بیم و امیدها و تاثیرات بازیگران ثالث

چشم انداز روابط ایران و ارمنستان بعد از مساله قره باغ ۲۰۲۰

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۳۰۱۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ارمنستان اکنون در بحبوحه بحران شدید سیاسی قرار دارد و خود را برای انتخابات پارلمانی ژوئن ۲۰۲۱ آماده می کند. در فضای فعلی، روابط با ایران از مهمترین موضوعات مورد بحث در ارمنستان نیست. با این وجود، صرف نظر از نتایج، دولت جدید باید به طور جدی سیاست منطقه ای ارمنستان را برای مقابله با چالش ها و جلوگیری از از دست دادن حاکمیت ارمنستان بر منطقه سیونیک ارزیابی مجدد کند.
چشم انداز روابط ایران و ارمنستان بعد از مساله قره باغ ۲۰۲۰

نویسنده Benyamin poghosyan 

دیپلماسی ایرانی: در بعد از استقلال ارمنستان،  دو کشور ایران و ارمنستان همیشه به عنوان شریک و دوست به یکدیگر می نگریسته اند. در سال 1992 ایران با رویکردی متعادل در مساله قره باغ دروازه جدیدی از روابط را به سوی دو کشور گشود به خصوص زمانی که آذربایجان و ترکیه مرزهای خود را به روی ارمنستان بست مرزهای ایران به عنوان راه نجاتی برای ارمنستان تلقی می شد که به عنوان مسیری برای عبور از گرجستان به دلیل ناامنی و ثبات داخلی محسوب می شد. 

ارمنستان و ایران بعد از جنگ قره باغ به دنبال تقویت همکاری های اقتصادی به روابط دوستانه خود ادامه دادند. پروژه برجسته خط لوله گاز ایران - ارمنستان که در مارس 2007 راه اندازی شد. طبق توافقنامه مبادله دوجانبه، ارمنستان گاز ایران را وارد و برق صادر می کند. در سال 2018 ارمنستان 567 میلیون متر مکعب گاز ایران وارد کرد و 1.839 میلیارد کیلووات ساعت برق به ایران صادر کرد اما بعد از اعمال تحریم های بین المللی و آمریکایی اعمال شده علیه ایران همکاری های دو جانبه را محدود کرد. ارمنستان در سال 2012- 219 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده در حالی که صادرات به ایران 108.5 میلیون دلار بوده است. در سال 2016 واردات از ایران 164 میلیون دلار بود و ارمنستان فقط 75 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد. با این حال، توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 باعث تقویت روابط اقتصادی دوجانبه شد. واردات از ایران در سال 2018 به 269 میلیون دلار رسید و صادرات 94 میلیون دلار بوده است.اما در همین حال، لازم به ذکر است که ایالات متحده با توجه به محاصره ارمنستان توسط آذربایجان و ترکیه، ارمنستان را وادار نکرد که روابط اقتصادی خود را با ایران متوقف کند و آنها را به عنوان یک ضرورت برای ایروان تلقی کند. حتی خروج ماه مه 2018 آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 نیز این تعادل را تغییر نداد. 

