از فساد فراگیر تا ساخت و پاخت امریکایی ها

چرا ارتش افغانستان کشور را بدون جنگ تحویل طالبان داد؟

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۵۵۸۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
از سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی که ایالات متحده امریکا به همراه متحدانش به افغانستان لشکرکشی کردند، آمریکا بالغ بر ۱۳۵ میلیارد دلار خرج بازسازی ارتش افغانستان کرد که معادل ده سال بودجه نظامی اسرائیل است ولی عملا هیج نتیجه ای در برنداشته، چرا نتیجه نداشته است؟ 
چرا ارتش افغانستان کشور را بدون جنگ تحویل طالبان داد؟

دیپلماسی ایرانی: آندره سرنکو، تحلیلگر روس در سایت روسی لنتا رو تحلیلی درباره این که چرا ارتش افغانستان کشور را بدون جنگ تحویل طالبان داد؟ نوشته است. 

وی در این سایت روسی می نویسد: در ۱۹ اوت جاری قرارداد محرمانه ای بین آمریکا و طالبان بسته شد مبنی بر اینکه آمریکا دیگر حمله هوایی در حمایت از نیروهای نظامی افغانستان در سرکوب طالبان نمی کند به شرط این که طالبان دیپلمات‌ها ونظامیان آمریکایی را به گروگان نگیرد. 

در این رابطه آندره سرنکو تحقیق کرده که آیا فروپاشی ارتش افغانستان یک توطئه مخفیانه بوده یا دلایل دیگری داشته است. این سایت در پاسخ به این سئوال می نویسد: از سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی که ایالات متحده امریکا به همراه متحدانش به افغانستان لشکرکشی کردند، آمریکا بالغ بر ۱۳۵ میلیارد دلار خرج بازسازی ارتش افغانستان کرد که معادل ده سال بودجه نظامی اسرائیل است ولی عملا هیج نتیجه ای در برنداشته، چرا نتیجه نداشته است؟ 

سرنکو می نوسید: از سال ۱۹۹۲ که مجاهدین افغانستانی دولت کمونیستی افغانستان را نابود کردند کشور از هر گونه ارتش منظمی محروم بود. پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ آمریکا به این نتیجه رسید که باید ارتش افغانستان را از صفر بسازد. برای همین اتحاد شمال را ایجاد کرد تا علیه طالبان بجنگد. در همان زمان امریکایی ها فهمیدند که ستون پنجمی از اسلام گرایان در این ارتش وجود دارد. رشد بی‌حد وحصر و بی کیفیت نیروهای ارتش افغانستان همیشه مورد بحث بوده است. حالا که ارتش افغانستان از هم فروپاشیده است بهتر می توان به بررسی آن پرداخت و آمار و ارقام آن را واکاوی کرد. بنا به گزارش ها تا پایان زمامداری اشرف غنی احمدزی، فقط ده درصد ارتش افغانستان سواد خواندن و نوشتن داشتند در حالی که ۲۵ درصد نظامیان معتاد به مواد مخدر بودند و افسران نظامی افغانستانی بسیاری فاسد بودند تا آنجا که حتی سلاح های جنگی را می فرو ختند! فساد نه تنها در افسران افغانستانی فراگیر بود بلکه به افسران آمریکایی نیز سرایت کرد. مثلا پمپ بنزینی که با پانصد هزار دلار می‌شد ساخت را امریکایی ها با چهل وسه میلیون دلار می ساختند که بخش عمده آن پول هایی واهی بود که در حقیقت برای فساد تعریف می شدند. یا نمونه دیگر، نظامیان آمریکایی ۲۸ میلیون دلار را به حساب ایجاد قرارگاه جنگلی تعریف کرده بودند در حالی که افغانستان اصلا جنگل ندارد تا بخواهد بودجه ای برای آن تعریف شود! 

آندره سرنکو در ادامه می افزاید: از سوی دیگر در ارتش افغانستان تبعیض‌هایی در مورد پرسنل شیعه های هزاره وجود داشت. به این ترتیب که تلاش می شد نیروهای پشتون و اهل تسنن به شکل تبعیض آمیزی بر تمام ارکان ارتش تسلط داشته باشند در حالی که بسیاری از امتیازات نه تنها از شیعیان و هزاره ها دریغ می شد بلکه با آنها به شکل زننده ای بدرفتاری می شد. 

سرنکو سپس می نویسد: در مذاکرات دوحه قول و قرارها در مورد روابط متقابل طالبان با ارتش افغانستان صورت گرفته بود. از اول ماه مه زمانی که آمریکا شروع به خروج نیروهایش از افغانستان کرد، از همان زمان طالبان تصرف شهرها و والی های مختلف افغانستان را آغاز کرد. اما کسی تصور نمی کرد ظرف فقط سه ماه حکومت افغانستان سقوط کند. علت این سقوط این بود که رابطه بین حکومت مرکزی اشرف غنی و استان‌ها قطع شده بود. خیلی از نظامیان که در اثر فساد از ارتش اخراج می‌شدند به طالبان می پیوستند که این اتفاقات ارتش را متزلزل می کرد. ماهی پنج هزار نفر از ارتش افغانستان ناپدید می شدند! از طرفی نظامیان ورزیده ارتش از استانی به استان دیگر منتقل می‌ شدند بدون اینکه دلیلی روشن و منطقی برای این جا به جایی ها وجود داشته باشد. در حالی که به هیچ عنوان لازم نبود این همه نیرو به قندهار فرستاده شود تا سران ارتش در آنجا توسط تروریست‌ها اعدام شوند. در چنین وضعیتی از بین رفتن حمایت هوایی آمریکا شوک بزرگی به ارتش و حکمت افغانستان ایجاد کرد و ارتش در مقابل طالبان خود را خلع سلاح احساس کرد. 

