با وجود بدبینی ها و تهدیدی اسرائیل

به اعتقاد مسکو با توافق ایران و آژانس، مذاکرات وین خوب پیش می رود

۰۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۵۵۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مذاکره کننده ارشد روسیه در وین باور دارد که توافق پیرامون ضبط دوربین ها در کرج یک پیشرفت واقعی است و کمک بسیار مهمی به مذاکرات هسته ای وین خواهد کرد. او معتقد است که بدین ترتیب، عامل مشکل زا از میان رفته و بدین ترتیب، روند آرام مذاکرات تضمین می شود.
به اعتقاد مسکو با توافق ایران و آژانس، مذاکرات وین خوب پیش می رود

دیپلماسی ایرانی: در روز 15 ماه دسامبر، رافائل گروسی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص توافق های حاصل با ایران در رابطه با برخی از نکات اساسی مرتبط با راستی آزمایی آژانس در ایران گزارشی را ارائه کرد.

از ادامه تعامل ها در مورد مسائل ضمانتی و از جمله، تبادل اطلاعات و ارتباط کارشناسان، دسترسی به اطلاعات ضبط شده در دوربین های آژانس برای تحلیل و مهم تر از همه، نصب مجدد دوربین ها در تاسیسات سانتریفیوژها در کرج سخن در میان است. تمامی این موارد در بازه زمانی توافق شده انجام خواهند شد.

در وزارت امور خارجه روسیه از این توافق ها استقبال کرده و از تمایل دو جانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران برای ادامه همکاری ها در چارچوب پروتکل الحاقی حمایت کردند. در مسکو باور دارند که در حال حاضر، مهم این است که انگیزه ای برای ادامه مذاکرات وین ایجاد شود. در مسکو امیدوار هستند که با تلاش های مشترک تمامی طرفین ذی نفع و با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر مشکلات در اجرای توافق هسته ای غلبه کرده و تنش های پیرامون برنامه هسته ای ایران فروکش کند.  

در اسرائیل، در خصوص مذاکرات هسته ای تردید بسیاری دارند. برای نمونه نشریه «جروزالم پست» می نویسد که مقاله های منتشر شده در خصوص مذاکرات با ایران بسیار نگران کننده هستند. بار دیگر، تهدیدهایی مبنی بر تشکیل نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح است که طی آن، ایران را به دلیل عدم دادن اجازه به آژانس برای نظارت بر توسعه برنامه هسته ای اش محکوم کنند. امریکا و دیگر کشورها به سازش رسیده اند و برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط به صورت نظری امکان دسترسی به اطلاعات ضبط شده در برخی از تاسیسات هسته ای ایران داده می شود. از این رو، مذاکرات هسته ای در وین ادامه دارند.

مذاکرات میان قدرت های جهانی و ایران از دو هفته پیش آغاز شده است. به گفته دیپلمات های غربی، هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. نشریه «وال استریت ژورنال» می نویسد که چند روز بعد از ازسرگیری مذاکرات هسته ای، ایران توافق جدیدی را پیشنهاد کرد که در راستای کاهش تحریم هاست. هنوز، پیشرفتی حاصل نشده است. ایران روی اجرای مطالبات حداکثری خود پافشاری دارد و اروپایی ها هیچ یک از این مطالبات را هنوز نپذیرفته اند.

مذاکره کننده ارشد روسیه در وین باور دارد که توافق پیرامون ضبط دوربین ها در کرج یک پیشرفت واقعی است و کمک بسیار مهمی به مذاکرات هسته ای وین خواهد کرد. او معتقد است که بدین ترتیب، عامل مشکل زا از میان رفته و بدین ترتیب، روند آرام مذاکرات تضمین می شود.

اما، نشریه «جروزالم پست» تصریح می کند که چنین سازشی نتیجه ای به همراه نخواهد داشت و از این رو، احتمال دارد، ایرانی ها آن را نقطه ضعف دیگر شرکت کنندگان در توافق هسته ای بدانند. غرب مانند سابق، به ایران این فرصت را می دهد تا با موافقت با امتیازات، یک پیروزی آسانی به دست آورند.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران و آژانس ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا احیای برجام بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام ایران و امریکا و اسرائیل بازگشت امریکا به برجام ایران و اروپا


( ۳ )

نظر شما :