از سال 2016 ارمنستان و ایران به همراه گرجستان، بلغارستان و یونان مذاکرات خود را برای ایجاد کریدور حمل و نقل چند منظوره بین المللی "خلیج فارس - دریای سیاه" که ایران را از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه به اروپا متصل می کند آغاز کرده اند. برخی از متخصصان در ارمنستان خاطرنشان کردند که این راهرو می تواند از طریق ترانزیت دریایی چین - ایران با طرح "کمربند و جاده" چینی متصل شود. ارمنستان در دسامبر 2017 یک منطقه آزاد اقتصادی (FEZ) را در Megri در نزدیکی مرز ارمنستان و ایران تأسیس کرد، به امید تقویت همکاری های اقتصادی دو جانبه. ایران توافق نامه موقت خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) برای ایجاد منطقه تجارت آزاد در ماه مه 2018 امضا کرد که از اکتبر 2019 به اجرا درآمد. این کشور به عنوان عضوی از EAEU از صادرات بدون تعرفه به بازارهای EAEU برخوردار است. به طور همزمان، ارمنستان به سیستم EU GSP + دسترسی دارد و می تواند کالاهای طبقه بندی شده تحت خطوط تعرفه ای 6.400 را با تعرفه صفر یا کاهش به اتحادیه اروپا صادر کند. ارمنستان امیدوار بود که راه اندازی منطقه آزاد Meghri به شرکت های ایرانی امکان ایجاد شعبه در آنجا و صادرات محصولات خود به بازارهای EAEU و EU را بدهد. کشور ارمنستان تنها عضو EAEU با مرز زمینی با ایران است و ایران - توافق نامه موقت منطقه تجارت آزاد EAEU فرصت هایی را برای کشورهای عضو EAEU ایجاد می کند تا از FEZ Meghri به عنوان صفحه پرتاب برای ورود به بازار ایران استفاده کنند. فرصت دیگر برای تقویت روابط اقتصادی دو جانبه ساخت خط انتقال برق سوم ولتاژ ارمنستان - ایران است که امکان افزایش قابل توجه حجم صادرات برق به ایران را فراهم می کند. این توافق نامه در سال 2006 امضا شد. با این حال، ساخت واقعی فقط در سال 2015 آغاز شده و در سال 2022 به پایان می رسد .در این بین "انقلاب مخملی" در ارمنستان در سال 2018 برخی نگرانی ها را در ایران ایجاد کرد مبنی بر اینکه نیروهای "غرب گرا" که در ارمنستان به قدرت رسیده اند، ممکن است از ارمنستان به عنوان لبه پرتاب فعالیت های ضد ایرانی ایالات متحده استفاده کنند. نخست وزیر ارمنستان در فوریه 2019 به تهران سفر کرد و بر آمادگی دولت جدید ارمنستان برای ادامه روابط دوستانه با ایران تأکید کرد. این دیدار شک و تردیدهای ایرانی را پراکنده کرده و روابط دوجانبه را به حالت عادی برگردانده است.

جنگ قره باغ و سال 2020

روابط اقتصادی ایران و ارمنستان در سه دهه گذشته رشد آشکاری داشته است، نکته اصلی ارمنستان در روابط دو جانبه، رویکرد متعادل ایران در قبال مناقشه قره باغ بود. نخبگان سیاسی ارمنستان کاملا معتقد بودند که ایران علاقه مند به حفظ وضع موجود در قره باغ پس از آتش بس در ماه مه 1994 است. اما این تصور که ترکیه یکی از رقبای ایران در قفقاز جنوبی است و هرگونه رشد نفوذ ترکیه در منطقه به ضرر منافع حیاتی ایران است و گسترش ایدئولوژی پان ترکیسم نیز بخصوص در مناطق مرزی ایران از نگرانی های مهم تهران بوده است.

همکاری های رو به رشد آذربایجان – اسرائیل و گزارش های مربوط به استفاده اسرائیل از خاک آذربایجان برای فعالیت های مختلف ضد ایرانی باید ایران را مجبور کند تا از تغییر وضعیت موجود در قره باغ جلوگیری کند. در حالی که آذربایجان در 27 سپتامبر سال 2020 جنگ گسترده ای را علیه جمهوری قره باغ کوهستانی آغاز کرد، بسیاری در ارمنستان تصور می کردند ایران آذربایجان را علنا محکوم خواهد کرد. ارمنستان ابراز امیدواری کرد که گزارش های مربوط به هزاران مزدور سوری مستقر در ترکیه و مشارکت در درگیری ها در مرزهای ایران باید نگرانی های ایران را چند برابر کند. با این حال، با وجود همه این محاسبات، واقعیت متفاوت بود. مقامات ایرانی خواستار از سرگیری مذاکرات شدند، از نگاه ارامنه اما آذربایجان به دلیل شروع جنگ محکوم نشده است. در حالی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان چندین بار در طول جنگ اظهار داشت که تهران حضور شبه نظامیان اسلام گرای سنی و "سایر تروریست ها" را در منطقه تحمل نخواهد کرد و رهبر معظم ایران، آیت الله سید علی خامنه ای، اظهار داشتند که باید تمام مناطق آذربایجان آزاد شود و در روزهای پایانی جنگ به آذربایجان بازگردانده شود که شاید این موارد نام برده در خصوص جنگ اخیر منطقه قره با کمی متفاوت تر از خواست و پیش بینی ارمنستان بوده باشد. وزیر امور خارجه ایران در اواخر ژانویه 2021 از باکو بازدید کرد و از حضور خود در جمهوری آذربایجان پس از آزادسازی سرزمین های کشور ابراز خرسندی کرد. وی آمادگی ایران را برای شرکت "گسترده و فعال" در تلاش های بازسازی در سرزمین های آزاد شده ابراز داشت. ظریف در سفر خود به ایروان، چند روز بعد، اظهار داشت که تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان خط قرمز ایران است. این قبیل واکنش های مخصوصا در مقابل آذربایجان باعث ایجاد سردرگمی در ارمنستان شد. 

