آشوب در انتظار کودتاچیان

اسرائیل در پس کودتای سودان است؟!

۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۲۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
بعید نمی‌دانیم شاهد کودتایی‌ای علیه کودتای البرهان و چه بسا به رهبری «عبد الرحمن سوار الذهب» دیگری باشیم که طرفدار ملت خود و هویت عربی و اسلامی آن است و عرصه را از تمام این سازش‌کاران پاک می‌کند و سودان را به جایگاه خود به عنوان کشوری دارای وزن در قاره آفریقا و جهان عربی و اسلامی بازمی‌گرداند.
اسرائیل در پس کودتای سودان است؟!

دیپلماسی ایرانی: آیا آمریکا و اسرائیل در ورای کودتای دوم البرهان قرار دارند حتی اگر در ملاء عام آن را رد کنند؟ چرا شکست او و پیروزی ملت سودان را بعید نمی‌دانیم؟ آیا  یک کودتای «اصلاحی» را به رهبری «عبد الرحمن سوار الذهب» دیگر پیش بینی می‌کنیم؟ چگونه و چه زمانی؟

ژنرال عبدالفتاح البرهان روز دوشنبه کودتای دوم خود در سودان را رهبری کرد. این کودتا قابل پیش بینی بود زیرا دوگانه البرهان و حمیدتی در حکومت خواستار تحویل قدرت به غیرنظامی‌ها و اجرایی کردن بندهای سند قانون اساسی نیستند و آقای حمدوک، نخست وزیر و تمام تیم او را دستگیر کردند؛ زیرا آنها با تایید این کودتا مخالفت کردند و از حق خود برای تقسیم قدرت و اجرایی کردن سند ذکر شده کوتاه نیامدند.

مسئله قابل توجه در این میان این بود که این کودتا با حضور جفری فلتمن، فرستاده آمریکا در شاخ آفریقا هم زمان بود. فلتمن بزرگترین حامی اسرائیل، یکی از طراحان جنگ خونین در سوریه و معامله قرن و بی‌ثبات کننده امنیت در لبنان و ثبات آن و رهبر توطئه علیه حزب الله و محور مقاومت در لبنان است.

نیروهای کودتاچی اعلامیه آزادی و تغییر انقلاب غیرنظامی در سودان را در سال 2019 رهبری کردند و قرار بود در ماه آینده پس از اتمام دوره رهبری شورای حاکمیت از سوی ژنرال البرهان قدرت را در دست بگیرند؛ اما البرهان این کودتا را با حمایت فلتمن و اسرائیل رهبری کرد و بر قدرت سیطره پیدا کرد و خود را حاکم سودان خواند.

کسی که به سند قانون اساسی کشور متعهد نمی‌ماند، با بنیامین نتانیاهو دیدار می‌کند، با حکومت نژادپرست اسرائیل در فلسطین اشغالی روابط کشورش را عادی سازی می‌کند، ارتش سودان را به ارتش مزدوران تبدیل می‌کند و وارد جنگ یمن می‌شود و همراه با حمیدتی، مسئول قتل عام دارفور است، مناسب رهبری سودان، این کشور عربی و اسلامی و ملتی نیست که همیشه در سنگر مقاومت و کرامت ایستاده‌اند.

بیشتر نظام‌های عربی‌ای که تسلیم دستورات دیکته شده آمریکا شدند، در دام گمراه‌سازی اسرائیل و وعده‌های دروغینش درباره کمک‌های مالی افتادند و به سمت عادی سازی و صلح ابراهام شتافتند؛ از هرج و مرج و عدم ثبات و نگرانی روزافزون درباره غافلگیری‌های آینده رنج می‌برند.

سودان به سمت مرحله‌ای دردناک و بی‌سابقه از هرج و مرج و بی‌ثباتی پیش می‌رود و ملتش با نقشه آمریکایی – اسرائیلی برای تقسیم این کشور به چند کشور بر اساس اصول نژادی روبه رو هستند. تعداد زیادی از استان‌های این کشور در حال حاضر شاهد خشم و جوشش مردم است، آن هم بعد از اینکه اوضاع معیشتی در تلاش برای اجرایی کردن توطئه‌ای همانند سوریه و عراق وخیم شد.

بعید نمی‌دانیم شاهد کودتایی‌ای علیه کودتای البرهان و چه بسا به رهبری «عبد الرحمن سوار الذهب» دیگری باشیم که طرفدار ملت خود و هویت عربی و اسلامی آن است و عرصه را از تمام این سازش‌کاران پاک می‌کند و سودان را به جایگاه خود به عنوان کشوری دارای وزن در قاره آفریقا و جهان عربی و اسلامی بازمی‌گرداند.

شادی اسرائیلی‌ها و متحدان سازشکار عرب آنها طول نخواهد کشید نه به این خاطر که در زمان نادرستی و در آغاز بیداری به رهبری مقاومت صورت گرفت بلکه به این خاطر که با تمام ارزش‌های ملی و عقیدتی ملت های منطقه در تعارض است و هیچ دولتی در این مسیر قدم نخواهد گذاشت مگر این که بهای سنگین آن را بپردازد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: سودان کودتا در سودان اسرائیل سودان و اسرائیل سودان و امریکا عبدالفتاح البرهان


( ۶ )

نظر شما :