ایران بر حل نهایی مساله آژانس اصرار دارد

مذاکرات وین در بن بست

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۴۷۶۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
طرف ایرانی شرایط جدیدی برای متن مورد مذاکره ارائه کرده که هم ایالات متحده آمریکا و هم مذاکره‌کنندگان اروپای غربی آن را غیرقابل قبول دانسته‌اند. به نظر می رسد هیچ راهی برای خروج از این وضعیت آشفته وجود ندارد.
مذاکرات وین در بن بست

نویسندگان: اشتفان لوون اشتاین و کریستیان میر

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات وین درباره بازگشت به توافق هسته ای با ایران فعلا به بن بست رسیده است. طرف ایرانی شرایط جدیدی برای متن مورد مذاکره ارائه کرده که هم ایالات متحده آمریکا و هم مذاکره‌کنندگان اروپای غربی آن را غیرقابل قبول دانسته‌اند. به نظر می رسد هیچ راهی برای خروج از این وضعیت آشفته وجود ندارد.

تهران در آخر هفته هیچ نشانه ای از تسلیم نشان نداد و بیانیه انتقادی آلمان، فرانسه و بریتانیا را به عنوان "غیرسازنده" رد کرد.

علاوه بر این، به زودی انتخابات کنگره در آمریکا برگزار می شود. این امر نه تنها دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده را از آزادی سیاسی برای هرگونه امتیازدهی محروم می کند، بلکه گزینه های قانون گذاری را نیز مسدود می کند، حتی اگر توافقی در کوتاه مدت حاصل شود.

با این حال، اظهارات همه طرف‌ها امکان تلاش دیگری را در آینده برای احیای برجام باز می‌گذارد. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این کشور اکنون دارای بیش از 55 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص حدود 60 درصد است. این مقدار برای ساخت بمب اتمی پس از یک مرحله غنی‌سازی تا 90 درصد کافی است. علاوه بر این، ایران همکاری با آژانس را به میزان قابل توجهی محدود کرده و این سازمان به مدت سه ماه هیچ آگاهی در مورد تولید سانتریفیوژهای جدید مورد استفاده برای غنی سازی اورانیوم نداشته است.

ایران همچنین برای ماه‌ها تعهدات اولیه‌ای را که به‌عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دارد، با «عدم پاسخگویی یا ارائه پاسخ های غیرمعتبر به لحاظ تکنیکی» به سؤالات جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای قبلی (قبل از سال 2002) را نقض کرده است. این نکته می تواند دلیلی باشد که ایران تمام تلاش خود را به عمل می آورد تا این مسائل را از روی میز حذف کند. در تهران می گویند که این رویه جدید انگیزه سیاسی دارد. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که منبع این اطلاعات، مدارکی است که سرویس‌های اسرائیلی ضبط کرده و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌اند. با این حال، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می گویند که آثار هسته‌ای را در ایران کشف کرده‌اند، هرچند اقدامات قابل ‌توجه تخریب و تسطیح زمین در مکان‌های مشکوک حاکی از تلاش‌ها برای پنهان‌کاری است. اگر آژانس وین نمی خواهد اعتبار خود را به عنوان یک کنترل کننده منع اشاعه به خطر بیندازد، نمی تواند سوالات خود را فدای یک معامله سیاسی کند. به همین دلیل، کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند سوالات آژانس را به عنوان یک ابزار چانه‌زنی برای برجام بپذیرند.

در اسرائیل، بیانیه انتقادی کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفت. یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه از این سه کشور به‌خاطر "موضع قوی"شان تشکر کرد. لاپید گفت که اسرائیل یک "گفت وگوی محتاطانه و فشرده" با اروپایی ها داشته و "اطلاعات محرمانه و به روزی در مورد فعالیت های ایران در تاسیسات هسته ای را به آنها ارائه کرده است." او اعلام کرد که این موضوع را با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز در میان می گذارد. 

منبع: فرانکفورتر آلگامنیه سایتونگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای اطلاع خوانندگان دیپلماسی ایرانی منتشر شده است.

کلید واژه ها: ایران و اروپا ایران و روسیه ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آژانس ایران و آژانس انرژی اتمی ایران و اسرائیل


( ۴ )

نظر شما :