ایران همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور علی اف برای ایجاد قالب 3+3 (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، روسیه، ترکیه) برای همکاری های منطقه ای استقبال کرد. در همین حال، ارمنستان این گزینه را تلاشی برای کاهش بیشتر نقش ایالات متحده و اتحادیه اروپا در منطقه و مشروعیت بخشیدن به تقسیم قفقاز جنوبی بین روسیه و ترکیه دانست.

ارمنستان اکنون در بحبوحه بحران شدید سیاسی قرار دارد و خود را برای انتخابات پارلمانی ژوئن 2021 آماده می کند. در فضای فعلی، روابط با ایران از مهمترین موضوعات مورد بحث در ارمنستان نیست. با این وجود، صرف نظر از نتایج، دولت جدید باید به طور جدی سیاست منطقه ای ارمنستان را برای مقابله با چالش ها و جلوگیری از از دست دادن حاکمیت ارمنستان بر منطقه سیونیک ارزیابی مجدد کند. در این زمینه، آینده روابط با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. علی رغم ناامیدی جامعه ارمنستان از موقعیت ایران در طول جنگ 2020 قره باغ، ارمنستان باید استراتژی روشنی را برای توسعه روابط بیشتر با ایران تدوین کند. توافق اخیر سرمایه گذاری طولانی مدت چین – ایران و امضای آینده EAEU  دائمی – توافق نامه منطقه آزاد تجاری ایران، روابط با ایران را برای اولویت بارز ارمنستان قرار داده است. صرف نظر از موقعیت ایران در قبال نتیجه جنگ قره باغ اخیر و بهبود چشمگیر روابط ایران – ترکیه در زمان رئیس جمهور اردوغان، ایران علاقه ای ندارد که ارمنستان به یک کشور مشتری ترکیه و تسلط بی چون و چرای ترکیه در منطقه تبدیل شود. تجلی آشکار نگرانی های ایران واکنش شدید ایران پس از سردون شعر آذربایجانی توسط رئیس جمهوری ترکیه بود که نشان از احتمال بروز بیشر پان ترکیسم در منطقه دارد. 

به صورت کلی و در یک جمع بندی علی رغم آن که ارمنستان خواهان اقدامات جدی تر در خصوص مساله قره باغ بود اما باز هم ایران و ارمنستان احتمالا دارای روابط مناسبی با یکدیگر باشند چرا که برای ایران مساله پان ترکیسم و برای ارمنستان حمایت سیونیک بسیار مهم و اساسی هستند و دو کشور را به سمت روابط بیشتر سوق می دهد.

ترجمه: مریم خالقی نژاد

کلید واژه ها: ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان قره باغ ایران و ترکیه ایران و ترکیه و ارمنستان ترکیه آذربایجان


( ۵۹ )

نظر شما :

شیعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۸
چگونه نام جعلی ارمنی سیونیک جای نام هزاران ساله ایرانی زنگنه زور را می گیرد.جای تعجب است. همه می دانند که روسها در مدت ۲۰۰ سال جدای آذربایجان از ایران با هدف سرکوب عنصر ایرانی _ آذربایجانی در جنگهای گلستان و تورکمانچای و عدم تمکین تورکهای ایران به این جدایی که در ادبیات حسرت نمود کامل آن هویداست ، اقدام به جایگزینی مهاجرین ارمنی از اقصی نقاط دنیا در سرزمینهای فتح شده بر اثر جنگهای نابرابر و خیانت همین قوم اقلیت نمک نشناس ارمنی و ژنرال قاردان فرانسوی بر خلاف معاهده فینکنشتاین افتاد بودند.آدربایجانی همیشه دوست ایران است. لیکن این ارمنی است که همیشه پای بیگانه از روس و فرانسه و امریکا گرفته تا رومیان را به منطقه کشانده و مسبب فاجعه سیاه جیلولوق و کشتار خوجالی بوده است.و ۳۰ سال است که به بهانه های واسه ایران را می دوشد.
توران ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۱
دوران دست و پای بسته آذربایجان و ترکیه به سر رسیده و آذربایجان خاک اسلام استان رنگه زور را با مدد خواهی از الله و رسولش پس خواهد گرفت. همان طور که با پیشگویی پیامبر ، ترکها استانبول را گرفتند
فدوی ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۰
سوال از شیعه ی تورانی که پشت سر هم و ‌به فاصله ی ۳ دقیقه با دو نام متفاوت کامنت گذاشته . این پیشگویی پیامبر دقیقا کجاست ؟ شنیده بودیم قومی دیگر که نامش را نمی آورم تا کهیر نزنی ، علم را به چنگ می آورد و ... اما این یکی دیگه ته جعل تاریخه مثل همون عمامه ی قلابی پیامبر در فلان موزه که می دانی خودت ... بازی کردن ترکیه در حوزه ی نفوذ تاریخی ایران و روسیه ، بازی با دم شیر است که رجب نمی داند انجامش دهد و تاوانش را ببیند یا انجامش ندهد و با سررسید چک های به اجرا گذاشته ی امریکایی ها روبرو شود .
کوروش ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۷
خگداشم آذربایجان روی متطقه باکو و نخجوان جعلی هست حالا ارمنی‌ها مشکل ساز شدن؟ آذری‌ها اگردوست ایران هستن خاک ایران روپس بدن و تکفیریها رو بریزن بیرون. البته پس هم ندن نهایتا پس میگیریم.
خیرالله ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۱
خطاب به جناب پوگوسیان(نویسنده مقاله) اشاره کردید ایران در از دست دادن حاکمیت ارمنستان بر منطقه سیونیک( کریدور زنگزور) به ارمنستان کمک کند! ( یعنی ایران از عوض ارامنه با اذربایجان وترکیه بجنگد!) چقدر فکر کودکانه، جناب پوگاسیان طبق بند ۹ توافق نامه خاتمه جنگ که به امضای پاشنیان،پوتین،علی اف، هم رسیده ،بایستی کریدور ( دالان=دهلیز=گذرگاه) زنگزور(سیونیک) باز گشایی شود،در مقابل بازگشایی کریدور لاچین به خانکندی، حال طرف اذری انچه مربوط به خودش بود را باز کرده(کریدور لاچین) ولی طرف ارمنی دبه کاری، وهزار نوع بهانه تراشی میکند تا مانع بازگشایی کریدور زنگزور شود،، وچون روسها هم مصرانه خواهان باز گشایی هستند ،وطرف ارمنی را به اجرای دقیق توافقنامه دعوت میکند،وراه دومی برای این کار نیست، حتی روسها در صورت نیاز طرف اذری را در توصل به زور هم تشویق میکنند، واین گذر گاه علاوه بر اذربایجان ،مورد نیاز شدید روسها،ایران،ترکیه، هم میباشد (به نفع ارامنه هم میباشد) ولی طرف ارمنی چون همیشه از کار مثبت وخیر اکراه دارد ودنبال دسیسه وشیطنت است، وچون از روسها نا امید شده دست به دامن ایران شده ،ومیخواهد به طریقی پای ایران را به موضوع اختلافش با اذربایجان بکشد،واز اب گل الود ماهی بگیرد،نوعی زرنگ بازی! در صورتیکه ارمنستان نه استقلال واقعی دارد ونه اقتصاد ونه چیزی برای از دست دادن دارد،لذا دنبال مالیدن سرش به چاقوست،تا بلکه با ننه من غریبم بازی بتواند اذهان جهانی را به طرف خود بکشد، ولی