آنکارا کاری می تواند بکند؟

آمادگی ترکیه برای حل بحران لبنان با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۷۷۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنکارا آماده است همچنان از لبنان برای عبور از چالش های اقتصادی حمایت کند. بحران اقتصادی لبنان به فقر سه چهارم مردم این کشور و سقوط ارزش پول آن در حدود نود درصد منجر شده است.
آمادگی ترکیه برای حل بحران لبنان با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

نویسنده: کریم شهایب 

دیپلماسی ایرانی: ترکیه اعلام آمادگی کرده است از گفت وگو برای حل بحران در روابط لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حمایت کند.

وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاوش اوغلو، برای حمایت از مذاکرات بین لبنان و چندین کشور حوزه خلیج فارس، اعلام آمادگی کرده است تا این اختلاف دیپلماتیک برطرف شود. چاوش اوغلو پس از ملاقات روز سه شنبه خود با وزیر امور خارجه لبنان، عبدالله بو حبیب، گفت: به خاطر بحران پیش آمده در روابط لبنان و کشورهای منطقه خلیج فارس، اندوهگین شده ایم و امیدواریم این بحران از طریق احترام متقابل، گفت وگو و راهکارهای دیپلماتیک، برطرف شود. وی افزود که برای انجام مسئولیت های خود در این زمینه آماده ایم.

جرقه این بحران توسط ویدیویی منتشر شده از مصاحبه جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان زده شد. او در مصاحبه خود، از جنگ کشورهای عضو ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در برابر شورشیان حوثی در یمن انتقاد کرد. در واکنش به انتقادات او، عربستان سعودی، امارات، کویت و بحرین سفرای خود را از بیروت فراخواندند و سفرای لبنان را اخراج کردند. همچنین عربستان سعودی واردات هر گونه کالا از لبنان را ممنوع کرد.

مقامات لبنان مذاکره با همتایان سعودی خود را خواستار شدند و قطر نیز برای میانجیگری بین ریاض و بیروت اعلام آمادگی کرد. اما، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شاهزاده فیصل بن فرحان، گفت: در حال حاضر، مذاکره با دولت لبنان، سودی به همراه نخواهد داشت.

او در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری فرانسه 24 گفت: «باید برای اجرای اقدامات لازم برای نجات لبنان از سیطره حزب الله و در نتیجه، کنترل ایران، گروه های سیاسی بیشتر تلاش کنند.»

چاوش اوغلو با رئیس جمهوری، میشل عون، رئیس مجلس نبیه بری، وزیر اقتصاد و دارایی لبنان، امین سلام ملاقات کرد و با نخست وزیر، نجیب میقاتی نیز ملاقات و گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنکارا آماده است همچنان از لبنان برای عبور از چالش های اقتصادی حمایت کند. بحران اقتصادی لبنان به فقر سه چهارم مردم این کشور و سقوط ارزش پول آن در حدود نود درصد منجر شده است.

چاوش اوغلو پس از ملاقات خود با رئیس جمهور عون گفت: پس از انفجار بندر بیروت، به لبنان سفر کردم و کمک مالی 5 میلیون دلاری در اختیار دولت قرار دادم. همچنین در مورد بازسازی بندر بیروت و ارائه کمک های درون ساختاری و فرا ساختاری گفت وگو و اعلام آمادگی کردیم.

چاوش اوغلو گفت: ترکیه نسبت به افزایش واردات خود از لبنان علاقمند است و ماه گذشته، ترکیه 60 تن مواد غذایی برای ارتش فقر زده لبنان فرستاده است.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه لبنان حزب الله لبنان ترکیه و لبنان مولود چاووش اوغلو کشورهای عربی خلیج فارس


( ۵ )

نظر شما :

ایران دوست ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۱
به زودی شاهد ایجاد شاخه های داعش و النصره و... در لبنان هم خواهیم بود و ترکها تروریستها راربعد از سوریه و لیبی به لبنان هم صادر خواهند کرد. در حال حاضر بزرگترین بخش صادرات ترکیه، صادرات تروریست است!
فدوی ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۹
یک لبنان کوچک و این همه مداخله گر . مخصوصا که نخود تمام آشهای خاورمیانه و شمال آفریقا هم سر و کله اش پیدا شده . و جالب اینجاست که همه همزمان نگران لبنان هستند و اصلا هم قرار نیست بار خودشان را ببندند . لبنان دو بازیگر منطقه ای اصلی یعنی ایران و عربستان و یک بازیگر اصلی فرامنطقه ای یعنی فرانسه دارد . بقیه میایند که بروند .
ناشناس ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۰
ترکیه نه قصدش حل بحرانه لبنانه نه کمک به لبنان دنبال حمایت از ترکمنهای مهاجر به لبنانه که تو لبنان هم بحثهای قومی قبیله ای رو باز کنه
به ایران دوست ۰۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۵
افغانستان و جا انداختی تروریستهای داعش و کی از سوریه منتقل کرد افغانستان ؟ تروریستهای همتبار اویغوریش و کی منتقل کرد افغانستان ؟