لنتا رو به نقل از آندره سرنکو همچنین می نویسد: به طور کلی با پیشرفت در مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان در حالی که به خواسته های دولت مرکزی در کابل کوچکترین توجهی نمی شد و می توان گفت عملا از روند گفت وگوها کنار گذاشته شده بود، در پاکستان اوضاع بکلی عوض شد. این پاکستانی ها بودند که نفوذ وتاثیر آمریکایی‌ها بر طالبان را حفظ و تحکیم کردند. اینکه شنیده می‌شود آمریکایی‌ها به آنها پول نداده اند در کل بی اساس است. 

آندره سرنکو، در پایان به این نتیجه می‌رسد تا زمانی که تصمیم آمریکایی‌ها به مبارزه علیه طالبان بود نیروهای نظامی افِغان خیلی خوب جنگیدند ولی از زمانی که تصمیمات سیاسی عوض شد انحطاط و اضمحلال نیروهای نظامی افغانستان آغاز شد.

کلید واژه ها: ارتش افغانستان فروپاشی ارتش افغانستان افغانستان طالبان سقوط کابل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان امریکا و افغانستان


( ۹۰ )

نظر شما :

فدوی ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۳
پس می توان گفت که بازنده ی اصلی جنگ افغانستان مردم امریکا هستند که با ۱۳۵ میلیارد دلار آنها می شد افغانستان را به یکی از قویترین کشورهای منطقه تبدیل کرد در حالیکه دیدیم چه شد .‌ لیبرالها و طرفداران سیستم امریکایی بد نیست ببینند و عبرت بگیرند که چگونه یکی از فاسد ترین سیستمهای حکومتی در دنیا ادعای برتری بر سایرین را دارد .‌البته همه می دانیم که چندین برابر این مبلغ هم از کنار تولید و صادرات مواد مخدر به جیب ژنرالها و سیساسیون رده بالای امریکایی رفته است . البته به زودی مبلغ ناچیزی از این دریای اسکناس را در رسانا ها خرج کرده و جای ظالم و مظلوم و همچنین بیگناه و متهم را عوض می کنند . بعید نیست چند ماه دیگر قطعنامه ای در شورای امنیت در محکومیت ایران بابت آنچه در افغانستان انجام داده صادر شود .‌ واقعا انهایی که هر از چندگاهی در سالم جلوه دادن لیبرال دموکراسی غرب ، قلم فرسایی می کنند با خودشان چند چند هستند .
ناشناس ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۷
چون ژنرالهای ارتش افغانستان مثل ژنرال دوستم سرسپرده کشورهای دیگه بودن
خسرو ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۳
اعتیاد و فساد و رشوه و عدم حمایت هوایی امریکا - به عنوان برخی از دلایل فرار و شکست ارتش ساخت امریکای افغانستان بود و شاید دلایل خرد دیگری هم بوده است ولی مهمترین دلیل عدم شکل گیری هویت ملی و دیوانی و سرزمینی افغانستان بود بطوری که اکثریت سنی ارتش به جهات دینی و مذهبی قائل به جنگیدن با طالبان نبودند و به تبع آن پشتونها اصلا رغبتی به جنگ با طالبان پشتون تبار نداشت و... دولت مستقر در کابل در بهترین دورانش فقط به چهل درصد سرزمین افغانستان حاکمیت داشت و در بقیه 60% طالبان حاکم بود
خان محمد- کابل ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۲
در جواب خسرو داستان پشتون و تاجک به پایان رسیده و افغانستان توسط پاکستان فتح شده ، فاتحه کشوری بنام افغانستان توسط کار های جالب غنی خوانده شده. ما فارسی زبانها دیگر مشکلی با پاکستان نداریم، و اگر اسم افغانستان را پاکستان بگذارند از آن قویا استقبال میکنیم زیرا در و اژه پاکستان هویت همه مردم میتواند باز تاب داشته باشد و در افغانستان متاسفانه نه. بیرق ستاره و هلال پاکستان را که هویت اسلامی دارد هم بر پرچم سه رنگ فاشیستی کرزی-غنی ترجیح میدهیم، و با پنجابی ها هم هیچ مشکلی نداریم. امیدواریم که تصویر قائد اعظم محمد علی جناح را در کوه آسمایی کابل نصب کنند و یک پرچم بزرگ ستاره و هلال را هم روی کوه تلویزیون. زنده باد پاکستان - جنگ تاجک و پشتون پایان
علیرضا آرمان ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۸
در کل ورود امریکا به افغانستان فقط نظارت بر فعالیت های تروریستی و القائده بود...اصلا تشکیل دولت در راس کار نبود.ولی اینکه خارج شدن امریکا ضربه بزرگتری بود قطعا درست هست.خیانت افسران فساد مالی قاچاق مواد مخدر به ترقیب خروج آمریکا از افغانستان بود..طالبان قدرت رو میخواستن آمریکا هم انگیزه ای برای ماندن نمیدید..اما خروج امریکا به هیچ عنوان قافل شدن از فعالیت های طالبان و القائده نبوده و نیست..و همچنان دست آمریکا بر حریم افغانستان باز است..طالبان یک گروه نیمه تروریستی است که هیچ وقت از حمایت ملت افغانستان برخوردار نبوده و جامعه جهانی هم دست دوستی بر آیت ننگ طالبان دراز نخواهد کرد