غافل از اینکه خیلی وقت پیش دستش رو شده وحناش رنگی ندارد. وچقدر انتظار بیجا که گویا ارامنه فکر میکردند ایران اذربایجان را محکوم ودر جنگ قره باغ در کنارشان خواهد جنگید!! وبا حربه های احمقانه که گویا ایران مجبور است طرف ارمنی را داشته باشد به دلیل شعر خوانی اردوغان وتهدید پانترکیسم !! وبرای ایران راه نجات را در بازگشایی مسیر تجاری :ارمنستان،گرجستان،بلغارستان،یونان، ودیای سیاه خلیج فارس،راه تجاری چین، وووو ونهایت بلوکه کردن ومحاصره راه تجاری ترکیه به قفقاز ....! ادم موقعی که با چنین افکار مریضی روبرو میشود که هیچ فکر سازنده ای در مخیله ارامنه ،در طول تاریخ نشده ونخواهد شد، وتهدید میکند که پای امریکا واورپا وحتی چین بر منطقه حاکم باشند الا همسایگان (ترکان) یعنی اینکه هنوز ارامنه دنبال جنگهای طولانی هستند، ونمیخواهند منطقه به صلح وارامش وترقی برسد، و چون از طرف همه یاران سنتی اش رانده شده میخواهد دست روغنیش را بر سر ایران بکشد. ملتی که به مردگان جنگ اش در قره باغ صاحب نیست وهنوز هزاران جنازه در سردخانه ها نگهداری میشوند، البته جنازهها اکثرا مربوط به داوطلبان ارمنی که از نقاط مختلف (سوریه،فرانسه،لبنان) به قره باغ امده بودند ،وتعداد زیادی هم عناصر تروریست pkkهستند، که ارمنیان نمی خواهند هزینه دفنشان را تقبل کنند، لذا دنبال یک گور دسته جمعی هستند، وپاشنیان فعلا برای جلوگیری از ابرو ریزی دست نگه داشته تا بلکه مجددا پیروز شد. البته راجع به بازار تجاری ازاد در مهری (مقری) فکر نکنم در دنیا سرمایه داری چنین ریسکی بکند ودر انجا سرمایه گذاری کند، وگرجستان هم روابطش با ارمنستان چندان تعریف ندارد( چون ارامنه به خاک گرجستان هم ادعا دارند) لذا ارامنه برای بقا فقط یک راه دارند رعایت حقوق واحترام به همسایگان وپرهیز از ماجرا جویی!
كامران ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۴
اگر ایجاد کریدور ناممکن ارمنستان ، گرجستان و دریای سیاه ممکن بود قطعا طی ۳۰ سال اخیر قدمی در این راستا برداشته میشد ! با توجه به توپوگرافی منطقه کوهستانی ،مسیر طولانی و پر هزینه ای خواهد بود و قطعا اقتصاد ضعیف ارمنستان یارای تامیین منایع انرا نخواهد داشت و هیچ سرمایه گذاری نیز تامیین مالی نخواهد کرد. کدام عقل سلیمی مسیر هموار و کوتاه را رها خواهد کرد و در پروژه غیر اقتصادی سرمایه گذاری خواهد کرد! کریدور زنگزور علاوه بر منافع منطقه ای حداقل حق جمهوری اذربایجان است زیرا با اجحاف بزرگی این منطقه با اکثریت جمعیت اذربایجانی به ارمنستان واگذار شده است هنوز روستاهای اذربایجانی نشین در منطقه زنگزور بسیاری خالی از سکنه است ، و به راحتی وضعیت انها از نقشه های ماهواره ای قابل مشاهده است نمونه ان دهستان ۹ وادی( نوودی) در ان سوی ارس است که با نام جعلی nrnadzor نامیده میشود و هنوز بقایای خانه های ساکنان اواره ان قابل مشاهده است. و باید ارمنستان نسبت به پاکسازی قومی در سرزمینهای در اختیار خود که از ۱۵۰ سال پیش اغاز شده پاسخگو باشد . هنوز از سرنوشت ۴۰۰۰ اسیر عمدتا غیر نظامی جنگ اول قره باغ خبری نیست. اما دستگاه پروپاگاندای دروغ لابی ارمنی هنوز روی شایعات حضور گروهایی تروریستی و .... در حال انحراف افکار است .مسئله بعدی جبران خسارات وارده به جمهوری اذربایجان طی۳۰ سال اخیر است . حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و تمام زیر ساخت منطقه تخریب و تاراج شده است جوابگویی ارمنستان در این مورد چگونه خواهد بود؟ مثلا اگر براورد ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت شود ایا این کشور و دوستارانش حاضر به تامیین این مبلغ هستند؟ اگر نتوانند یا نخواهند چه؟
عليرضا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۳۸
