افزایش توانمندی‌های مشترک به گسترش سایر برنامه‌های مشترک در زمینه فناوری‌های نوظهور بپردازد، به شرکای امنیتی‌اش در زمینه‌ی سازگاری با بروزرسانی سیاست صادرات هواپیماهای بدون سرنشین کمک کند و از ایجاد و توسعه‌ سامانه‌های یکپارچه پدافند هوایی در این کشورها حمایت کند.

منبع: شورای آتلانتیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا جو بایدن دولت بایدن پهپاد تکنولوژی موشکی


( ۳۴ )

نظر شما :

زیتون ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵
.استرالیا خط قرمز ماست....ایران و چین باید استرالیا را بین خودشون تقسیم کنن....کسی هم که نمیخواد قبول کنه می تونه گورش را از استرالیا گم کنه بره همون کشور اصلیش .....بهتره برای مشروعیت بخشی به حمله به استرالیا ایران و چین با بومیان استرالیا تماس برقرار کنن و پیمان برادری ببندن....
اشکان ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۵
قدرت ایران تاریخ و پیشینه و فرهنگش هست که از کل خاورمیانه سر هست هر روز در تلویزیونهای ترکیه که مدعی ارمانهای والا و مدرنیته هست میبینم قتلهای ناموسی و قبیله ای را و دزدی و وحشی گری ها را بقیه کشورها که اصلا جای صحبت ندارند و حتی خود تاریخدانان ترکیه نیز خرد و بضاعت عقلی اردوغان را در مورد سخنان اردوغان مبنی بر بازگشت به مرزهای تاریخی ککه همواره جغرافیای کنونی ترکیه یا بخشی از ایران بوده یا روم باستان یا حکومت اموی و عباسی .تکنولوژی وارداتی محدود نمیتواند نقطه قوت باشد چنانچه وزنه موشکی ایران با انتقال تکنولوژی موشکی از چین به عربستان بیرنگ شد و این مقالات غربی تنها برای اولا ایجاد فضای منفی علیه کشور ما و دوما ایجاد اعتماد بنفس کاذب برای ما میباشند و صرفا جنبه محک زنی عقل ما میباشند بی تعارف بگوییم ایران توانایی تولید چیپ کارت ملی مردم کشورش را نیز ندارد و چیپ از خارج وارد میکند که یک باگ و حفره اطلاعاتی بسیار بسیار بسیار بزرگ هست چه برسد به ساخت پهپاد و حتی ترکیه با پهپادهایی که لرزه بر جان به اصطلاح ابرقدرت روسیه انداخته بدون قطعات و سخت افزار و نرم افزار های خارجی چیزی برای گفتن در این میدان فراخ ندارند و اگر قطعات اپتیک شرکتهای کانادایی و موتورهای شرکتهای اتریشی که از قضا سهامداران عمده ان شرکتها نیز شرکتهای آمریکایی وابسته به پنتاگون هستند وارد نشوند ایران با قطعات چینی از ترکیه پیش خواهد افتاد
خسرو ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰
به مهندسین سازنده پهپادهای کشورمان آفرین و خسته نباشید می گوییم همانطور که امریکا میخواهد با کمک به موقع به متحدانش ، نفوذ جهانی اش را ادامه دهد -- ایران هم باید علاوه بر حزب الله و انصارلله یا حشد الشعبی ، باید با چند کشور همسایه و دوست یک اتحاد واقعی وهمیشگی بنا کند که از مواهب اقتصادی و تجاری و سیاسی و امنیتی چند جانبه استفاده نماید تصورات نادرست تنهایی استراتژیک یا نژاد برتر یا مردم نابغه برای ایران و ایرانی نان و آب نمی شود باطرح معیارهای مناسب برای اتحاد به نظر میرسد که عراق وآذربایجان وسوریه و لبنان و ترکیه و پاکستان ( فرهنگ و اقتصاد ) در رتبه نخست گروه کشورهایی هستند که قابلیت جذب با ایران را دارند با کنار گذاشتن تفاوت ها که در مقایسه با اختلافات بین کشورهای اتحادیه اورپا ناچیز هستند
جمال ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۱
زنده بادسپاه
جمال ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۴
بهتره به گوگل وسایت ها وفیلم ها نگاه کنی در رزمایش اخر سپاه پهپاد ما با استفاده از هوش مصنوعی خودشو به هدف رسوند واز دست پدافندهم فرار کرد