ایران و آمریکا به دنبال سازش

احیای توافقی که ترامپ خراب کرد

۰۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۹۸۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سه سال و نیم از خروج یک جانبه دولت دونالد ترامپ و ناکارآمد شدن توافق هسته ای گذشته است. هم اکنون می توان گفت خروج هر چه سریعتر از بن بست توافق هسته ای برای جامعه بین المللی یک امر ضروری است.
احیای توافقی که ترامپ خراب کرد

دیپلماسی ایرانی: گسترش برنامه های هسته ای در خاورمیانه بدون شک کل جهان را تهدید خواهد کرد. توافق هسته ای ایران در سال 2015 برای جلوگیری از پیدایش چنین بحرانی امضا شده است. سه سال و نیم از خروج یک جانبه دولت دونالد ترامپ و ناکارآمد شدن توافق هسته ای گذشته است. هم اکنون می توان گفت خروج هر چه سریعتر از بن بست توافق هسته ای برای جامعه بین المللی یک امر ضروری است.

روز بیست و نهم ماه نوامبر پس از گذشت پنج ماه برای نخستین بار مذاکره برای احیای توافق هسته ای از سر گرفته می شود. گذشته از ایران و آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه که این توافق را امضا کردند، در مذاکره احیای توافق هسته ای حضور خواهند داشت. مذاکره احیای توافق هسته ای از ماه آوریل به طور متناوب برگزار شده ولی با این حال از ماه ژوئن به علت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به حالت تعلیق در آمده است. ادعاهای ایران و آمریکا همچنان بسیار بزرگ است ولی امیدواریم که هر دو طرف برای ثبات منطقه به دنبال سازش باشند.

ایران خواستار لغو همه تحریم هایی است که در زمان دولت ترامپ اعمال شده است. ایران همچنین در واکنش به تحریم های آمریکا تعهدات توافق هسته ای را نقض کرده است. هم اکنون ایران بر خلاف تعهدات توافق هسته ای بیش از هفده کیلوگرم اورانیوم با غنای شصت درصد در اختیار دارد. همچنین ایران بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای این کشور را محدود کرده است. در صورتی که ایران به تعهدات توافق هسته ای پایبند بود، به یک سال زمان برای ساخت بمب اتمی نیاز داشت. اما هم اکنون برخی از کارشناسان بر این باورند که زمان لازم برای ساخت سلاح اتمی به علت پایبند نبودن ایران به تعهدات توافق هسته ای به یک ماه کاهش یافته است.

ممکن است توسعه برنامه های هسته ای ایران یک تاکتیک برای دامن زدن به بحران و گرفتن امتیاز از آمریکا باشد، ولی با این حال این یک تاکتیک بسیار خطرناک است. توسعه بیشتر برنامه های هسته ای ایران ممکن است به وضعیت غیر قابل پیش بینی مانند حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران منجر شود. گذشته از مسائل هسته ای، آمریکا در نظر دارد توسعه موشکی ایران و حمایت این کشور از گروه های مسلح در نقاط مختلف خاورمیانه را محدود کند. اما از آنجا که آمریکا تحریم ها علیه ایران را دنبال می کند، بدون شک تلاش آمریکا برای رفع این نوع نگرانی ها با واکنش منفی ایران رو به رو خواهد شد.

منبع: آساهی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: احیای برجام مذاکرات وین مذاکرات هسته ای مذاکرات ایران و امریکا خروج امریکا از برجام ایران و امریکا دولت جو بایدن دولت دونالد ترامپ


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹
حیرت من از عملکرد پرزیدنت ترامپ در مورد برجام وخارج شدن غیر قانونی امریکا از برجام که قطعنامه شورای امنیت است نیست۔سوابق فعالیت های اقتصادی ومدیریتی قبلی پرزیدنت ترامپ مشخص است۔۔حیرت من از ضعف حیرت اور مدیریت کشورهای دیگر جهان در پاسخ مثبت به تحریم های غیر قانونی امریکا در مورد بلوکه کردن نقدینگی حاصل از تجارت قانونی ایران باانها ومعاملات تجاری قانونی انها بدون داشتن هرگونه مجوزی از شورای امنیت ویا دادگاهی بین المللی است۔این همه ضعف در مقابل امریکا حیرت اور است۔شما در هر کشوری سپرده بانکی ناشی از فعالیت اقتصادی سالم وحتی ناسالم هیچ شخصی را بدون مجوز دادگاهی یا ارگان مسئولی نمی توانید بلوکه کنید۔اگر دادگاهی یا ارگان مسئولی بلوکه کند هزینه روز مره اورا از منابع سالم بانک باید برطبق مبلغ تعیین شده پرداخت کند۔تشخیص سالم یا ناسالم بودن با دادگاه است۔اگر چنین است نقل وانتقال پولی بین المللی جهان دارای ایرادات بزرگی است که باید مرتفع گردد۔