ایران راضی به حفظ وضع موجود پس از اتش بس سال ۱۹۹۴ بود . این جمله نویسنده درد بزرگی است هنوز باید سالهای دراز عوارض انرا تحمل کرد و در جهت اصلاح ان هزینه های معنوی بسیاری نمود.حتی این اواخر بعضی منکر کلام رهبری بودند که فرموده بود قره باغ خاک اسلام است .
پیر نیاکان ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۳:۳۰
به نظر میرسد ارمنستان از طرفداران غربی اش قطع امید کرده وبا زبان بی زبانی وحرفهای غیر مربوط ( شعر خوانی اردوغان، پانترکیسم، ...) میخواهد از ایران سواری رایگان بگیرد، و در بازی ناتمام خود پای ایران را وارد معرکه کند، که گویا چنانکه ایران دیر بجنبد امریکا،اورپا وارد میدان خواهند شد وایران از نعمت داشتن ارمنستان بی بهره خواهد شد، نه جانم زرنگی زیاد هم درد سر ساز است، روسها هزار سال دیگر هم به ارمنستان چنین اجازه را نمیدهند که پای غربیها (امریکا،فرانسه ) را به منطقه باز کند، ایران هم زرنگتر از ان است که به خاطر ارمنستان نیم وجبی با روسیه،ترکیه،اذربایجان در گیر شود، تازه ارمنستان دخلش به خرجش نمی ارزد، وانگهی ارمنستان مجبورا ، که بغیر از ایران راه دیگری با دنیا ی خارج ندارد ،و نیازی به درگیری با دیگران به خاطرش نیست، طبق قوانین جنگ وتوافق صلح بایستی کریدور زنگزور باز شود، حتی با توسل به نیروی نظامی، وزنگزور در واقع به صورت غیر قانونی توسط استالین بدون اجازه مجلس اذربایجان به ارمنستان واگذار شده، (( ارمنستان در بدو تاسیس در سال ۱۹۲۱ مساحتش ۹ هزار کیلومتر مربع قید گردیده، وبه بهای اشغال خاکهای اذربایجان امروز ۲۹ هزار کیلومتر مربع شده، در قرار داد های ترکمانچای،وگلستان اسمی از ارمنستان ،سیونیک،ارتساخ،... نبوده انجاها تماما خاک اسلام ایران واذربایجان بوده ،که در سایه روسها صاحب وطن شدید، وحالا هم در صدد اشغال ممالک اطراف هستید، تنها این را بدانید که لا اقل بعد از اسلام در منطقه کشوری بنام ارمنستان نبوده و مخصوصا بعد از زمان فتح امپراطوری بیزانس توسط الپ ارسلان سلجوقی در سال ۱۰۷۱ ، منتها در تاریکیهای تاریخ ودر توهمات، رویاهایی را تعریف میکنید، که باورش بر هر انسان عاقل غیر ممکن است، چرا هیچ ملتی غیر از شما با موهومات وخیالپردازی زندگی نمیکند، (مثلا گرجیها که هر چه دارید در سایه انهاست،حتی خط تان از ریشه خط گر جی است، ولی گرجیها چنین افسانه وتاریخسازی بلد نیستند، ،ولی ارامنه خیلی پر مدعا هستند. به نظرم مثل بقیه انسانها باشید وخود را تافته جدا بافته نپندارید. که در طول تاریخ هیچ هدیه ای به بشریت نداده اید،که اینقدر طلبکار هستید! تنها هنر ارامنه شرابسازی،وسوسیس سازی است ولا غیر.
خسرو ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱
قسمت اول نوشته در مورد ایجاد روابط اقتصادی منطقه ای در قالب شش کشور صحیح بود حل مشکلات منطقه فقط با ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی میسر است و لیکن ، تلقین در خطر بودن زنگه زور و تهدید دوباره جنگ-- بی جا و اشتباه است بهتر است ارامنه دیازپورا در ایران و فرانسه و ... از آرزوهای دور ودراز ارمنستان بزرگ به نفع ثبات وآرامش در ارمنستان چشم پوشی کنند مردم قفقاز و ایران و ترکیه و ... خاطرات جنگ جهانی اول و کشتار مسلمانان توسط صلیبی ها ( که ارامنه هم در کلوپ صلیبی در کشتار مردم ایران شامل اورمیه و سلماس و خوی و اهر و...حضور داشتند )را فراموش نکرده اند با توجه به افزایش تاثیر آرا مردم در طول زمان --در نظام دولتی ایران با هر روشی -- و عنصر جمعیت انبوه ترکها در ایران -- دولت ایران روابط بهتری با جمهوری آذربایجان خواهد داشت -- بهتر است ارامنه زمان را از دست نداده و با عذرخواهی از مردم منطقه بابت نسل کشی هایی که در ایران و ترکیه و آذربایجان انجام داده اند - روابط صحیحی برقرار کنند مگر اینکه آرزو کنند ومدعی باشند که بی عدالتی ها ادامه خواهد یافت و آنان از رانت کلوپ صلیبی تا ابد بهره مند خواهند شد
كامران ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۵
سایت دیبلماسی ایرانی چرا واقعیت های مطرح شده را سانسور میکنی و منتشر نمیکنی!! اگر مطلبی هم باشد که مذاق این همسایه نانجیب خوش نمی اید بگذارید خودشان پاسخگو باشند.
به توران ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۹
دیپلماسی ایرانی چرا منتشر نمیکنی ؟ توران جان خواهشا احادیث آتشی که از آذرباییجان برمیخیزد و عاقبت آذرباییجان در آخرالزمان و هم که هم پیامبر و هم امام صادق فرمودند هم بخون
به کامران ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۲
خدا رو شکر که فقط ارمنستان همسایه نانجیبه نه آذرباییجان که جز ۴ استان شمال غرب ۴ استان دیگه رو هم میخواد یک کیلومتر نوشتی منتشر کردن بازم زبون داری
علی در جواب به پیر نیاکان ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۰
نام ارمنستان در کتیبه بیستون هست یه نگاهی بیندازید https://amordadnews.com/49585/ و البته جنایات عثمانیها
به علی ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۲
بحث کردن با جماعتی که همه دنیا میگن ارامنه رو نسل کشی کردن اما اینا میگن نه ارامنه ترکها رو نسل کشی کردن بیخوده دیروز که کاندیداشون پاش و یه قدم فراتر گذاشت و خوزستان و هم ترک نشین نامید
امید ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۸
غرض ورزی بعضی پان ایرانیست ها اونقده نسبت به ترکان ایران مشهوده که اصلاح طلبانی مثل مهرعلیزاده و همتی را کاندیداشون میگند ترکان تا حالا هیچکس را نماینده خود در ریاست جمهوری تعیین نکرده اند که به فرض دوتا کلمه ترکی حرف زدن در آستانه انتخابات اینها نماینده 40 میلیون ترک آذربایجانی ایران هم باشند
سالار ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰
به ( به علی ) : ۶ شهر خوزستان تماما ترک نشین هستند شما قبل از اینکه ما را متهم کنی اطلاعاتت رو زیاد کن ۴-۵ میلیون ترک قشقایی در جنوب ایران زندگی می کنند
وحید ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۴
دولت ایران بخاطر نفوذ قبایل مهاجر آلتای مغولستان در قدرت خود را به کوچه علی چپ می‌زند و حق و ناحق کرد ولی بسرعت نتیجه‌ی این اشتباه کودکانه‌اش را دید. مهاجران آلتای مغولستان نشان دادند که اگر فرصت پیدا کنند « فارس، کورد، ارمنی» را با هم می‌بلعند.
علی ۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۷
چه خوب بود درسالهایی که شوروی درحال ازهم پاشیدن بود وبه جمهوریهایش استقلال حتی 2 میلیون نفری میدادرهبران مابه جای توصیه به گورباچف برای نمازخواندن وآدم شدن درفکر اجرای بندهای عمل نشده قراردادهای گلستان وترکمنچای بودند وبه جای نامه های بی فایده درفکربازپس گرفتن سرزمینهای ازدست رفته مان درشمال ایران بودند که حتی ملت اوستیای جنوبی که طی طوماری ازسازمان ملل تقاضای پیوستن به سرزمین مادریشان ایران راداشتندتوجه نکردند ، درنتیجه حالا یک کشوری مثل آذربایجان مارادرقفغاز به چالش میکشد ..... که متاسفانه درآن موقع حساس فقط درفکرکوبیدن آمریکا و لبخند روسیه بودند ، چه خوش زمانی بود آن سالها که ازدست رفت ، جوانها شاید کمتر بدانند ....
بهمن شیرگیر ایران تالش ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲
کشوری خوبی هست
فرهاد ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۳
من فکر می کنم ارمنستان لازم است به قطعنامه های مکرر سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی تمکین کند و یکبار برای همیشه این دندان لق را دور بیاندازد... ترکیه هم همینطور در قبال قبرس... دوران ارمنستان بزرگ... فلانستان بزرگ... گذشته...